اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های بومی و محلی:

500 هزار ورزشکار روستایی سازماندهی شده‌اند / 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: بیش از 500 هزار ورزشکار روستایی در طول سال در مسابقات مختلف کشوری با هم رقابت کرده و در این حوزه ساماندهی لازم نیز صورت گرفته است.

500 هزار ورزشکار روستایی سازماندهی شده‌اند / 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

محمد رسول کلهر در حاشیه جشنواره فرهنگی و ورزشی شمالغرب کشور در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر در گروه آقایان و خانم‌ها رشته‌های مختلف بومی و محلی که بیشتر با استقبال جوانان و نوجوانان روبرو شده است در حال اجراست و ما در این رقابت‌ها سعی می‌کنیم برای برترین‌ها نیز حکم قهرمانی صادر کنیم.

وی نمونه این بازی‌ها را هفت سنگ، دال‌پلان (نشانه‌زنی با سنگ) لی لی، الک دولک، کلاه پران، کیکاج، زو، چهار‌گانه آقایان، سه‌گانه بانوان، خانه بازی، یه گل دو گل، کمربند بازی و... اعلام کرد و افزود: ما در طول سال و در جشنواره‌های مختلف موفق به احیا و اجرای این بازی‌ها در رده سنی مختلف و گروه‌های بانوان و آقایان شدیم.

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی با اشاره به ثبت کشتی گولشمک اردبیل در فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی عنوان کرد: ما امروز در کشور بیش از ده‌ها کشتی سنتی و بومی و محلی داریم این کشتی‌ها شامل کشتی شال، دست در بغل، کشتی با چوخه، گیله مردی، لوچو و آشیرماق که این کشتی‌ها با عناوین مختلف مورد خطاب قرار می‌گیرد.

کلهر در خصوص ساماندهی ورزش‌های روستایی نیز گفت: 22 میلیون جمعیت روستایی در 63 هزار روستا در سراسر کشور پراکنده هستند که روستاهای هدف ما با جمعیت بیش از یک هزار نفر است که در سطح کشور 5 هزار روستای شامل این شرایط را داریم که درصدد توسعه ورزش های همگانی و بومی و محلی در این مناطق هستیم.

این مسئول وجود 240 هزار مرکز دهستان در کشور و فعالیت 30 هزار دهیار را یادآور شد و تصریح کرد: ما با توجه به محدودیت منابع و امکانات قدرت سرویس‌دهی به همه این روستا‌ها و مناطق دور‌افتاده را نداریم.

رئیس دپارتمان ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی ادامه داد: در صورت کمک و پشتیبانی ارگان‌های دولتی و نهادها و ارگان‌های غیردولتی شاهد آن خواهیم بود که 2 میلیون جمعیت روستایی را زیر پوشش بازی‌های بومی و محلی و سنتی ببریم.

کلهر یادآور شد: در حال حاضر و در طول سال در مسابقات مختلف و جشنواره منطقه‌ای بیش از 500 هزار روستایی حضور پیدا کرده و مشارکت جدی در این زمینه دارند.

وی تاکید کرد: ما در توسعه ورزش‌های همگانی هدف‌گذاریمان پوشش 2 میلیون جمعیت روستایی است که البته در این زمینه نمی‌توان مدعی شد که همه این ورزشکاران زیر پوشش بیمه قرار گیرند.

مشاور عالی فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی و محلی به گستردگی نیازمندی‌ها و مطالبات روستاییان اشاره کرد و گفت: ما اگر تنها توپ، تور، پایه‌های فوتبال و والیبال، تشک کشتی و البسه ورزشکاران را بخواهیم تامین کنیم به اعتبار میلیاردی نیاز داریم در حالی که این وسع و توان از دست فدراسیون خارج است و نمی‌توان در این زمینه اقدام گسترده انجام داد.

کلهر نگاه عدالت محورانه را در توزیع اعتبارات خاطرنشان کرد و افزود: اگر رویکرد گسترش ورزش‌های همگانی و بومی و محلی را داریم باید متناسب با گستردگی مناطق روستایی و نیاز جوانان و نوجوانان اقدام کنیم وگر نه هرگز رضایت‌مندی در این حوزه حاصل نمی‌شود.

وی در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: در این زمینه ما حداقل به 10 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم که سقف اعتبارات ما در طول سال کمتر از یک میلیارد ریال است که باید این وضعیت تغییر پیدا کند.

انتهای پیام/62001/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول