اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازگشت دحلان به صحنه فلسطین با پشتیبانی مثلث امارات-عربستان و مصر

برخی منابع نزدیک به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از نگرانی وی در خصوص بازگشت مقتدرانه «محمد دحلان» عضو اخراجی جنبش فتح به صحنه فلسطین با حمایت امارات، عربستان و مصر خبر دادند.

بازگشت دحلان به صحنه فلسطین با پشتیبانی مثلث امارات-عربستان و مصر

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه «رأی الیوم» برخی منابع نزدیک به عباس گزارش دادند دحلان که طی سال‌های اخیر به دلیل اختلاف با عباس پس از گشودن پرونده تجاری فرزندان عباس و برنامه‌ریزی برای برکناری عباس از ریاست تشکیلات خودگردان توسط عباس از فتح کنار گذاشته شد، اکنون مقتدرانه به صحنه فلسطین بازگشته و همین امر موجبات نگرانی عباس را فراهم ساخته است.

منبع نگرانی اینجاست که دحلان در مثلث سیاسی مصر، عربستان و امارات سهم بیشتری دارد و این مثلث نیز وزنه سنگینی در رهبری منطقه عربی به شمار می‌رود به گونه‌ای که دحلان از نزدیکان شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، شاهزاد «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعات عربستان و «عبدالفتاح السیسی» رهبر کودتای نظامی در مصر است که به برکناری مرسی منجر شد.

بر پایه این گزارش، وجه مشترک این مثلث نفرت و دشمنی شدید با جنبش اخوان المسلمین و حماس است، امارات و عربستان در مقابل حکومت مرسی ایستاده و برای نابودی آن تلاش کردند و از روز اول از السیسی حمایت کرده و صدها میلیون دلار برای تشویق تظاهرات و اعتراضات علیه مرسی پرداخت کرده و پس از کودتا نیز این دو کشور 9 میلیارد دلار برای حمایت از خزانه مصر کمک کردند.

دحلان که پیش از کودتای حماس در غزه در سال 2006، عملا حاکم نوار غزه بود، یکی  از مشاوران برجسته شیخ محمد بن زاید است و ارتباط تنگاتنگی با بندر بن سلطان دارد و از زمانی که وی سفیر عربستان در واشنگتن بود، ارتباط قوی با وی داشت.

بر پایه این گزارش، نزدیکان مرسی و جنبش اخوان المسلمین دحلان را به توطئه برای برهم زدن ثبات دولتشان متهم کرده و حماس نیز وی را به رهبری تبلیغات برای بدنام کردن حماس در مصر و تحریک ملت این کشور علیه حماس متهم کرده بود.

عباس در راستای ابراز نگرانی خود از بازگشت دحلان به صحنه فلسطین، سریعا به دیدار السیسی رفت و با صدور بیانیه‌ای کودتای نظامی در مصر را تائید کرد زیرا عباس نگران آن است که دولت السیسی و دستگاه‌های نظامی و اطلاعاتی آن به بازگشت دحلان به نوار غزه خواه از طریق کودتای نظامی و یا اعمال فشار بر حماس، کمک نمایند.

بر اساس این گزارش، دحلان از پشتوانه مالی امارات برخوردار است که مقادیر زیادی از آن را به نوار غزه برای تقویت هواداران خود و کسب عناصر جدید هزینه می‌کند که همین امر باعث نگرانی حماس و تشکیلات خودگردان از دحلان شده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول