اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

کاهش نزاع دسته‌جمعی در کهگیلویه و بویراحمد از شعار تا واقعیت

این روزها افزایش نزاع دسته‌جمعی در برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله شهر یاسوج دیده می‌شود.

کاهش نزاع دسته‌جمعی در کهگیلویه و بویراحمد از شعار تا واقعیت

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، هفته گذشته بود که خبر کشته و زخمی شدن 5 نفر در یک نزاع دسته جمعی در استان همگان را متاثر کرد.

البته دیگر عادت شده روزی که خبری از یک نزاع دسته جمعی نباشد انگار شب نمی‌شود. این همه تنبیه به دلایل قتل و غیره هم کارساز نشده است و اگر چه آمارهای رسمی کاهش نزاع‌های دسته جمعی را نشان می‌دهد اما در واقع حداقل در خیابان‌های یاسوج این گونه نیست و نزاع از عرصه‌های بیابانی و خانگی به انظار عمومی کشیده شده است.

روز گذشته که مشغول فکر کردن برای گزارشی در این مضمون بودم «شاهد از غیب رسید»، سر و صدایی از خیابان بلند شد هنگامی که از پنجره نظاره‌گر ماجرا بودم ابتدا دعوایی ساده بود مانند تمام درگیری‌هایی که در خیابان‌های این شهر شاهدیم اما به ناگاه ماجرا عوض شد یکی از طرفین دعوا از صندوق عقب خودروی خود شمشیری بیرون کشید.

مردمی که آن جا بودند همه از ترس شمشیر کنار کشیدند هر کس گوشه‌ای می‌رفت تا نکند «آش نخورده و دهن سوخته شود» تلفن همه در نزدیک گوش‌ها رفت تا پلیس را خبر کنند.

چند نفری میانجی‌گری می کردند که ضرب شمشیر بر بازو و دست یکی از آن‌ها کشیده شد و به شدت مجروح گشت.

ضارب از صحنه گریخت و مجروح در حالی که خون از دست‌هایش بر کف خیابان می‌ریخت به سمت اولین مرکز فوریت‌های پزشکی رفت تا درمان شود.

تا نیم ساعت بعد از حادثه هم خبری از مأموری نشد بعد هم که همه جمعیت رفتند و مشخص نشد که پلیس آمد یا نیامد؟

در حالی که ابتدای امسال مسئولان با افتخار بسیار خبر از کاهش شدید نزاع‌های دسته جمعی می‌دادند اما کافی است همین مسئولان به خیابان‌ها بیایند و شاهد این ماجراها باشند.

سنگ پرانی‌ها، دعواها، ترافیک‌ها، چماق کشی‌ها و حالا شمشیر کشی‌ها از عرصه‌ نزاع‌های خیابانی در یاسوج است که در اولین موضوع چنان چهره آشفته‌ای از شهر می‌سازد که به وجهه گردشگری آن آسیب می‌زند.

اما به واقع این گونه نیست، در ثانی امنیت اشتغال، فعالیت‌های صنفی و اجتماعی در شهر می‌شود.

دوستی می‌گفت در یکی از نزاع‌هایی که شب در یکی از خیابان‌های اصلی یاسوج صورت گرفت شیشه و تابلو بسیاری از مغازه‌ها با سنگ‌ پرانی طرفین تخریب شد و بعد از دعوا تمام این افراد راه خود را کشیدند و رفتند و معلوم نشد کی هستند و چه کاره‌اند و مسئول این خساراتی که وارد کرده‌اند، کیست؟

اما مهم‌تر از همه بررسی نقش مسئولان ایجاد امنیت در کنترل و یا مقابله با این گونه موارد است. حضور پلیس پس از پایان نزاع بسیار آسیب‌زا خواهد بود هنگامی که با پلیس تماس گرفته می‌شود و حضور سریع جهت اتمام ماجرا خواسته مردم و حتی شاید طرفین نزاع باشد اما هنگامی که با تأخیر در صحنه حضور می‌یابد و اغلب نزاع پایان یافته و طرفین رفته‌اند دیگر نمی‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

و در بخش دیگری که پلیس می‌تواند با نزاع‌ها مقابله کند در بحث پیشگیری است طرح‌های مقابله با اراذل و اوباش و جمع‌آوری آن‌ها دو فایده دارد اول این که از اختلال‌ توسط آن‌ها در نظم اجتماعی جلوگیری می‌شود و در ثانی می‌توان از آن به عنوان درس عبرت برای دیگران یاد کرد.

در حالی که خبرهای گسترده‌ای از طرح‌های مبارزه با اراذل و اوباش در نقاط مختلف کشور به گوش می‌رسد و مورد استقبال گسترده مردم قرار می‌گیرد اما این طرح‌ها یا در استان اجرا نمی‌شوند و یا در صورت اجرا تنها منحصر به برخوردهای نرم بوده که آن هم به صورت مستمر نیست.

به هر حال اخبار خوبی از نزاع‌های دسته جمعی استان به گوش نمی‌رسد، قطعا کاهش آن‌ها نیازمند برنامه‌های مدون است.

بی‌شک پلیس با در دست داشتن نقاطی که در آن‌ها بیشترین حوادث رخ می‌دهد و با استقرار نیروهای بیشتر می‌تواند شرایط را به کنترل خود درآورد.

البته شاید انتقاداتی در این زمینه باشد که امنیتی کردن خیابان‌ها و یا بسیاری از نقاط شهر چهره زیبایی ندارد اما باید گفت که اولا امروز مردم بسیار از طرح‌های پلیسی حمایت می‌کنند چرا که پلیس را حافظان امنیت جامعه می‌دانند و دوم این‌که پلیس نباید اجازه دهد که چند اراذل و اوباش امنیت یک شهر گردشگری را زیر سؤال ببرند.

یاسوج اگر چه شهر کوچکی است اما به دلایلی می‌توان گفت یکی از حساس‌ترین نقاط ایران است به دلیل شرایط کوهستانی، مناطق عمده‌ای برای تخلف اراذل و اوباش دارد و خود شهرسازی نیز زمینه را برای فعالیت این برهم زنندگان آسایش جامعه فراهم می‌آورد.

از جمله این‌که بسیاری از خیابان‌های شهر در شب روشنایی کافی ندارند و تاریک هستند و همچنین با بسیاری از روستاها و شهرک‌های اطراف یکی شده و ارتباط این شهرک‌ها و روستاها که امروز جزء شهر هستند تنها یک خیابان است.

دلیل دیگر گردشگرپذیر بودن آن است، دیدن صحنه‌های نزاع در خیابان‌های شهر، قرار گرفتن نقاط گردشگری در مناطق اطراف شهر و حضور انبوه گردشگران در فصل‌هایی از سال به حساسیت حضور قاطع پلیس و تامین امنیت شهر افزوده و دلیل آخر این است که افزایش روز افزون این نزاع‌ها به بازنگری پلیس در برنامه‌های خود در مبارزه با این موارد می‌افزاید.

به هر حال هر روز شاهد نزاع‌هایی هستیم که رنگ را به رخ هر شهروندی می‌پراند اگر همین گونه شرایط ادامه یابد باید در شهر تابلو زد: احتیاط، میانجیگری ممنوع، با پلیس تماس گرفته شده است.

===============

یادداشت: پیمان فرامرزی

===============

انتهای پیام/2571/س40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول