اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور مطرح کرد

اجرایی شدن مطالبات رهبری در حوزه‌های علمیه

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که یکی از کارهای انجام شده پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه بوده است، گفت: 19 مطالبه را اولویت‌بندی کرده و در شورای عالی حوزه به تصویب رساندیم تا به مرحله اجرا برسد.

اجرایی شدن مطالبات رهبری در حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد به تشریح برنامه‌های حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی جدید پرداخت و گفت: سال تحصیلی حوزه‌های علمیه صبح روز چهارشنبه با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی در مدرسه فیضیه قم آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم که به یاری خداوند متعال بتوانیم برنامه‌هایی که مقدمات آن را طراحی کرده‌ایم به مرحله اجرا در آورده و در عرصه‌های مختلف عملیاتی کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که یکی از کارهای اساسی انجام شده پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه بوده است، یادآور شد: 19 مطالبه را اولویت‌بندی کرده و در شورای عالی حوزه به تصویب رساندیم تا به مرحله اجرا برسد.

وی تدوین نظام جامع آموزش و پژوهش، تدوین نظام جامع تبلیغ، طراحی نقشه جامع علمی حوزه و ... را از جمله این مطالبات دانست و یادآور شد: اجرایی کردن این امور گامی بلند در راستای پیشرفت حوزه به شمار می‌رود.

آیت‌الله حسینی بوشهری یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری را چابک‌سازی ساختار حوزه عنوان کرد و ادامه داد: به سمت و سوی چابک‌سازی در حال حرکت هستیم چراکه هرچه مجموعه کوچک‌تر شود کارایی بیشتری می‌یابد.

وی عنوان کرد: طرح چابک‌سازی آماده شده و در دستور کار قرار دارد و منتظر نظر نهایی شورای عالی حوزه‌های علمیه هستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به شکل‌گیری مدیریت‌های استانی و شهرستانی خاطرنشان کرد: سیاست ما تمرکززدایی از حوزه علمیه قم است و تلاش داریم که اختیارات را واگذار کنیم و شرایط به گونه‌ای فراهم شود که حوزه علمیه قم محلی برای مراتب بالای علمی تحصیل علوم دینی باشد و البته در تحقق این سیاست به هیچ وجه شتابزده عمل نخواهیم کرد.

وی با اشاره به تلاش برای احیای موقوفات حوزه‌های علمیه یادآور شد: احیای موقوفات حوزه‌های علمیه کار مهمی است و با بودجه و درآمد این موقوفات می‌توان حوزه‌های علمیه را اداره کرد و سازمان اوقاف نیز در این زمینه همکاری بسیار خوبی داشته است.

آیت‌الله حسینی بوشهری به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، سازمان عقیدتی وزارت دفاع و دیگر نهادها اشاره کرد و گفت: انجمن حمایت از ساخت و توسعه مدارس علمیه تشکیل شده است و خیرین از طریق این انجمن به عرصه ساخت و ساز مدارس علمیه ورود پیدا کرده‌اند.

وی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی را از نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب عنوان کرد و گفت: این کرسی‌ها در حوزه فعال بوده ولی برای ساماندهی هرچه بیشتر آیین‌نامه‌های لازم تدوین شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور از تشکیل پرونده سلامت برای طلاب علوم دینی خبر داد و یادآور شد: با مشارکت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اقدامات بسیار خوبی در زمینه تشکیل پرونده سلامت آغاز شده است.

وی با اشاره به فعالیت 16 انجمن علمی اعم از انجمن فقه و اصول، انجمن حدیث، انجمن مطالعات اجتماعی، انجمن ادیان و مذاهب و ... عنوان کرد: تقویت هرچه بیشتر انجمن‌های علمی حوزه نیز در دستور کار ما قرار دارد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به توسعه رشته‌های تخصصی تاکید کرد: 28 رشته و گرایش در ارتباط با مراکز تخصصی حوزه شکل گرفته است و در این زمینه تحولی پدید آمده است.

وی از راه‌اندازی 419 دفتر مشاوره در سراسر کشور از سوی حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: در بخش تبلیغ کوتاه مدت 2 هزار مبلغ و در بخش تبلیغ بلند مدت و مناسبتی سه هزار مبلغ را به نقاط مختلف کشور اعزام کرده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تعداد مدارس سطح یک را 367 مدرسه، تعداد مدارس سطح 2 را 119 مدرسه و تعداد مدارس سفیران هدایت را 43 مدرسه ذکر کرد و اظهار داشت: در سال تحصیلی جدید 20 هزار نفر در سراسر کشور متقاضی ورود به حوزه‌های علمیه بودند که 11 هزار و 630 نفر پذیرفته شدند.

انتهای پیام/2258/م40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول