اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی:

500 بازی بومی و محلی در کشور شناسایی شده است

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی و محلی گفت: تاکنون 500 بازی متنوع بومی و محلی در کشور شناسایی شده و درصدد شناسنامه‌دار کردن آنها هستیم.

500 بازی بومی و محلی در کشور شناسایی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، محمد رسول کلهر صبح امروز در نشست با اعضای هیئت ورزش‌های روستایی و بومی و محلی استان اردبیل اظهار داشت: این 500 بازی با بیش از 2 هزار و 400 گویش مورد خطاب قرار می‌گیرد به طوری که تنها رشته چوکا که به معنای رشته توپی چوبی است با 75 اسم مختلف در مناطق مختلف کشور از آن یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما جشنواره‌ها و بازی‌هایمان را در سطح روستاها، بخش‌ها، شهرستان‌ها، استان‌ها و شش منطقه کشوری اجرا می‌کنیم که این بازی‌ها به دلیل پیوستگی با آیین‌های ملی و مذهبی پیوند عمیقی با فولکوریک منطقه دارند.

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی و محلی یادآور شد: ما ورزش را جدا از مسائل فرهنگی نمی‌بینیم و معتقدیم حفظ اصالت‌های بومی ایجاب می‌کند که بیش از گذشته به تقویت و توسعه ورزش‌های اصیل با لباس‌های محلی کهن پرداخته و درصدد احیای آنها باشیم.

کلهر گفت: ما سعی‌مان را به کار گرفتیم تا به کشتی‌های محلی و رشته‌های اصیل نظیر تیر‌اندازی و سوار‌کاری توجه داشته و در کنار آن احیای لباس‌های بومی و محلی را نیز شاهد باشیم چرا که کمتر فضای صمیمی و مهربانانه را می‌توان به مانند جشنواره بازی‌های بومی و محلی پیدا کرد که در آن ورزشکاران با لباس‌های رنگارنگ و الوان و پوشش محلی حضور پیدا کرده است.

این مسئول تصریح کرد: استعداد و علاقمندی در رشته‌های ورزشی بومی و محلی بسیار زیاد است به طوری که در رشته سنتی تیراندازی با اسب اقبال فزاینده‌ای را در سطح کشور و مناطق مختلف شاهد هستیم.

رئیس دپارتمان ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی بیان داشت: کشور را به شش منطقه در برگزاری مسابقات تقسیم کردیم و برای اولین بار امسال موفق شدیم جشنواره کودکان 9 تا 12 ساله را نیز برگزار کنیم که این مناطق شامل اردبیل منطقه یک، چهار محال وبختیاری به عنوان منطقه دو، یزد منطقه سه، شهریار تهران منطقه چهار، گرگان منطقه پنج و کرمانشاه منطقه شش کشور است.

کلهر افزود: در کنار ورزش‌های بومی و محلی این فدراسیون نگاهی نیز به ورزش‌های کلاسیک فوتبال، فوتسال، والیبال، کشتی آزاد و دو و میدانی دارد و تلاش می‌کند تا امکانات در حد توان و بضاعت فرآهم کند.

بازیهای رایانه‌ای  سلامت نسل آینده را به خطر انداخته است

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بازی‌های رایانه‌ای که امروزه بخش عظیمی از کودکان و نوجوانان را به سوی خود جلب کرده باعث کم تحرکی و فقر حرکتی شده که این امر آسیب‌های جدی را نیز به دنبال داشته است.

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی و محلی همچنین از ضرورت توسعه ورزش همگانی در مناطق روستایی خبر داد و ادامه داد: جشنواره‌های مختلف در مناطق شش‌گانه کشور تنها تلنگری است تا در این حوزه بتوانیم کارها را مطلوب به پیش ببریم تا مردم آشنایی بیشتر و بهتر با بازی‌های بومی و محلی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کلهر در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم با تقویت و توسعه رشته‌های بومی و محلی و سنتی و آشنایی مردم با این رشته‌ها به ویژه نوجوانان و جوانان بتوانیم جلوی این آسیب را گرفته و به جای آن شور و نشاط را در نسل آینده ایجاد کنیم.

انتهای پیام/62004/س40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول