اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

در کنفرانس خبری مشترک با زیباری در بغداد(اجمالی)

ظریف: جنگ در منطقه جنگ علیه کل منطقه است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر نخست وزیر و رئیس پارلمان عراق به تهران در آینده نزدیک خبر داد و جنگ احتمالی علیه سوریه را هدف قرار دادن همه کشورهای منطقه دانست.

ظریف: جنگ در منطقه جنگ علیه کل منطقه است

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بغداد، «محمد جواد ظریف» در کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری در بغداد، از سفر رئیس مجلس عراق و همچنین نوری المالکی نخست‌وزیر این کشور به جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک خبر داد.

وی افزود: در این سفر حامل پیام دوستی از سوی رئیس جمهور ایران به مقامات عراقی بوده و تاکید کرد که ثبات و پیشرفت عراق ثبات و پیشرفت ایران است.

وی گفت که این همکاری‌ها منجر به پیشرفت دو کشور و ایجاد ثبات در منطقه باشد.

ظریف ابراز امیدواری کرد که همکاری دو کشور در ایجاد ثبات امنیتی در منطقه کمک کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: هیچ کسی به اندازه جمهوری اسلامی و مردم عراق که قربانی استفاده از سلاح شیمیایی بوده اند معنای محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی را درک نمی‌کنند.

وی افزود: شرایط حساس منطقه به گونه ای است که باید از هرگونه جنگ در منطقه دوری کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد، اما ما نگران آتش افروزی در این منطقه هستیم و می‌دانیم که چنین آتشی برای همه منطقه و جهان خطرناک خواهد بود. به همین دلیل همه را دعوت می‌کنیم که از استفاده از زور خودداری کنند و همه طرف‌های بحران برای حل سیاسی بحران به گفت‌گو بنشینند.

وی همچنین از ملت و دولت عراق به دلیل مهمان نوازیشان تقدیر و تشکر کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره حادثه کشته شدن منافقین در کمپ اشرف و ادعای آنها که ایران در این حادثه دست داشته است، گفت:  ما حضور تروریست ها در عراق که با دولت صدام ارتباط گسترده ای در سرکوب مردم داشتند را خطر بزرگی میدانیم و می‌دانستیم و متاسفیم که علیرغم تلاش دولت عراق تروریست‌ها آمادگی نداشتند که خاک این کشور را ترک کنند و درگیری‌ها به این نتیجه انجامیده است.

وی در پاسخ به سوال همین خبرنگار درباره واکنش ایران به حمله احتمالی به سوریه گفت: درباره سوریه ما تمام تلاشمان این است که از جنگ دوری کنیم زیرا می‌دانیم که کسانی که جنگ را آغاز می‌کنند نمی‌توانند آن را به پایان برسانند.

ظریف افزود: میدانیم که رئیس جمهور آمریکا در یک دامی که توسط دیگران که برای او انداخته شده بدون تمایل شخصی وارد شده که امیدواریم که با درایت از این دام خارج شده و منطقه و خودشان را وارد آتشی نکنند که دامان آمریکا و منطقه را بگیرد.

محمد جواد ظریف در پاسخ به این سوال که در صورت حمله به سوریه سفارت آمریکا در عراق مورد حمله قرار می گیرد، گفت: حتما ایران اقدامی علیه حاکمیت سرزمینی کشور و دوست برادر عراق نخواهد داشت این سخنان تنها توجیهی برای کسانی که است که می‌خواهند جنگ را آغاز کنند. باید طبل جنگ را نکوبید.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد که ایران به دنبال راههایی برای فروکش کردن آتش جنگ است نه افزودن بر آتش آن.

ظریف گفت:  من احساس می‌کنم که جنگ در منطقه جنگ علیه کل کشورهای منطقه است و خاورمیانه را به ناامنی می‌کشد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم که با این خیال بافی که برخی به دنبال آن هستند که با جنگ مشکلات خود را حل کنند مبارزه کنیم . گروهی که فکر می‌کنند که جنگ راه حل است در 100 سال پیش زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد، چگونه کشورهایی که ادعای تمدن دارند اولین اصل قانون بین المللی که عدم توسل به زور است را نادیده می‌گیرند.  نمی‌دانم چرا هیچ کسی متوجه نیست که دنیای متمدن همه انتخاب ها ۶۵ سال پیش از روی میز برداشته است و هیچ کسی انتخاب‌هایی بر روی میز ندارد که از زور استفاده کند.

از سوی دیگر هوشیار زیباری در این کنفرانس خبری گفت: که تلاش می کنیم منافقین از عراق خارج شوند و عراق به پایگاهی برای حمله به سوریه تبدیل نخواهد شد و همچنان بر راهکاری سیاسی تاکید می کند.

وی تاکید کرد که  تنها ملت سوریه هستند که می توانند مشکلات خود را حل کنند. در صورت حمله به سوریه راه حل سیاسی به تاخیر می افتد.

وزیر امور خارجه عراق تاکید کرد که ماموریت همگی فراهم کردن زمینه حل سیاسی سوریه است.

زیباری بر ادامه روابط این کشور با آمریکا تاکید کرد و گفت: روابط ما با آمریکا ادامه دارد و در صورت تجاوز به سوریه، بر این روابط هیچ تاثیری ندارد.

وی تاکید کرد که روابط دوجانبه ما با آمریکا در نقطه مشخصی متوقف نمی‌شود.

زیباری تأکید کرد که دولت این کشور در صورت جنگ تدابیر امنیتی و ضروری مختلفی اتخاذ کرده است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول