اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نمایشگاه‌های پاییزه آیا می‌تواند ترمز گرانی‌ها باشد

نمایشگاه‌های فصلی که چند سالی از عمرشان در سراسر کشور می‌گذرد، در سال‌های اولیه خیلی خوب جای خود را بین مردم باز کرد. اما امروز اکثراً ترجیح می‌دهند در قبال پولی که پرداخت می‌کنند، جنس با کیفیت‌تر و بهتری خریداری کنند.

نمایشگاه‌های پاییزه آیا می‌تواند ترمز گرانی‌ها باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، این روزها بوی ماه مهر در همه جا پیچیدن گرفته است و این را می‌شود از خانواده‌هایی که برای خرید لوازم التحریر فرزندان خود در کوچه و بازار گشت می‌زنند، فهمید.

نسیم مهر ماه دانش‌آموزان را نیز برای آغاز سال تحصیلی جدید به تکاپو وا می‌دارد اما در این میان به نظر می‌رسد گرانی برخی کالاهای مورد نیاز دانش‌آموزان، آنها را دچار  نگرانی کرده است و با وجود این  مسائل این روزها در فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری جای سوزن انداختن نیست.

فروشندگان هم در پی به دست آوردن سودهای معقول و گاه نامعقول دست از تلاش برنمی‌دارند.

بچه‌ها شادمانه و اغلب دست در دست مادران به قصد خرید وسائل مدرسه، کیف، کفش و لباس وارد بازار می‌شوند و پس از ساعت‌ها چرخ زدن در هوای گرم  تنها با خرید چند عدد دفترچه 40 برگ و 50 برگ، یک جامدادی، لیوان بزار ا ترک می‌کنند و تصمیم می گیرند بچه‌های قد و نیم قد را قانع کنند که از همان لباس‌های سال قبل و کیف و کفش پارسال که هنوز هم قابل استفاده کنند.

نمایشگاه‌های فصلی که چند سالی از عمرشان در سراسر کشور می‌گذرد، در سال‌های اولیه خیلی خوب جای خود را بین مردم باز کرد. اما امروز اکثراً ترجیح می دهند در قبال پولی که پرداخت می‌کنند، جنس باکیفیت‌تر و بهتری خریداری کنند.

اجناس ارائه شده در نمایشگاه‌های پاییزه بنا به گفته مردمی که بهتر از هر کسی درمورد کیفیت اجناس قضاوت می‌کنند، خیلی رضایتمندی مشتریان و متقاضیان را جلب نمی‌کند. اما به هرحال وقتی مردم وقت گذاشته و هزینه رفت و آمد و ایاب و ذهاب را پرداخته و خستگی راه را به جان خریده اند و برای اینکه دست خالی به خانه برنگردند و به اصطلاح برای خالی نبودن عریضه، خرید کمی هم انجام می‌دهند. 

اما به راستی هدف از برپایی این نمایشگاه‌های فصلی چیست؟ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی امسال هم طبق روال سال‌های گذشته برای تنظیم بازار، نمایشگاه‌های پاییزه با محوریت بازگشایی مدارس دایر خواهد کرد.

برای بررسی ضرورت برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها به سراغ مسئولان مرتبط با این امر رفته و در خصوص اهمیت این نمایشگاه‌ها گفتگویی کرده‌ایم که در این گزارش به آن می پردازیم.

کیفیت و قیمت مناسب اجناس در نمایشگاه های مناسبتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: نمایشگاه‌های مناسبتی (پاییزه) فرصتی مناسب را برای خرید مردم ایجاد می‌کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند هم اجناس با کیفیتی را خریداری کنند و هم قیمت اجناس به گونه‌ای باشد که مردم قدرت خرید بیشتری داشته باشند.

محمدجعفر عظمایی ادامه داد: ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا یکی از خدمات بسیار خوبی است که در سال‌های اخیر و در آستانه سال نو، آغاز مدارس، ماه رمضان و ... در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود و هدف اصلی آن قطع دست واسطه‌ها و ایجاد پلی مستقیم بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه‌ها بر دو دو هدف مهم استوار است، خاطر‌نشان کرد: یکی ارائه اجناس با کیفیت به مردم است و دیگری نیز ارائه اجناس با قیمت‌های مناسب و با تخفیف ویژه به خریداران است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: می‎کوشیم با برپایی نمایشگاه‎های مناسبتی به صورت گسترده در سطح استان با قطع دست واسطه‎گرها در عرضه کالاهای خرد این کالاها را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم و در این زمینه کاهش قیمت‎های چشمگیری نیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم با همت و همکاری فرمانداران و مجامع امور صنفی شهرستان‎ها امسال شاهد برپایی نمایشگاه‎های عرضه کالای پاییزه در اکثر شهرهای استان باشیم.

عظمایی از برپایی 200 غرفه در قالب نمایشگاه‏های عرضه کالای پاییزه در تبریز خبر داد و اظهار داشت: نمایشگاه سالانه عرضه مستقیم کالا با عنوان فروش پاییزه در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید از 22 تا 29 شهریور ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می شود و کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه با 15 درصد تخفیف در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی افزود: در این نمایشگاه‌ کالاهایی مانند لوازم التحریر، مواد غذایی و بهداشتی، کیف و کفش، پوشاک، و دیگر مایحتاج عمومی به صورت مستقیم عرضه خواهد شد.

نقش واسطه‌های بازار در نمایشگاه‌های مناسبتی کاهش می‌یابد

معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: امنیت مردم برای خرید کالا در نمایشگاه‌های مناسبتی افزایش یافته و ناظران نیز همواره در دسترس مردم خواهند بود.

تراب حسنی افزود: با برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه واسطه‌های بازار، کم و قیمت‌ها مناسب می‌شود.

وی با بیان اینکه رضایت نسبی مردم از نمایشگاه‌ها قابل قبول بوده است، تصریح کرد: با برگزاری چنین نمایشگاهی نبض بازار در دست مجریان بازار قرار می‌گیرد و بخش تولیدی و توزیعی با یکدیگر همکاری و هماهنگی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: عرضه لوازم التحریر در شبکه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمتی پایین‌ترعرضه می‌شود و همین کالاهای اساسی در نمایشگاه‌های پاییزه نیز با قیمت بسیار مناسبی به مردم عرضه می‌شود.

حسنی افزود: یکی از فواید نمایشگاه، نظارت‌پذیری است و از جمله برنامه‌ها برای تنظیم بازار، اجرای طرح‌های نظارتی ویژه بازرسی است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: در برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه، نزدیکی بسیار قابل توجهی بین بخش‌های صنفی و بخش دولتی برای مدیریت بازار وجود دارد.

حسنی در باره این که چرا کار فروشگاه‌های مناسبتی تا روزهای پایانی مهر ادامه نمی‌یابد، گفت: نمایشگاه‌های پاییزه یک زمان خاص دارد و آن هم حداکثر یک هفته تا 10 روز است به دلیل این که کسبه دیگر هم حق دارند برای فروش‌شان زمانی داشته باشند و اگر قرار باشد تمام مهر ماه را به برگزاری نمایشگاه‌ها و مراکز عرضه مستقیم کالا اختصاص بدهیم حق کسبه از بین خواهد رفت.

برای تنظیم بازار حق کسبه نباید از بین برود

رئیس شورای اصناف استان آذربایجان‌شرقی گفت: از 22 شهریور ماه نمایشگاه پاییزه در سراسر استان آغاز می‌شود و تا 29 این ماه ادامه خواهد داشت.

حبیب هاشمی با بیان اینکه برای تنظیم بازار حق کسبه نباید از بین برود، گفت: در نمایشگاه های پاییزه تخفیف 15 درصدی برای اقلام عرضه شده در نظر گرفته شده است.

وی استفبال مردم از نمایشگاه‌ها را در سال‌های گذشته نشان از کیفیت کالاها دانست و اظهار کرد: اگر کالاها با کیفیت نباشد مردم هم استقبال چندانی از آنها نمی کنند.

وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه‌های پاییزه هیچ وقت خالی از نارضایتی نیست ولی تلاش و تمام توان برای رضایتمندی وتنظیم بازار صورت گرفته است.

هاشمی تصریح کرد: متخلفانی که اجناس نامرغوب در مراکز فروش عرضه کنند در زمان مناسب به تخلفشان رسیدگی می شود.

وی با بیان اینکه در حوزه نظارت و بررسی، اعتماد بین دولت و مجموعه صنفی افزایش یافته است، گفت: تلفن 124 آماده دریافت نظرات و شکایات مردم برای تنظیم بازار است.

وی با بیان اینکه گرانی از عوامل اقتصادی جامعه است ولی گرانفروشی، فروختن بالاتر اجناس با قیمت خارج از شبکه است، گفت: افزایش تقاضا، افزایش هزینه تولید، سیاست های کلان مالی و قوانین و مقررات می تواند باعث گرانی شود.

رئیس شورای اصناف استان گفت: تولید و توزیع مکمل یکدیگر هستند و بدون هم موفق نمی شوند.

وی افزود: واسطه ای به نام بنکدار باید بین تولید کننده و عرضه کننده وجود داشته باشد تا از هر دوی آنها حمایت کند.

عرضه مستقیم کالا یعنی استفاده از تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های مناسبتی

رئیس اداره اصناف و امور تشکل های سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: عنوان "عرضه مستقیم کالا" بیانگر این نکته است که باید از تولیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها استفاده شود و اجناس و کالاهای‌ ارائه شده در این نمایشگاه بدون داشتن واسطه در نمایشگاه‌های فوق به مردم ارائه شوند ولی به ندرت شاهد حضور تولیدکنندگان در این نمایشگاه‌ها هستیم.

علی بابایی ادامه داد: مسئولان برگزاری این نمایشگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به ایجاد شرایط مناسب برای حضور تولیدکنندگان مورد تائید در این نمایشگاه‌ها اقدام کنند تا هم تولیدکنندگان بتوانند فضایی مناسب برای ارائه کالای خود داشته باشند و بتوانند با هم برای فروش اجناس خود به رقابت بپردازند و هم مصرف‌کنندگان بتوانند از رقابت ایجاد شده استفاده کنند و اجناس بهتری را خریداری کنند.

وی بر لزوم ارائه اجناس با کیفیت در نمایشگاه پاییزه در نقاط مختلف استان تاکید کرد و گفت: مردم در نمایشگاه‌های پاییزه باید قدرت انتخاب داشته باشند.

وی افزود: نمایشگاه‎های بهاره عرضه مستقیم کالا فرصتی است برای مردم که قدرت انتخاب داشته باشند ضمن اینکه فرصت رقابتی نیز در بازار ایجاد می‎کند.

بابایی بر قیمت مناسب و معنادار کالاهای قابل عرضه در این نمایشگاه‎ها در مقایسه با قیمت‎های بازار در کنار توجه به کیفیت مطلوب این کالاها تاکید کرد.

وی با تاکید بر جذابیت کالاهای ارائه شده در نمایشگاه‎های پاییزه یادآور شد: بازار یکی از دغدغه‎های مهم امروز مردم است و ما برای ساماندهی بازار مسئولیت قانونی، اجرایی و اخلاقی داریم و لازم است از همه ظرفیت‎های استان در این راستا کمک بگیریم.

وی گفت: برگزاری نمایشگاه‎های مناسبتی اتفاقی است که هر سال در استان می‎افتد و باید تلاش کنیم امسال با کیفیت و کمیت بهتر و بیشتر باشد تا زمینه رضایتمندی و رفاه مردم را در ایام عید فراهم کند.

انتهای پیام/60001/ی40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول