اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

دبیر کمیته فقهی حج:

حجاج بین عمره تمتع و حج تمتع از مکه خارج نشوند

دبیر کمیته فقهی حج گفت: حجاج باید توجه ویژه داشته باشند برای اینکه حج تمتع آنها با اشکال مواجه نشود مطلقاً بین عمره و حج تمتع از مکه خارج نشوند.

حجاج بین عمره تمتع و حج تمتع از مکه خارج نشوند

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام ظهیری دبیر کمیته فقهی حج گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در سال‌های اخیر به وجود آمده است و باعث ایجاد مشکلات زیادی هم برای حاجیان و هم برای بعثه و سازمان حج شده است مساله خروج حاجی از مکه بین عمره تمتع و حج تمتع است. بیشترین کسانی که این مشکل برای‌شان پیش می‌آید خدمه کاروان‌ها هستند.

وی گفت: به طور کلی کسانی که بین حج تمتع و عمره تمتع از مکه خارج می‌شوند دو دسته هستند. دسته اول کسانی هستند که در همان ماهی که عمره انجام داده‌اند، خارج شدند و در همان ماه برگشته‌اند. به نظرهمه مراجع عمره این افراد صحیح است اما برخی از علما قائل به این هستند که اگر حاجی مطمئن باشد که ضرری به انجام اعمال حج وارد نمی‌شود خروج جایز است و برخی دیگر از مراجع عظام مانند آیات عظام امام‌ راحل(ره) قائل به این هستند که خروج به احتیاط واجب جایز نیست و برخی از مراجع عظام خروج را حرام می‌دانند.

حجت‌الاسلام ظهیری ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که عمره تمتع را در یک ماه و حج تمتع را در ماه دیگر انجام می‌دهند مثلا عمره را ذی القعده انجام داده اند و در ذی الحجه به عرفات رفته‌اند. در مورد اینکه آیان عمره این افراد صحیح است یا خیر اختلاف نظر بین فقها وجود دارد. عمره این افراد به نظر آیات عظام امام راحل(ره) و آیت الله  بهجت صحیح است و هیچ مشکلی ندارد اما برخی از آیات عظام مانند مقام معظم رهبری عمره تمتع را با خروج از مکه در ماه بعد باطل می‌دانند. در نتیجه برای حاجی واجب است یکی از مواقیت خمسه برون و مجدداً عمره تمتع را از نو انجام دهد که این مساله برای سازمان و بعثه مشکلات بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

سعی در زیر زمین

دبیر کمیته فقهی حج ادامه داد: در سال‌های جدید با انجام تغییرات و تعمیراتی در مطاف امکان سعی کردن در زیرزمین برای زائران فراهم شده است که نظر مراجع تقلید در مورد صحت یا عدم صحت این سعی متفاوت است. در این مساله همه آیات عظام به جز آیت الله وحید و آیت الله بهجت قائل به این هستند که سعی در زیرزمین صحیح و مجزی است اما این آیات عظام مذکور سعی در زیرزمین را جایز نمی‌دانند.

وی گفت: یکی دیگر از مسائلی که در سال‌های قبل بسیار ایجاد شده است رمی جمرات است. روحانیون معظم کاروان‌ها باید توجه داشته باشند که حتی اگر صد بار هم مسأله رمی جمرات را توضیح داده باشند موقع انجام رمی جمرات و قبل از خروج از چادرها باز هم یک بار دیگر به حاجیان توضیح دهند که حاجیان برای انجام این عمل دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول