اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی سمنان خبر داد

کمبود آب چالش بزرگ و عامل تخریب مراتع در استان سمنان است

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، کمبود آب را چالش بزرگ و عامل تخریب مراتع در استان سمنان دانست.

کمبود آب چالش بزرگ و عامل تخریب مراتع در استان سمنان است

به گزارش خبرگزاری فارس از استان سمنان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، محمدهادی نوچه با اشاره به کاهش قابل توجه بارندگی در سطح دنیا از جمله ایران، گفت: کمبود آب و روند رو به رشد تخریب مراتع در کشور باعث شده تا برنامه‏‌ریزان به بخش آبخیزداری توجه ویژه داشته باشند.

وی در نخستین جلسه کمیته مدیریت و برنامه‏‌ریزی طرح مدیریت آب و خاک حبله‏‏‌رود در شهرستان سرخه که با حضور مسئولان کشوری و استانی در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: روند رو به رشد کمبود آب و تخریب مراتع در کشور بخش قابل توجه پروژه‌‏های دولت بر محور آبخیزداری برنامه‏‌ریزی شده است.

نوچه یادآور شد: حبله ‏رود، رودی است که در استان‏‌های تهران و سمنان جریان دارد و از شمال کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد که این رود مهم‏ترین منبع تأمین آب دشت گرمسار بوده و تنها رودخانه دائمی استان سمنان به شمار می‌آید.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با تأکید بر مشارکت فعال مردم در پروژه‌‏های آبخیزداری، خاطرنشان کرد: برنامه‏‌ریزی، سیاست‏‌گذاری و اجرای طرح‏‌ها و سیاست‏‌های مصوب در پروژه‏‌های عمرانی مرتبط با بحث آب و خاک مورد بحث و بررسی قرار می‏‌گیرد.

نوچه بیان داشت: طرح آبخیزداری حوزه حبله رود در یک میلیون و 200 هزار هکتار اجرا می‏‌شود که شهرستان گرمسار بر روی حبله رود قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهداف طرح آبخیزداری حوزه حبله رود، اظهار داشت: دست‌یابی به الگوهای مناسب برنامه‌‏ریزی، مدیریت، اجرا، بهره‏‌برداری و پایش و ارزیابی منابع آب و خاک در این حوزه آبخیز و تعمیم و توسعه نتایج حاصله از پروژه به برنامه ملی حفاظت منابع طبیعی از طریق مشارکت مردم روستا و آبخیزنشینان در مدیریت آبخیز کشور از جمله این اهداف است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی استان سمنان همچنین حوزه‏‌های گسترده طرح بزرگ حبله رود را زیرمجموعه حوزه استحفاظی استان‏‌های همجوار دانست و گفت: دو استانداری با پنج فرمانداری در این طرح مشارکت دارند که شامل شهرستان‏‌های دماوند، فیروزکوه، گرمسار، آرادان و سرخه است.

نوچه متذکر شد: با بیان اینکه ارزش این رود بسیار فراتر از این جلسات است و آبی که از این رود خارج می‏‌شود شاه کلید منطقه است و ما توانستیم شش پروژه مرتبط با آن را به بهره‌‏برداری برسانیم که مهم‏ترین آنها طرح مدیریت چراگاه‏‌ها بود.

وی در پایان با بیان اینکه شهرستان سرخه در حوزه طرح حبله رود  قرار دارد می‌‏توانیم یک سایت نمونه در شهرستان سرخه داشته باشیم و این شهر را به عنوان پایلوت انتخاب کنیم.

انتهای پیام/2249/ذ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول