اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رویدادهای مهم قاره سیاه

موگابه: زیمبابوه تسلیم تحریم‌های غرب نمی‌شود/ آموزش نظامیان لیبیایی توسط آمریکا در خاک بلغارستان

نخست وزیر لیبی از صدور قرار بازداشت شماری از عاملان اعتصاب های حوزه نفتی خبر داد و در همین حال وکلای محمد البراهمی، معارض فقید تونس تاکید کردند که وزارت کشور تونس از طرح ترور البراهمی باخبر بوده است.

موگابه: زیمبابوه تسلیم تحریم‌های غرب نمی‌شود/ آموزش نظامیان لیبیایی توسط آمریکا در خاک بلغارستان

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

وکلای مدافع معارض فقید تونسی: وزارت کشور تونس از طرح ترور البراهمی باخبر بوده است

هیئت وکلای مدافع محمد البراهمی، یک نماینده فقید مجلس موسسان تونس گفت: وزارت کشور تونس بر اساس اطلاعات خارجی از طرح ترور البراهمی مطلع بودند.

الطیب العقیلی و نزار السنوسی دو وکیل البراهمی امروز پنجشنبه در نشستی خبری سندی به تاریخ 14 جولای ارائه کردند که وزارت کشور تونس ارائه کرده بود و بی تردید تایید می کند که این وزارتخانه کاملا مطمئن بوده که البراهمی ترور می شود.

العقیلی گفت: این اطلاعات را طرف های اطلاعاتی خارجی به وزارت کشور تونس ارائه کرده بودند و سند مذکور از سوی اداره کل امنیت ملی صادر شد و بهدیگر سرویس های امنیتی وزارت کشور و همچنین سرویس مبارزه با تروریسم ارائه شده بود.

در این سند تاکید شده که وزارت کشور در تماس از سوی سرویس اطلاعات خارجی مطلع شده که البراهمی از سوی عناصری تندرو کشته می شود.

نخست وزیر لیبی: دادستان کل قرار بازداشت عاملان اعتصاب های حوزه نفتی را صادر کرده است

علی زیدان، نخست وزیر لیبی اعلام کرد که دادستان کل لیبی حکم بازداشت مسئولان کارگران نفتی اعتصابی صادر کرده است.

نخست وزیر لیبی در عین حال تاکید کرد که برای مقابله با اعتراضات که موجب تعطیلی کار پایانه های نفتی شده است وارد عمل می شود و در صورت پایان نیافتن اعتصاب ها احتمالا ارتش لیبی مداخله خواهد کرد.

این در حالی است که لیبیایی ها هشدار داده است که مداخله ارتش می تواند ناآرامی ها را در این کشوری که با اختلافات داخلی و قبیله ای روبه رو است گسترده تر کند.

نخست وزیر لیبی گفت: ما تهدید نمی کنیم اما به کسی اجازه نمی دهیم که لیبی و ثروت آن را برای اقدامات غیرمسئولانه برای مدت طولانی به گروگان بگیرند.

وی افزود: این افراد باید به عاقبت کار خود بیاندیشند و امیدوارم که مجبور نشویم برای فیصله دادن به قضیه دست به اقداماتی بزنیم که نمی خواهیم.

مقامات صنعت نفت لیبی می گویند عاملان اصلی تعطیلی تولید نفت لیبی در غرب این کشور اعضای قبیله الزنتان هستند که از نفوذ بالایی در ارتش لیبی برخوردار هستند و به دنبال نقش سیاسی قوی تر در این کشور هستند.

یک مقام نفتی لیبی گفت: الزنتان در حال مذاکره با دولت برای کسب پول و نقش بیش تر در حراست از تاسیسات نفتی لیبی است.

تولید نفت لیبی از چاه های الفیل و الصحرا دو چاه اصلی در جنوب لیبی از ماه گذشته متوقف شده و موجب کاهش 500 هزار بشکه نفت در روز یعنی حدود یک سوم تولید روزانه این کشور شده است.

در مناطق ساحلی شرق لیبی نیز معترضان با تعطیل کردن بندرهای صادرات نفت خواستار افزایش دستمزدهای خود هستند آنها همچنین می خواهند مناطق نفت خیز لیبی از خودمختاری بیش تری برخوردار باشند.

زیدان: عاملان بمبگذاری ها را به شدت مجازات می کنیم

نخست وزیر لیبی همچنین وعده داد که با عاملان بمب گذاری اخیر در شهر بنغازی به شدت برخورد کند.

زیدان ضمن محکوم کردن بمب گذاری اخیر در محل ساختمان وزارت خارجه این کشور در بنغازی، گفت: با عاملان این حمله برخورد خواهیم کرد.

در یازدهم سپتامبر ما بمب بزرگی را در نزدیکی ساختمان وزارت خارجه در طرابلس کشف کردیم و همان روز ساختمان وزارت خارجه در بنغازی هدف بمب گذاری قرار گرفت.

الصادق عبدالکریم کفیل وزیر کشور لیبی نیز گفت: ما به همه اطمینان می دهیم که ارتش و پلیس لیبی در وزارت کشور هماهنگ با برخی کشورها از جمله آمریکا و ایتالیا تمام تدابیر لازم را برای یافتن جنایتکاران بکار خواهند بست.

نظامیان لیبیایی توسط آمریکا در خاک بلغارستان آموزش می بینند

آنگل نایدونف وزیر دفاع بلغارستان امروز پنجشنبه اعلام کرد: ارتش های آمریکا و بلغارستان بین پنج تا هشت هزار نظامی لیبیایی را در پایگاه های نظامی «نوو سلو» واقع در شرق و «گراف ایگناتیوو» در جنوب بلغارستان آموزش خواهند داد.

وزیر دفاع بلغارستان با اشاره به اینکه دوره آموزش نظامیان لیبیایی پنج تا هشت سال خواهد بود، افزود:«آمریکا در ژوئیه به بلغارستان استفاده فعال تر از تاسیسات نظامی مشترک نوو سلو واقع در شرق و گراف ایگناتیوو در جنوب را برای آموزش نظامیان ارتش لیبی پیشنهاد کرد.

مقامات تونس سامی الفهری را از حبس آزاد کردند

مقامات قضایی تونس دیروز چهارشنبه سامی الفهری، صاحب یکی از شبکه های خصوصی تلویزیونی تونس را پس از تحمل یک سال حبس آزاد کردند.

الفهری در ارتباط با دو پرونده محاکمه و مجازات شده بود اما وکلای وی معتقد بودند که دولت وی را برای ساکت کردن صدای منتقدان به زندان افکنده بود.

سامی الفهری به جرم اختلاس اموال عمومی به نفع شرکت خصوصی تولیدی «کاکتوس» که نیمی از سهم آن متعلق به بلحسن الطرابلسی برادر زن بن علی بود،در زندان به سر می برد.

فهری شبکه تلویزیونی التونسیه تی وی را در سال 2011 تاسیس کرد. وی پیش از آن، با همراهی بالحسن طرابلسی، که  به کانادا فرار کرده است، به عنوان تهیه کننده در تلویزیون دولتی تونس فعالیت می کرد.

موگابه: زیمبابوه هرگز زیر فشار تحریم ها تسلیم نمی شود

رابرت موگابه رئیس جمهور زیمبابوه پس از ادای سوگند اعضای کابینه جدید این کشور اعلام کرد: تحریم های غرب این کشور را نابود نخواهد کرد و زیمبابوه برای بقا بر منابع طبیعی خود و کشورهای دوست تکیه می کند.

موگابه تاکید کرد: زیمبابوه هیچ گاه سقوط نخواهد کرد و تحریم ها می تواند مانعی باشند اما ما راه هایی را برای پیشرفت خواهیم یافت ما دوستانی داریم که می خواهند با ما کار کنند.

غرب به رهبری انگلیس و آمریکا تحریم هایی را علیه زیمبابوه اعمال کرده است.

زیمبابوه معادن قابل توجهی از پلاتین، کروم، الماس، زغال سنگ و سنگ آهن دارد و شرکت های آفریقای جنوبی و چینی در راس شرکت هایی قرار دارند که در بخش استخراج معادن زیمبابوه فعالیت می کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول