اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی فرهنگ صرفه‌جویی فراموش می‌شود

بی‌توجهی مردم به زنگ خطر کم آبی

در شهری کویری مثل قم، مردم تنها با مدیریت صحیح در مصرف؛ می‌توانند صرفه‌‌جویی را پیشه کرده و آب را بی‌رویه مصرف نکنند تا در آینده نیز از این نعمت خدادادی بهره ببرند.

بی‌توجهی مردم به زنگ خطر کم آبی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در روز‌های گرم تابستان هر روز ابتدا حیاط خانه را می‌شوید و سپس دقایقی هم شیلنگ آب را جلوی در گرفته و به آب‌پاشی مشغول می‌شود، این کار را عصر انجام می‌دهد و گاهی هم در دو نوبت صبح و عصر به شستن حیاط و جلوی درب منزل می‌پردازد.

حالا بماند که چقدر هم در روز شیلنگ را درون باغچه می‌گذارد و اینکه مصرف آب در این خانه روزانه چند متر مکعب است توسط شرکت آب و فاضلاب محاسبه می‌شود.

او عقیده دارد با این کار هوا خنک می‌شود و حیاط خانه نیز همیشه باید تمیز باشد و گلایه می‌کند از اینکه چرا همسایه‌ها این‌کار را نمی‌کنند و در مواجهه با این اقدام به او نیز تذکر می‌دهند.

با وجود مشکل کم آبی در قم واقعا جای تعجب دارد که هنوز عده‌ای این موضوع را نپذیرفته‌اند و همچنان در مصرف آب بی‌رویه عمل می‌کنند و توجهی به امر کم آبی ندارند که ممکن است مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.

وقتی برای انتقال آب از سرشاخه‌های دز یک هزار و 300 میلیارد تومان هزینه می‌شود انتظار می‌رود تا مردم هم دلسوز سرمایه‌های مملکت خود باشند و زمانی که آبی شیرین و گوارا در اختیار دارند قدر آن را بدانند و بهینه مصرف کنند تا در آینده منابع آبی کاهش نیابد.

همه می‌دانند انتقال آب از سرشاخه‌های دز برای 15 سال آینده برنامه‌ریزی شده است اما به گفته سید حسن رضوی، مدیر‌عامل شرکت آب منطقه‌ای قم اگر این مقدار آب به‌طور برنامه‌ریزی شده استفاده نشود قطعا زودتر از زمان تعیین شده تمام می‌شود و این شهر با مشکل بی‌آبی رو به‌رو خواهد شد.

تاثیر مدیریت در مصرف بهینه آب

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از افزایش مصرف آب خبر می‌دهد و می گوید: در ابتدای امسال در مصرف آب با افزایش 7.5 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

عبدالحمید توکلی بینا با هشدار به مردم در این‌باره می‌افزاید: شاید دلایل مختلفی نظیر شیرین شدن موجب افزایش استفاده در مصرف شده است اما باید مردم در این زمینه دقت کنند و هشدار‌های شرکت آب و فاضلاب را جدی بگیرند.

وی با تاکید بر مدیریت در مصرف آب بیان می‌کند: در شهری کویری مثل قم مردم تنها با مدیریت صحیح در مصرف می‌توانند صرفه ‌جویی را پیشه کرده و آب را بی‌رویه مصرف نکنند تا در آینده نیز از این نعمت خدادادی بهره ببرند.

آب شیرین‌کن‌های فعال خاموش شوند

شاید جای تعجب داشته باشد که با توجه به هزینه هنگفتی که برای شیرین شدن آب شده هنوز مردم آب شیرین‌کن‌های خود را خاموش نکرده‌اند و تنها دلیلش این است که چندین سال است به طعم آب‌های این آب شیرین‌کن‌ها عادت کرده‌اند.

قم مراحل زیادی را طی کرده  تا امروز صاحب آب شیرین شده و اگر نگاهی به گذشته بیندازیم به یاد می‌آوریم که در خانه‌های همین شهر مردم با استفاده از تلمبه، حوض و آب انبار آب شرب را تامین می‌کردند و پس از مدتی لوله‌کشی آب صورت گرفت که از همان ابتدا شور و فاقد کیفیت بود.

بعد از ساخت سد 15 خرداد و بهره‌برداری از آن در سال 75 تقریبا 70 درصد آب قم از این سد تامین می‌شد در صورتی که کیفیت آن با امروز اصلا قابل مقایسه نیست.

اکنون که خوشبختانه با انتقال آب از سرشاخه‌های دز آب شیرین در اختیار مردم قرار گرفته باید قدر بدانند و در مصرف آن صرفه‌جویی کنند تا مشکل کم آبی دامن‌گیر نسل جدید و آیندگان نشود.

اتحاد عمومی برای صرفه‌جویی در مصرف آب

مریم کدخدایی یک شهروند قمی است و عقیده دارد که باید همه در مصرف آب دلسوز باشند و صرفه‌جویی در این زمینه همتی عمومی می‌طلبد.

وی می‌افزاید: وقتی به برخی از افراد در زمینه مصرف بی‌رویه تذکر داده می‌شود پاسخشان این است که هزینه قبض را پرداخت می‌کنند و هر چقدر که بخواهند می‌توانند مصرف کنند و باید با فرهنگ‌سازی این افراد را آگاه کرد.

کدخدایی در ادامه بیان می‌کند: برای شستن ظروف، استحمام، شستشوی لباس‌ها و حتی وضو گرفتن باید از آب مدیریت شده استفاده کرد که این کار وظیفه اصلی بانوان در خانه است که اگر آنها این موارد را رعایت کنند دیگر افراد خانواده نیز تبعیت می‌کنند.

این شهروند قمی با بیان اینکه منابع آب و برق و دیگر امکانات برای همه مردم است، عنوان می‌کند: صرفه‌جویی نه تنها در مصرف آب بلکه در زندگی و همه موارد ضرورت دارد که انتظار می‌رود مورد توجه قرار بگیرد.

با توجه به اینکه شهر قم از نظر ضرورت صرفه‌جویی در شرایط ویژه‌ای قرار دارد، بنابراین مردم باید اهتمام جدی در این زمینه داشته باشند و هرکسی در خانواده خود این فرهنگ صحیح را نهادینه کند تا آینده فرزندان در زمینه منابع آبی تضمین شود.

============

گزارش از: صبا صداقت

============

انتهای پیام/2258/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول