اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‏‌دهد

تابستان و گرما؛ بهانه‌ای برای بدحجابی

این روزها با گذر از محله‏‌ها و خیابان‌‏ها و گفت‌‏وگو با شماری از بانوان مشخص می‏‌شود که این‏‌بار تابستان و گرما، بهانه‌ای برای بدحجابی برخی در جامعه شده است.

تابستان و گرما؛ بهانه‌ای برای بدحجابی

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان، بدحجابی و بدپوششی در برهه کنونی یکی از مهم‏ترین مشکلات جامعه اسلامی ایران است که روز به روز نیز متأسفانه شاهد اشاعه آن حتی بین برخی از خانواده‏‌های مذهبی هستیم.

رعایت حجاب و عفاف جدای از تأثیرات شخصی فراوانی که در جامعه دارد، یکی از نیازهای اساسی هر جامعه‏‌ای به خصوص از نوع اسلامی و دینی آن نظیر ایران است که بارها و بارها نیز مورد تأکید بزرگان دینی قرار گرفته؛ اما این روزها بدون اغراق، وضع حجاب و عفاف در جامعه چندان مورد قبول نیست.

بسیاری از بانوان در بیان علل بدپوششی خود، بیان می‏‌کنند که حجاب به ویژه در فصل تابستان مانع از فعالیت‏‌های اجتماعی و کاری آنها می‌‏شود و به همین خاطر، در فصل گرما اندکی مسئله را راحت‏‌تر می‏‌گیرند؛ اما آیا به واقع این‏گونه است؟!

 

حجاب و عفاف؛ عامل ایجاد امنیت پایدار

 

یک کارشناس مذهبی در میامی نیز در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان گفت: حجاب و عفاف در جامعه اسلامی عامل ایجاد امنیت پایدار است و به نوعی جامعه را مقابل فساد، گناه و ابتذال مصون می‌‏کند.

نسرین تاجیان اظهار کرد: هیچ تفاوتی در رعایت حجاب و عفاف میان زن و مرد نیست؛ همان‏طور که قرآن برای زنان رعایت حجاب را مطرح کرده، رعایت آن برای مردان نیز ضروری و واجب است.

وی افزود: اگر حجاب و عفاف از سوی مردان و زنان در جامعه گسترش یابد، آرامش روحی و روانی در جامعه حاکم می‌‏شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه رعایت حجاب امنیت نسبی در جامعه ایجاد می‏‌کند، بیان کرد: حجاب عامل بازدارندگی مقابل هجمه‏‌های فرهنگی دشمنان علیه ارزش‏های انقلاب و نظام است.

 

نداشتن آگاهی؛ عامل ترویج بدحجابی در جامعه

 

تاجیان افزود: نداشتن آگاهی صحیح نسبت به حجاب می‌‏تواند عامل ترویج بدحجابی در جامعه شود و در حقیقت باید گفت که عدم آگاهی از مزیت‏‌های حجاب و فواید آن بر علاقه زن و مرد تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: عده‌‏ای از بی‏‌حجابان با ستیزه‏‌گری و مقید نبودن به اعتقادات دینی و ضعف ایمان در مقابل حجاب موضع‏‌گیری کرده و آن را رعایت نمی‏‌کنند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در همه ادیان، مسئله برهنگی به شدت نکوهیده و بر رعایت حجاب تأکید بسیاری شده است.

تاجیان گفت: حجاب تعیین‏‌کننده حریم‏‌ها و مرزها بین افراد است؛ به همین جهت، در اسلام مردان و زنان در خصوص حجاب و آثار زیان‏بار بی‏‌حجابی در دنیا و آخرت سفارش شده‌‏اند.

 

حجاب؛ وسیله‌ پیشرفت جامعه

 

یک کارشناس علوم دینی در گرمسار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان گفت: حجاب وسیله‌ای سالم برای پیشرفت جامعه است.

طاهره عباسی افزود: بی‌توجهی خانواده‌ها به امر بدحجابی فرزندانشان سبب می‌شود تا فرهنگ حجاب کم‏رنگ شود.

وی تصریح کرد: بی‌اطلاعی والدین از نحوه صحیح تربیت و تشویق فرزندان به حجاب و در نتیجه بدبین شدن فرزندان به حجاب از جمله عوامل بدحجابی در جامعه است.

این کارشناس علوم دینی تأکید کرد: رعایت حجاب یک ارزش انسانی است و برای مصون ‏ماندن از زشتی‌ها بسیار مؤثر است.

 

حجاب؛ سدی محکم برابر سودجویان

 

این کارشناس علوم دینی گفت: بانوان با حفظ حجاب همچون سدی محکم برابر افرادی که می‌خواهند چهره زن مسلمان را خدشه‌دار کنند، می‌ایستند.

عباسی افزود: بانوان مسلمان ایرانی به خاطر عفت و حجاب خود به عنوان الگوی کامل در جهان مطرح هستند و باید این موقعیت را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: زن در جامعه اسلامی از شأن و منزلت برخوردار بوده و این شرافت و بزرگی تنها در سایه حفظ حجاب است.

این کارشناس علوم دینی تأکید کرد: والدین به ویژه مادران باید حجاب را برای فرزندان خود تعریف کرده و الگوی مناسبی برای آنان معرفی کنند تا حجاب برای فرزندان زیبا جلوه داده شود.

 

فرهنگ‏‌سازی در خانواده؛ بهترین راه ترویج فرهنگ حجاب

 

یک فعال سیاسی جامعه بانوان سمنان نیز در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان گفت: بهترین راه ترویج عفاف و حجاب، فرهنگ‏‌سازی و بصیرت‏‌افزایی در خانواده‌‏هاست.

عفت دیابی اظهار کرد: اگر خانواده‌‏ها به این امر مهم اهمیت دهند و فرزندان بدانند که با بدحجابی از ارزش آنها کاسته شده و چه عواقبی برایشان وجود دارد، خیلی از این مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: کسانی که حجاب را انتخاب کرده‌‏اند، نسبت به افراد بی‏‌حجاب یا بدحجاب از عزت نفس بالاتری برخوردار هستند.

این فعال سیاسی جامعه بانوان سمنان افزود: در صورتی که فرد مورد سرزنش، تحقیر یا سوء‏استفاده قرار گیرد، عزت نفس او کاهش می‏‌یابد و پیامدهای ناگواری در زندگی فردی و اجتماعی او خواهد داشت.

دیابی بیان کرد: حساسیت‏‌های زن با کاهش عزت نفس او به تدریج از دست رفته و به تدریج حیا از وی رخت بربسته و برایش ارتکاب گناه سهل و آسان می‏‌شود و در نتیجه آرامش روانی در خانواده و اجتماع تنزل پیدا می‏‌کند.

 

حجاب زن با حضور در محیط کار در تعارض نیست

 

دیابی در خصوص در تعارض قرار گرفتن حجاب زن با حضورش در محیط کار گفت: در بعضی از مشاغل اقتضا می‏کند تا زنان در کنار مردان قرار گیرند؛ بنابراین به جهت اینکه آرامش روانی در جامعه حفظ شود، لازم است راه‏ رفتن، نگاه‏ کردن، صحبت‏ کردن آنها طوری کنترل شود که تحریک‏‌کننده نبوده و مردان به راحتی بتوانند در کنار زنان به کار اجتماعی خود و فعالیت خود ادامه دهند.

این فعال سیاسی جامعه بانوان سمنان خاطرنشان کرد: حجاب باعث تحکیم بنیان خانواده می‏شود و در صورتی که همه اعضای خانواده اعم از پدر و مادر و فرزندان در تحقق این اصل مهم قرآنی همت گمارده و خانواده‏ای در چارچوب قوانین اسلامی تشکیل دهند، بحث طلاق و از هم پاشیدن در خانواده‏‌ها کمتر می‏‌شود و حجاب مصونیت برای خانواده ایجاد می‏‌کند.

وی از آثار سوء بی‏‌حجابی و بدحجابی در خانواده و اجتماع را افتادن انسان در دام‌‏ها و وسوسه‏‌های شیطانی، سقوط خانواده‏‌ها و از هم پاشیدگی شالوده و اساس خانواده و از بین رفتن امنیت روانی در جامعه عنوان کرد.

دیابی اظهار کرد: زیبایی، جوانی، مورد توجه قرار گرفتن، سرآمدن بودن و همچنین همه زیبایی‏‌های دنیا به سرعت در گذر هستند و فقط بهره هر کس از بازار دنیا در پرونده او باقی می‏‌ماند، عده‏‌ای با سرمایه عمر بهترین کالا را که علم و عمل و جلب ‏رضای پروردگار است، از این بازار می‏خرند و عده‏‌ای سرمایه‏‌ها را از کف داده و سودی نبرده و با دست خالی از این بازار می‏‌روند.

 

حضور زنان عفیفه در اجتماع؛ عامل ترویج فرهنگ حجاب

 

یک کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان اظهار داشت: زن باحجاب و عفیفه با حضور سازنده خود در جامعه می‏‌تواند باعث ترویج فرهنگی حجاب و عفاف شود.

کوکب فیض با اشاره به حدیثی از امیر مؤمنان (ع) اظهار کرد: حضرت علی (ع) در حدیثی فرموده‌‏اند که هر کس عزت نفس داشته باشد، خود را به گناه آلوده نمی‏‌کند؛ بنابراین با توجه به این روایت می‏‌توان گفت که حجاب و عزت نفس با هم رابطه‏‌ای دو طرفه داشته و در صورت رعایت‏‌کردن حجاب، فرد به عزت نفس بیشتری دست پیدا می‌‏کند.

وی افزود: حجاب درونی و باطنی به معنای رعایت اصول پوشش اسلامی در درون نفس انسان است؛ به این معنا که قلب و دل خویش را از حضور گناهان حفظ کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: بهترین راه ترویج عفاف در جامعه، الگوسازی مناسب برای جوانان و تبلیغ و ترویج این الگوها با روش‌‏های مناسب و هوشمندانه است که در این مسیر باید از پتانسیل‏‌های صدا و سیما، رسانه‏‌های گروهی، نهادهای تربیتی، تولیدات و محصولات فرهنگی و آموزشی استفاده کرد.

 

حفظ حجاب یعنی حفظ شخصیت

 

فیض خاطرنشان کرد: علت اینکه زنان و دختران بیشتر در امر حجاب و عفاف مورد هشدار قرار گرفته‌‏اند، به این دلیل است که یکی از ویژگی‏‌های ذاتی زن داشتن جذابیت و قابلیت اغواگری است؛ به همین دلیل حفظ حجاب برای زن باعث حفظ شخصیت او می‏‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص این که چرا بعضی از بانوان با توجه به پوشیدن چادر حجاب را رعایت نمی‏‌کنند، گفت: به نظر می‏رسد علت این امر، عدم اعتقاد واقعی و قلبی آنها به حجاب باشد و این‏گونه افراد معمولاً از سر عادت یا بنا به مقتضیات و شرایط مکانی خود از چادر استفاده می‏‌کنند.

وی تصریح کرد: بی‏‌شک حجاب به واسطه تقویت حیا و عفت در خانواده باعث تقویت و تحکیم بنیاد خانواده می‏‌شود؛ حفظ حجاب ظاهر منجر به افزایش عفت و پاکدامنی زن خواهد شد.

فیض ادامه داد: بی‏‌حجابی یا بدحجابی می‏‌تواند آثار سوء زیادی را در جامعه به دنبال داشته باشد؛ از جمله تخریب و تحقیر کرامت و شخصیت انسانی زن، تأثیر بر روابط افراد جامعه، ایجاد تزلزل در بنیاد خانواده و روابط خانوادگی، ترویج ابتذال در فضای عمومی جامعه که این امر منجر به هدر رفتن بسیاری از استعدادها و توانایی‏‌ها می‏‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص از مسئولان خواست تا با اهتمام بخشیدن جدی، هوشمندانه، عالمانه دستگاه‏‌های متولی موضوعات فرهنگی به مسئله حجاب و عفاف در جامعه و اتحاد راهکارهای دقیق و صحیح علمی برای این امر و استفاده از تمام پتانسیل‏‌های موجود مانند رسانه‌‏های گروهی، روزنامه‏‌ها، صدا و سیما به ویژه در حوزه فیلم‏‌ها و سریال‏‌ها، لوازم فرهنگی، آموزشی، ورزشی و پوشاک و ... از ترویج بدحجابی جلوگیری شود.

 

حجاب ظاهر؛ برآمده از عفاف درون

 

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج صفیه سمنان نیز در گفت‏‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان سمنان گفت: حجاب ظاهر ریشه در عفاف درون دارد و اگر کسی بخواهد پاک باشد، ظاهر و باطنش را باید یکی کند.

منصوره علومی اضافه کرد: نمی‏‌توان قبول کرد که کسی گناه بسیار انجام دهد و بگویند دلش پاک است؛ چرا که جز از دل پاک، نگاه پاک برنمی‏‌آید.

وی اظهار کرد: کسانی که بی‏بند و بار هستند، همیشه می‏گویند دلت باید پاک باشد و آنها متوجه این نیستند که پاکی دل در رفتار ظاهر نمایان خواهد شد؛ بنابراین حیا و عفت مانعی برای انجام گناه و بی‏بند و باری است و باعث ایجاد ظاهری آراسته می‏‌شود.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج صفیه سمنان افزود: رعایت حجاب موجب افزایش پایبندی و حیای مردان در خانواده می‏‌شود و این امر باعث تحکیم بنیاد خانواده و ایجاد آرامش روحی و روانی در خانواده خواهد شد.

وی بیان کرد: بهترین راه اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه در اولویت قرار دادن موضوع حجاب و عفاف در برنامه‏‌های دستگاه‏‌های اجرایی کشور برای مقابله با روند فرآیند بدحجابی، ابلاغ روش‌‏های اجرایی و تعیین ضوابط در مورد نوع پوشش افراد در بخش‏‌های اداری به همراه نظارت است.

علومی افزود: ایجاد مراکز و مؤسسات متعدد با هدف الگوسازی، ارائه مدل‏‌های مناسب و متنوع، اصالت‏‌بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات فرهنگی و هنری، نظارت بر تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی و رفع اشکالات موجود در این زمینه، نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه‏‌ها به ویژه صدا و سیما در ارتباط با الگوهای تبلیغی و تأثیر آن در جامعه از دیگر راه‌‏های اشاعه فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه است.

 

توقع از دولت . . .

به هر حال، با در نظر داشتن همه موارد پیش‏‌گفته، انتظار مردم از دولتمردان این است که توجه بیشتری به مقوله ترویج فرهنگ حجاب و عفاف داشته باشد.

وظیفه سنگین دولت در اشاعه فرهنگ دینی و جلوگیری از ابتذال و انحراف در جامعه دیگر بر کسی پوشیده نیست و مردم کشورمان امروز در انتظار این هستند تا عملکرد دولت یازدهم را در این عرصه به طور ملموس ببینند.

انتهای پیام/2249/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول