اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل:

گردشگران و مردم از افروختن آتش در جنگل‌ها و مراتع پرهیز کنند / آتش‌سوزی عامل انهدام جنگل است

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: شایسته است گردشگران و مردم از افروختن آتش در جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند.

گردشگران و مردم از افروختن آتش در جنگل‌ها و مراتع پرهیز کنند / آتش‌سوزی عامل انهدام جنگل است

علی حمیدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: با رعایت هنجارهای زیست محیطی به‌ویژه توجه به شعار بنیادین «اخلاق طبیعت‌گردی» گردش در طبیعت را به فرصتی برای آشتی با طبیعت قرار دهیم و مانع از آتش‌سوزی تخریب و آلودگی طبیعت کشور شویم.

وی عنوان کرد: همه ساله شاهد حضور گسترده گردشگران و مسافرانی هستیم که در عرصه‌های طبیعی استان موج گسترده‌ای از آتش‌سوزی، تخریب و آلودگی را به جای می‌گذارند که جبران پیامدهای ناگوار آن اگر نگوییم ناممکن اما دست کم بسیار دشوار و پرهزینه است.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: این پیامدها بیشتر دامن منابع طبیعی همچون جنگل‌ها و مراتع را می‌گیرد چراکه این عرصه‌ها بسیار گسترده و فراگیر است.

حمیدی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل تخریت و انهدام جنگل‌ها آتش‌سوزی است که علاوه بر نابودی درختان جنگل سبب به هم خوردن اکولوژی شده و حیات جانوران را به مخاطره می‌اندازد.

این مسئول تصریح کرد: این امر ترکیب گونه‌های گیاهی عرصه را مختل کرده و سبب تضعیف پایداری گونه‌های نادر و ذخایر ژنتیکی می‌شود.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: به گونه‌ای که پس از چند سال پس از وقوع یک آتش‌سوزی در منطقه‌ای، گونه‌های مهاجر سطح عرصه را تسخیر کرده و تیپ جامعه گیاهی گذشته را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

حمیدی اظهار داشت: همچنین آتش‌سوزی زمینه به هم خوردن میزان همسالی درختان و نابودی نهال‌های جوان و فقیر شدن خاک و تغییر شکل ظاهری درختان می‌شود.

وی تاکید کرد: می‌توان گفت آتش به سرعت اندوخته قرون و اعصار محیط زیست را در میان شعله‌های بی‌رحم به دود و خاکستر تبدیل می‌کند.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: همچنین آتش‌سوزی عرصه زندگی ساکنان جنگل را محدود کرده و با سوختن علوفه و محصولات فرعی برای آنان دستانی تهی، دام‌هایی گرسنه و فقر و فلاکت را نوید می‌دهد.

حمیدی از کلیه گردشگران و عموم مردم خواست تا از برافروختن آتش در جنگل‌ها و مراتع خود‌داری کنند و یا بعد از روشن کردن آن با اطمینان خاطر نسبت به خاموش کردن آتش اقدام به ترک محل کنند و کاه و کلش موجود در گندمزارها و شالیزارها را به آتش نکشند.

این مسئول در پایان از کلیه علاقه‌مندان، شوراهای اسلامی و دهیاران و همیاران عرصه طبیعت و محیط زیست خواست تا در صورت مشاهده هر‌گونه حریق در سطح مراتع و جنگل‌ها مورد را سریعاً با شماره تلفن 1540 به ادارات حفاظت محیط زیست، منابع و آبخیزداری و هلال احمر اطلاع دهند.

انتهای پیام/62003/م30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول