اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بیانیه هیئت علمی داوران:

امامزادگان در مهندسی فرهنگ ایران اسلامی نقش اصلی را دارند

هیئت علمی داوران طی بیانیه‌ای آورده است: امامزادگان در مهندسی فرهنگ ایران اسلامی نقش اصلی را دارند.

امامزادگان در مهندسی فرهنگ ایران اسلامی نقش اصلی را دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان؛ در آیین اختتامیه کنگره بین‌المللی امامزادگان بیانیه هیئت علمی داوران قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: با استعانت از خداوند متعال و عنایات حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و اهل بیت پاک و مطهر ایشان، اولین کنگره بین‌المللی امامزادگان با هدف رویکرد علمی به این اماکن مقدس و متبرک برگزار و اینک در پایان اولین گام قرار داریم؛ رویکرد علمی به امامزادگان لازم‌التعظیم در ایران اسلامی در واقع توجه به نقش مؤثر این اماکن و کارکردهای مختلف آن در مهندسی فرهنگی و قطب فرهنگی مورد نظر و عنایت مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است که چشم‌انداز آن را در افق 1404 می‌توان نظاره‌گر بود.

در ادامه این بیانیه آورده شده است: بی‌گمان امامزادگان در تاریخ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی نقش مؤثری در ابعاد مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته و مهم‌ترین ملجأ و پناهگاه دلدادگان به حریم اهل بیت و درماندگان از امواج شدید گرفتاری های روزگار است.

در بخش دیگری از این بیانیه اشاره شده است: بر این اساس مهم‌ترین دستاوردهای این کنگره را می‌توان در موارد زیر برشمرد:

1- امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان قطب‌های فرهنگی نقش اصلی را در مهندسی فرهنگی ایران  اسلامی داشته، بنابراین رویکردهای علمی و مدیریت و اجرای برنامه‌های فرهنگی آنها ضرورت ویژه دارد.

2- با عنایت به کارکردهای اجتماعی موثر این امامزادگان بر حیات اجتماعی مناطق مختلف ضرورت وجود کارشناس اجتماعی در مدیریت امامزادگان به منظور بهره‌وری بیشتر از این ابعاد کاملاً محسوس است.

3- تجربیات ارزشمند و دستاوردهای والای مدیریت در حوزه سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران در حوزه مدیریت امامزادگان می‌طلبد تا با یک کار کارشناسی نسبت به صدور این تجربیات به سایر کشورهای جهان اسلام اقدام شود.

4- اکثریت قریب به اتفاق امامزادگان و بقاع متبرکه دارای آثار و ابنیه تاریخی هستند که خود به عنوان آثار ارزشمند تاریخی و هویت ایران اسلامی محسوب می شود، بنابراین حفظ این آثار یک وظیفه حساس است که متولیان مربوطه باید در هنگام بازسازی، تعمیرات و توسعه بقاع با استفاده از نظرات کارشناسان متخصص به ویژه اساتید و صاحب‌نظران حرمت آثار اقدام کنند.

5- ضرورت تشکیل کارگروه مطالعه علمی و مدیریت کارآمد امامزادگان و بقاع متبرکه در سازمان اوقاف و امور خیریه کاملاً محسوس است، بنابراین پیشنهاد می‌شود، کارگروهی با این عنوان و با دعوت از اساتید صاحب نظر و شخصیت‌های دانشگاهی در این سازمان محترم تشکیل شود.

6- لازم است یک دانشنامه جامع مکتوب و الکترونیکی برای بقاع متبرک به منظور بهره برداری محققان و پژوهشگران تدوین گردد.

7- توجه ویژه به تشکیل تیم‌های تحقیقاتی علمی به منظور بازشناسی و جمع‌آوری اطلاعات و خاطرات پیرامون امامزادگان در ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها کاملاً محسوس است. در این راستا استفاده از پتانسیل های موجود در مراکز علمی-آموزشی باید مورد توجه قرار گیرد.

8- طراحی، تدوین و ساخت برنامه‌های منظم تلویزیونی به منظور معرفی کامل امامزادگان و استفاده از فضاهای مجازی در این راستا با عنوان راهکارهای فراگیر و مؤثر در معرفی امامزادگان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

انتهای پیام/63001/ذ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول