اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ورزشکاران رشته واترپلو در گفت‌وگو با فارس:

کردستان ظرفیت تبدیل به قطب واترپلوی کشور را دارد

2 تن از ورزشکاران رشته واترپلو با بیان اینکه در صورت برطرف شدن مشکلات در رقابت‌های لیگ کشور روی سکو خواهیم رفت، معتقدند: کردستان ظرفیت تبدیل به قطب واترپلوی کشور را دارد.

کردستان ظرفیت تبدیل به قطب واترپلوی کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ورزش‌های آبی از جمله رشته‌هایی هستند که طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. این قضیه در کشور ما نیز با توجه به تأکیدات دین اسلام مبنی بر لزوم یادگیری شنا اهمیت دوچندانی دارد.

در استان کردستان نیز دوستداران ورزش‌های آبی با وجود تمام مشکلات و کمبودها به رشته مورد علاقه خود می‌پردازند که یکی از این رشته‌ها واترپلو است.

رشته‌ای تیمی که مبنای آن به ثمر رساندن گل در درون آب است و همین موضوع دشواری این ورزش را به خوبی نمایان می‌کند. با دو تن از ورزشکاران این رشته پیرامون وضعیت واترپلوی کردستان، مشکلات و تنگناها و همچنین نیازهای این ورزش به گفت‌وگو پرداختیم.

سامان خراسان‌زاد  29 ساله از سال 1369 فعالیت در شنا را آغاز کرد و از سال 75 به صورت رسمی و به عنوان ورزشکار در هیئت شنا به فعالیت پرداخت.

وی که از سال 84 به عنوان مربی شنا و واترپلو با هیئت همکاری می‌کند، قرار است به همراه برخی دیگر از هم‌تیمی‌های خود ورزش واترپلو در باشگاه شکوهی را راه‌اندازی کنند.

او در رابطه با افتخاراتش می‌گوید: زمانی که کمک مربی بودم تیم کردستان در رده‌های سنی پائین با زحمات مربیانی چون حلیمی، طالبی و صالحی رتبه دوم کشور را به دست آورد و اکنون همین تیم پس از چند سال در اختیار من قرار گرفته است.

پدرام زمانی راد 22 ساله از سال 78 فعالیت خود را در رشته شنا و واترپلو آغاز کرده است و به گفته خودش در نخستین تیم واترپلو که از استان کردستان در رقابت‌های قهرمانی کشور حضور داشت، عضو تیم بوده است.

فارس: آقای زمانی‌راد کمی از وضعیت چند سال اخیر واترپلو کردستان بگوئید.

پدرام زمانی‌راد: آرش لحیمی، محسن صالحی و پژمان طالبی مربیان نخستین تیم واترپلوی کردستان بودند که به مسابقات قهرمانی کشور اعزام شد و این مربیان بازیکنان مستعد را از سن 8 سالگی کشف و با آن‌ها کار کردند.

تیم استان به مسابقات قهرمانی کشور اعزام و در دوره نخست که تنها برای کسب تجربه بود حضور پیدا کرد. اما در سال 83 در جریان رقابت‌هایی که میزبان آن سمنان بود، استان زنجان عنوان قهرمانی را به دست آورد و تیم ما بر سکوی دوم ایستاد.

سال بعد در استان کردستان میزبانی رقابت‌ها را بر عهده داشتیم و مقام سوم را تصاحب کردیم. سال پس از آن هم در اصفهان با همین تیم شرکت و در شرایطی که تمرینات به هم خورده بود نتوانستیم نتیجه مطلوبی کسب کنیم و دلیل این قضیه توان بالای سایر تیم‌ها و تمرینات کامل آن‌ها بود.

در سال 85 به دلیل اتفاقاتی که در تیم استان رخ داد، لحیمی از تیمداری کنار کشید و گفت: این شهر ظرفیت کار ندارد و برای مربی هزار حرف و حدیث می‌سازند.

علاوه بر آن از سال 86 بچه‌ها درگیر امتحانات کنکور بودند تا زمانی که هیئت جدید با ریاست علی بصری سرکار آمدند و اعلام کردند قصد احیای تیم منحل شده استان را دارند.

فارس: پس از آن وضعیت تمرینات چگونه بود؟

زمانی‌راد: با همت بازیکنان تمرینات را ابتدا به صورت تفریحی شروع کردیم و پس از مدتی بچه‌ها استقبال کاملی داشتند اما مشکل ما زمان نامناسب تمرین بود.

هفته‌ای 3 جلسه و در ساعت 11:30 شب تنها سانسی بود که در اختیار ما قرار گرفت. در این گیرودار چون مربی نداشتیم از سوی هیئت نیما رحمانیان را که از تجربه مربیگری برخوردار نبود به عنوان مربی بالای سر تیم آوردند.

البته رحمانیان هم مدتی برای تیم زحمت کشید اما بازیکنان درخواست مربی بهتری به نام سامان خراسان زاده داشتند و با آمدن وی به تمرینات تیم، استان کردستان برای نخستین بار در رقابت‌های لیگ (که با قهرمانی کشور متفاوت است) حضور پیدا کرد.

چون زمان تمرین بازیکنان نامناسب بود در دور رفت نتایج چندان جالبی به دست نیاوردیم اما بچه‌ها عزم خود را برای حضوری موفق در دور برگشت جزم کرده بودند و در مسابقات دور برگشت با تغییراتی که در تیم ما صورت گرفته بود بین 10 تیم رتبه چهارم را به دست آوردیم.

پس از برگشت از مسابقات هیئت به دلیل عملکرد مطلوب ما قول تقدیر داد و گفتند از تیم حمایت خواهند کرد.

فارس: نتیجه این موضوع چه بود؟

خراسان‌زاد: پس از گذشت این دوره وارد زمان استراحت شدیم تا زمانی که فصل تمرین رسید. در فروردین ماه امسال بود که به ما گفتند به دلیل امتحانات بچه‌ها تمیرنات ادامه پیدا نکند.

فارس: بحث استخر در آن دوره نبود؟

زمانی‌راد: آن زمان نه، اول تابستان قصد آغاز تمرینات را داشتیم اما این فصل، زمان درآمدزایی استخر 22 گولان است و تمام سانس‌ها اجاره داده شده و تنها سانس 11:30 شب باقی مانده بود.

ما اعتراض کردیم و گفتیم در این موقع شب نباید تمرین صورت گیرد و این کار علمی نیست. در نهایت تصمیم گرفتیم اعتراض خودمان را به گوش مسئولان اداره‌کل ورزش و جوانان استان برسانیم.

به همین دلیل نزد مدیرعامل باشگاه شکوهی رفتیم که او هم با حسن نیت پذیرفت مثل همیشه از ورزش کردستان حمایت کند.

فارس: فقط شما به باشگاه شکوهی پیوسته‌اید؟

پدرام زمانی راد: ما به نمایندگی از سایر بچه‌ها در این تیم حضور پیدا کرده‌ایم، تصمیم گرفتیم اسپانسری پیدا کنیم که حداقل استخرهای دیگر را اجاره کنیم. برای جذب حامی مالی جستجوی فراوانی انجام دادیم تا در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید حامی قرص و محکمی پیدا کنیم.

به همین دلیل با باشگاه شکوهی صحبت‌های مقدماتی را انجام دادیم و مسئولان این باشگاه هم قول حمایت و پشتیبانی از ورزش واترپلو به ما دادند. پس از این اتفاقات جلسه‌ای با مدیرکل ورزش و جوانان استان برگزار شد و ما در آنجا مشکلات واترپلو را مطرح کردیم.

نیاز این ورزش یک استخر حداقل 33 متری کاملا عمیق است، اگر چه  استخر ملک نیا با طول 25 متر نسبتا مناسب است اما به دلیل عمق کم آن باید اصلاح شود.

فارس: رئیس هیئت هم گفته نیاز شنا و واترپلوی کردستان یک استخر 50 متری است...

پدرام زمانی‌راد: دقیقا. مدیرکل ورزش و جوانان کردستان هم گفت استخر 50 متری پژوهش در حال ساخت است.

فارس: قرار است چه زمانی این استخر آماده شود؟

خراسان‌زاد: فعلا تنها کلنگ احداث استخر را بر زمین زده‌اند! و جای آن مشخص شده است. با توجه به پیش زمینه‌ای که در خصوص ساخت سالن‌های ورزشی در کردستان وجود دارد و چون استخر 50 متری اعتبار زیادی لازم دارد، فکر می‌کنم ساخت ان 6 تا 7 سال طول بکشد.

فارس: آقای خراسان‌زاده سن قهرمانی در شنا محدود است، این قضیه در مورد ورزش واترپلو هم با توجه به 29 سال سن شما مصداق دارد؟

خراسان‌زاد: در واترپلو کمتر این محدودیت وجود دارد، چون این ورزش یک بازی درگیرانه و فیزیکی است. البته بستگی به شرایط هم دارد و نمی‌توان مطلق گفت حتما سن قهرمانی باید پائین باشد. برخی ورزشکاران این رشته تا سن 40 سالگی هم در میادین حضور دارند.

فارس: هیئت در زمینه حمایت از واترپلو چه کارهایی انجام داده است؟

خراسان‌زاد: با توجه به آئین‌نامه فدراسیون هیئت‌ها حق تیمداری ندارند و فقط در بحث پایه‌ها حق فعالیت دارند.

برای کاهش فشار به هیئت تصمیم گرفتیم با جذب اسپانسر هزینه‌های واترپلو برای هیئت استان را کم کنیم. باید اذعان کرد هیئت در شکل‌گیری تیم واترپلوی استان زحمات زیادی متقبل شد.

نکته دیگر این است که رئیس اداره‌کل ورزش و جوانان از هیئت انتظار دارد  با توجه به اینکه استخر در اختیار هیئت استان قرار داده است هیئت شنا از محل درآمدهای استخر، ورزش‌های دیگر را نیز حمایت کند.

من با توجه به سابقه و تجربه چندین ساله‌ام در واترپلو به عنوان یکی از اعضای پیکره شنا و واترپلوی کردستان معتقدم هیئت استان در بخش زنان و مردان و در رده‌های سنی مختلف فعالیت می‌کند، اما ظرفیت تیمداری در لیگ را به دلیل محدودیت‌های مالی نداریم.

عزیزی رئیس باشگاه شکوهی اداره‌کل ورزش و جوانان را مجاب کرد پای صحبت‌های ما بنشیند و آن‌ها نیز قول کمک به ما دادند.

قرار شد از استخرهای دیگر در مجموعه شهر استفاده کنیم به این شکل که در هر استخری حداقل 2 سانس به ورزشکاران واترپلوی کردستان اختصاص داده شود.

زمانی‌راد: مدیرکل تربیت بدنی اداره‌کل ورزش و جوانان در حضور جمع به ما قول داد در هر کدام از استخرهای استان یک سانس به ما داده شود و حتی زمان آن را نیز مشخص کرد و گفت: تا یک هفته دیگر این کار را انجام می‌دهیم.

فارس: این وعده مربوط به چه زمانی است؟

زمانی‌راد: دقیقا سه هفته قبل و جالب اینکه هنوز هم این وعده عملی نشده است. آقای تیشه‌گران بعد از قولی که به ما داد راهی مسابقات جهانی پیوند اعضا در آفریقای جنوبی شد.

هیئت شنا نامه درخواست سانس استخرها را به اداره‌کل ورزش و جوانان تحویل داد ولی رئیس هیئت شهرستان که پیگیری کرد، گفته شد نامه درخواست شما گم شده! و حالا تیم ما پا در هوا است.

خراسان‌زاد: ببینید مشکل اساسی ما ناتوانی استفاده از خانه شنا در ورزشگاه ملک نیا است که به دلیل نیاز به تعمیرات بسته است. هیچ سرمایه‌داری حاضر نیست استخر راه راه‌اندازی کند و در مقابل تنها برای یک سال آن را اجاره کند.

در حالی که ماده 88 قانون مربوطه این نکته را متذکر شده و به همین دلیل برای سرمایه‌دار فایده ندارد اینگونه هزینه کند. وجود استخر برای واترپلو حیاتی است و اگر این امکان را در اختیار داشته باشیم می‌توان با توزیع نیروها بخشی را در شنا و بخش دیگری را در واترپلو استفاده کنیم.

با توجه به توان بالای فیزیکی مردم منطقه کردستان زمینه مساعدی برای موفقیت در واترپلو وجود دارد و در صورت بهر‌مندی از استخر در 4 یا 5 سال آینده، کردستان تبدیل به قطب واترپلوی کردستان خواهد شد.

فارس: و سخن پایانی

خراسان‌زاد: از تمامی زحمتکشان ورزش شنا متل عبدالله عزیزی، سعید ملک‌الکلامی و مسئولان هیئت تشکر می‌کنم. امثال ما هم برای ادای دین به ورزش شنا و واترپلو وارد گود شده‌ایم و قصد داریم به پیشرفت ورزش واترپلوی شهر و استان کمک کنیم.

زمانی راد: همه بچه‌ها انگیزه کار دارند و من به شما قول می‌دهم در صورت برطرف شدن مشکلات در رقابت‌های لیگ کشور روی سکو خواهیم رفت.

==============

مصاحبه‌ از کیوان قاسمی

==============

انتهای پیام/79012/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول