اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

کنکاشی در عمر 20 ساله ارشاد سوادکوه/ جشن خرمن در راس سنت‌های محلی

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه در اوایل دهه 70 هجری شمسی با تلاش و پیگیری رحمت‌الله حسن‌پور راه‌اندازی شد و تاکنون هشت رئیس یا سرپرست را به خود دیده است.

کنکاشی در عمر 20 ساله ارشاد سوادکوه/ جشن خرمن در راس سنت‌های محلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوادکوه، فرهنگ پدیده‌ای ظریف و حساس و تعیین کننده است."فر" به معنای پیش و "هنگ" به معنای کشیدن آمده است که معنای پیشرفت و اعتلا از آن استفاده می‌شود و در اصطلاح؛ مجموعه رفتارها و اعتقادات و رسوم و باورهای یک قوم و ملت را فرهنگ می‌گویند. و "ارشاد" اگر اسم باشد به معنای راهنمایی و اگر مصدر باشد به معنای راهنمایی کردن آمده است.

*عمر 160 ساله برای فرهنگ و ارشاد

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمری 160 ساله دارد که با فراز و فرودهای مختلف از تغییر نام گرفته تا تحول ساختاری و تغییر وظایف همراه بوده است.

امور فرهنگی، هنری، قرآن و عترت، سینمایی و سمعی و بصری و مطبوعاتی و اطلاع رسانی از معاونت‌های این وزارتخانه است که در استان‌ها و شهرستان‌ها به نسبت فعالیت‌های شهرستانی یا استانی فعال است.

وجود سازمان‌های تابعه مختلف در این وزارتخانه حکایت از گستردگی فعالیت‌هاست.

*924 وظیفه برای فرهنگ و ارشاد اسلامی

این وزارتخانه وظایف اساسی خود در حوزه‌های مختلف را در 924 وظیفه مشخص کرده است که بیانگر گستردگی و اهمیت فعالیت‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

سابقه فرهنگی و تمدنی شهرستان سوادکوه را تا دوران اساطیری و حکومت فریدون و پیکار رستم با دیو هم ذکر کرده‌اند و این منطقه نام‌های مختلفی را در دوران تاریخی به همراه داشته است.

سابقه فرهنگی و تمدنی برای هر قومی یک امتیاز ذی قیمت محسوب می‌شود تا به پشتوانه آن و اخلاق و رفتار برگرفته از تمدن خود در مسیر توسعه و ارتقای مادی و معنوی گام بر دارد که این مسیر با سیاست‌گذاری‌ها و مدیریت توانمند استفاده از این فرصت به دست می آید.

*عمر 20 ساله فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه در اوایل دهه 70 هجری شمسی با تلاش و پیگیری رحمت‌الله حسن‌پور راه‌اندازی شد و تاکنون هشت رئیس یا سرپرست را به خود دیده است.

خانواده بزرگ فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل رشته‌های مختلف خوشنویسی، نقاشی، تئاتر، نمایش، شاعران، نویسندگان، خبرنگاران، فعالان دینی و قرآنی است که تعداد فعالان این عرصه‌ها را از لحاظ کمیت و کیفیت را به نمایش می گذارد.

*ظرفیت‌های فرهنگی و هنری سوادکوه

حضور هنرمندان سوادکوه در عرصه‌های فرهنگی و هنری و دینی در استان و کشور بیانگر وجود توانمندی گسترده آنان است که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی درخشده اند.

کسب عناوین برتر و درخشش در جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی، هنری و دینی بیانگر استعدادهای بالقوه‌ای است که برای تبدیل به قابلیت اجرایی به مدیریت و استفاده از ظرفیت‌های مختلف نیاز دارد.

سابقه کهن تاریخی و تمدنی و تاثیر آب و هوا و سرزمین کوهستانی در رفتار و خلق و خو ی مردم سوادکوه و بسترهای مختلف زمینه‌های توسعه این شهرستان را نوید می‌دهد.

*پیوست فرهنگی مسیری برای توسعه پایدار

پیوست فرهنگی اصطلاح عمیقی است که با اجرای خواسته‌های مقام معظم رهبری در این زمینه به اهداف مختلف دست خواهیم یافت.

اگر هر طرح و برنامه اقتصادی و عمرانی و زیربنایی را دارای زمینه‌های فرهنگی تعریف کنیم شاهد توسعه متوازن و سریع و پایداری خواهیم بود و دستیابی به این هدف با مدیریت توانمند و همه‌جانبه‌گر روسای ادارات و نهادهای فرهنگی به دست می‌آید.

جشن خرمن، بوم سرود، نماش‌های طنز و مفرح، انجمن شعر و ... از توانمندی‌های فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در گذشته نه چندان دور است و همراه ساختن جامعه فرهنگی و هنری با برنامه‌های مدیران و نهادینه کردن فعالیت‌های ساختاری و تاکید بر قالب‌مند بودن فعالیت‌ها از راهکارهای مناسب برای دست‌یابی به اهداف فرهنگی است.

انتهای پیام/86015/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول