اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

سرپرست حجاج ایرانی در پاسخ به فارس:

بانک حج مشکلی را از مشکلات حج حل نمی‌کند

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: راه‌اندازی بانک حج مشکلی را از مشکلات حج ما حل نمی‌کند و ما باید تلاش کنیم تا با استفاده از سرمایه عظیم حج در صنایع بزرگ مانند صنعت نفت سودآوری را برای زائران داشته باشیم.

بانک حج مشکلی را از مشکلات حج حل نمی‌کند

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، در نشست خبری نماینده ولی فقیه در بعثه مقام معظم رهبری و رئیس سازمان حج و زیارت که امروز در محل سازمان حج و زیارت و به مناسبت هفته حج برگزار شد حجت‌الاسلام قاضی عسگر از رسانه‌ها خواست تا در زمینه توسعه فرهنگی حج اخبار را به طور صحیحی منتشر سازند و دیدگاه‌های امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب را در زمینه حج منتشر کنند.

وی در خصوص بازپرداخت مابه‌التفاوت هزینه حج امسال به زائران گفت: این مطلب به چند ماه قبل برمی‌گردد که وقتی مبلغ حج امسال اعلام شد شوکی را به زائران وارد کرد و تعداد زیادی از افرادی که در نوبت بودند نتوانستند مبلغ حج را پرداخت کنند و از رفتن به این سفر معنوی بازماندند.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای که بنده در خدمت مقام معظم رهبری بودم ایشان از وضعیت موجود اظهار نگرانی فرمودند و وظیفه ما این بود که این کار را دنبال کنیم تا خواست ایشان محقق شود.

قاضی عسگر ادامه داد: بنابراین با تشکیل کارگروهی به بررسی دوباره قیمت‌های حج پرداختیم و در نهایت توانستیم از محل صرفه‌جویی‌ها مبلغ 900 هزار تومان را به حساب زائران مسترد کنیم.

وی ادامه داد: نکته دوم که در خصوص قیمت‌های حج امسال وجود داشت سودی بود که بانکها به حساب سپرده‌گذاران حج می‌دهند که ما این سود را واقعی و عادلانه نمی‌دانیم و در همین زمینه نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتیم که بخشی از این سود به حساب مردم واریز شود.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: تقریباً مبلغ یک میلیون و صد هزار تومان باید از سوی بانک ملی به حساب زائران بازگردانده شود و تصمیم ما این است که از این هفته این کار را شروع کنیم و قبل از حج این مبلغ به حساب زائران واریز شود.

وی همچنین در خصوص نقل و انتقال فیش‌های حج و عمره در فرابورس گفت: ما موافق آن نیستیم که فیش‌های حج به یک منبع سرمایه‌گذاری تبدیل شود و اگر امور معنوی به مسائل مادی آغشته شود ارزش معنوی کار از بین می‌رود.

حجت‌الاسلام قاضی عسگر افزود: ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که سود حساب مردم واقعی شود و با سرمایه‌گذاری در این راه بتوانیم بخشی از سود حساب‌ها را به حساب زائران بازگردانیم.

وی ادامه داد: این بدین معنا نیست که خود سازمان حج و زیارت وارد امور اقتصادی شود بلکه منظور ما این است که این سرمایه در پروژه‌های بزرگ مانند صنعت نفت به کار گرفته شود تا سودآوری خوبی را برای زائران داشته باشد.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: سازمان حج برای جمع کردن نقدینگی در جامعه مسئولیتی را ندارد و ما با سودرسانی بانک‌ها نیز مسئولیتی را نداریم.

قاضی عسگر خاطرنشان کرد: راه‌اندازی بانک حج مشکلی را از مشکلات حج ما حل نمی‌کند و ما باید تلاش کنیم تا با استفاده از سرمایه عظیم حج در صنایع بزرگ مانند صنعت نفت سودآوری را در این زمینه برای زائران داشته باشیم.

وی در خصوص طواف در سازه جدید مسجدالحرام گفت: کارشناسان ما سازه جدید را اندازه‌گیری کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌ایم که طواف کردن در قسمت فوقانی ساخته شده اشکال شرعی دارد.

قاضی عسگر ادامه داد: با پرس و جویی که از دانشگاه ام‌القرآن داشتیم اگر تا قبل از شروع ایام حج قسمت وسط سازه تکمیل شود در این صورت هیچ قسمت مشکلی ندارد و طواف کردن در تمام قسمتها صحیح است.

نماینده ولی فقیه در مورد حج و زیارت در خصوص اعزام افراد به حج به صورت انفرادی و خارج از کاروان‌های تحت نظارت سازمان حج گفت: ما وظیفه داریم زائران بیت‌الله الحرام را مورد تکریم قرار دهیم و اگر کسی توانسته باشد از طرق قانونی ویزای عربستان را گرفته باشد باید آنها را مورد احترام قرار دهیم.

وی ادامه داد: لذا سازمان حج و زیارت با همکاری بعثه مقام معظم رهبری تعدادی از کاروان‌ها را ویژه ایرانیان خارج از کشور قرار داده است تا این افراد بعد از ورود به عربستان بتوانند اعمال و مناسک حج را در قالب این کاروان‌ها انجام دهند.

قاضی عسگر در خصوص سهمیه‌های حج و عمره گفت: بنده در سال قبل مطرح کردم هم اکنون که چند سال مردم در نوبت عمره قرار گرفتند درست نیست عده‌ای با سهمیه وارد شوند بنابراین طرح هدفمندی سهمیه‌ها را مطرح کردم.

وی ادامه داد: در این طرح اعزام دانشجویان، خانواده شهدا و جانبازان و زوج‌های جوان ذکر شده که با آوردن عقدنامه بتوانند به عمره مشرف شوند.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: نخبگان با کسانی که اختراع و ابتکاری را انجام می‌دهند نیز از جمله گروه‌هایی بودند که ما در خصوص دادن سهمیه به آنها موافقت خود را اعلام کردیم.

قاضی عسگر خاطرنشان کرد: امسال 530 هزار نفر را به عمره برده‌ایم و امیدواریم با افزایش سهمیه‌ها بتوانیم این تعداد را در سالهای آینده افزایش دهیم.

وی در خصوص انتشار ویروس کرونا در مکه و مدینه گفت: ویروس کرونا به مکه و مدینه نفوذ پیدا نکرده است هر چند ما راه‌های پیشگیری را از طریق پزشکان کاروان‌ها به حجاج آموزش داده‌ایم و امیدواریم در این راه مشکلی ایجاد نشود.

وی در خصوص تلاش وهابیون برای اسلام هراسی در غرب و شیعه هراسی گفت: هم اکنون جنگ نابرابری وجود دارد و دشمنان ما از طریق شبکه‌های ارتباط جمعی تلاش دارند به اسلام و تشیع خللی وارد کنند اما ما برای مقابله با این اقدامات روی نیروهای انسانی خود سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و اغلب آنها را از اساتید عالی حوزه که مسلط به مسائل روز هستند انتخاب کرده‌ایم.

قاضی عسگر ادامه داد: علاوه بر این آموزش مجازی را نیز فعال کردیم و به روحانیون برای مقابله با این اقدامات آموزش‌های ضمن خدمت را ارائه دادیم.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف در کشور گفت: آیین‌نامه‌ای برای پوشش زائران تهیه شده است که مدیران کاروان‌ها موظف به اجرای آن شدند باید در خصوص عفاف و حجاب مشکلات سرچشمه‌ای را حل کرد تا شاهد رشد وضعیت حجاب در کشور باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول