اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

بی‌مهری به دانش‌آموزان استثنایی در آستانه ماه مهر

با فرا رسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس تمام دانش‌آموزان حس شادی و طراوت دارند و امیدواریم با توجه به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان استثنایی و رفع آنها شاهد شکفتن خنده بر روی لبان این عزیزان هم باشیم.

بی‌مهری به دانش‌آموزان استثنایی در آستانه ماه مهر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نقص یک عضو در بدن علاوه بر اینکه انسان را ناتوان می‌کند به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی نیز تاثیر منفی می‌گذارد چرا که فرد در وهله اول متوجه می‌شود که شرایطش با دیگران تفاوت دارد.

کمی و کاستی برای هر فردی موجب سرخوردگی می‌شود و تنها اعتماد به نفس بالا و ایمانی قوی می‌تواند مانع ایجاد این حس شود و فرد در هر صورت خود را جزئی از مردم بداند و همانند آنها به فعالیت پرداخته و زندگی روزمره خود را ادامه دهد.

افراد معلول که شرایطی استثنایی دارند در سنین پایین‌تر کمتر می‌توانند این موضوع را درک کنند که آنها نسبت به دیگران نقص‌هایی دارند اما وقتی به سن مدرسه و تقریبا دوران راهنمایی می‌رسند این حس آزار دهنده به سراغشان می‌آید و روحیه آنها را تضعیف می‌کند.

با همه این‌ها در زمینه تحصیلی باید در مدارسی باشند که همه دانش‌آموزان شرایطی مانند آنها داشته باشند چون اگر در کنار دانش‌آموزان عادی قرار بگیرند منزوی شده و این حس منفی بیشتر به سراغشان می‌آید.

دوران نوجوانی به بعد به دلیل اینکه انسان در سن بلوغ قرار می‌گیرد غرور بیشتری دارد بنابراین ضرورت جدایی این دانش‌آموزان با دانش‌آموزان عادی برای تحصیل اهمیت بسیاری پیدا می‌کند، که باید این مهم مد نظر قرار بگیرد.

البته جای امیدواری دارد که رئیس سازمان بهزیستی استان قم از وجود دبیرستان برای این دانش‌آموزان خبر می‌دهد که البته آن هم اخیرا راه‌اندازی شده و این دانش‌آموزان می‌توانند در مقطع دبیرستان از دانش‌آموزان عادی تفکیک شوند اما باز برای همه آنها این اتفاق نمی‌افتد.

استعداد بی‌نظیر دانش‌آموزان استثنایی

عده‌ای از این دانش‌آموزان نسبت به بقیه توانایی بیشتری دارند؛ به طور مثال کم‌شنوایان به صورت تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند که این امر هم برای آنها مشکلاتی به همراه دارد.

مریم.س یکی از این دانش‌آموزان است که از این مشکل رنج می‌برد و همکلاسی‌هایش می‌گویند به سختی با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و به دلیل مشکل کم شنوایی به راحتی نمی‌تواند منظورش را بیان کند و همین او را آزار می‌دهد.

این دانش‌آموز کم شنوا که در هنرستان در رشته نقاشی تحصیل می‌کند و از استعداد فوق‌العاده‌ای برخوردار است در مقایسه با دیگر دانش‌آموزان بسیار موفق عمل می‌کند.

مربی این دانش‌آموز عقیده دارد باید به طور کامل دانش‌آموزان استثنایی در مدارسی جداگانه تحصیل کنند چرا که حضور آنها در بین دانش‌آموزان عادی موجب تنش‌های رفتاری می‌شود که برای روحیه این افراد مضر است.

وی می‌افزاید: درست است که این دانش‌آموزان رابط دارند و دروس را برای آنها ترجمه می‌کنند اما در مباحث تئوری این وظیفه بر عهده استاد است، که نیروی بسیار زیادی می‌طلبد تا بتوان آنها را متوجه کرد و بیشتر خودشان آسیب می‌بینند و تمرکز دیگر دانش‌آموزان نیز به سمت این افراد معطوف می‌شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم بسیار خوش‌بینانه به این موضوع می‌نگرد و بیان می‌کند: خوشبختانه مدارس خوبی برای دانش‌آموزان وجود دارد و طرح تلفیق دانش‌آموزان استثنایی و عادی بحثی جدا است که آنها از توان بیشتری برخوردارند.

علیرضا کبیری ادامه می‌دهد: دانش‌آموزانی که برای آنها مدارسی ویژه در نظر گرفته شده کم توان هستند و به هیچ عنوان نمی‌توانند با بقیه تلفیق شوند و به نسبت شرایط ویژه‌ای که دارند امکانات ویژه‌ای نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی می‌افزاید: برای نابینایان مدارسی مخصوص وجود دارد که ویژه آنها است و تقریبا نسبت به گذشته تمامی مدارس استثنایی مناسب‌سازی شدند و افراد معلول می‌توانند در شرایط خوبی به تحصیل بپردازند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قم از تحصیل حدود یک هزار و 700 دانش‌آموز استثنایی در سال گذشته خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: از تعداد دانش‌آموزان استثنایی در سال جدید آماری نداریم ولی حدود 26 مدرسه برای تحصیل دانش‌آموزان استثنایی در نظر گرفته شده است.

پردیسان مدرسه استثنایی ندارد

بیان این همه مشکلات در پردیسان خود دغدغه‌ای بزرگ است و از نظر مسئولان زحمت‌کش گویی مردم این منطقه جدای از دیگران هستند و باید خودشان یک فکری به حال خود کنند.

نبود مدرسه استثنایی در پردیسان یکی دیگر از مشکلات است که کبیری دراین‌‌باره می‌گوید: با توجه به رشد جمعیت در این منطقه به طبع آن تعداد دانش‌آموزان استثنایی نیز افزایش پیدا کرده‌اند و می‌طلبد که مدرسه‌ای به صورت ویژه برای آنها تاسیس شود تا با وجود فاصله این منطقه با شهر و شرایط ویژه این افراد بتوانند راحت‌تر رفت و آمد کنند.

وی در ادامه عنوان می‌کند: گام‌هایی در خصوص اختصاص زمین برای ایجاد مدرسه برداشته شده و امیدواریم با مساعدت خیرینی که توانایی مالی دارند بتوانیم به احداث مدرسه استثنایی در این منطقه بپردازیم تا مشکلات برطرف شود.

والدین یکی از دانش‌آموزان که در پردیسان زندگی می‌کند از مشکل نبود مدرسه رنج می‌برد و می‌گوید: برای رفت و آمد فرزندم به داخل شهر هزینه زیادی را باید پرداخت کنم و خود او نیز به دلیل مسافت طولانی با وجود مشکلات جسمی اذیت می‌شود.

مهدی صباحی می‌افزاید: کنترل یک فرزند معلول بسیار سخت است و علاوه بر رسیدگی به او با توجه به مشکلات جسمی به دلیل روحیه حساسی که دارد از نظر رفتاری هم باید دقت زیادی داشت.

وی خواستار توجه بیشتر خانواده‌ها می‌شود و بیان می‌کند: خانواده‌ها باید به آزمایشات دوران بارداری توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از تولد فرزندان معلول جلوگیری شود و مشکلات در این زمینه کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان بهزیستی استان قم با اشاره به همکاری خانواده‌های معلولین با سازمان بهزیستی می‌گوید: متاسفانه خانواده‌ها فکر می‌کنند از ابتدا تا انتها بهزیستی باید به صورت قیم عمل کند اما اگر فرهنگ همکاری جا بیفتاد اقدامات بهتری صورت می‌گیرد.

حاجی مظفری ادامه می‌دهد: دانش‌آموزانی که در مدارس حرفه‌آموزی تحصیل می‌کنند، می‌توانند برای گرفتن وام درخواست دهند و خانواده‌های آنها باید این اقدام را انجام دهند تا فرزندشان پیشرفت کند.

متاسفانه شاهد بی‌مهری‌هایی از جانب خانواده‌ها و مسئولین دانش‌آموزان استثنایی هستیم که اگر هر کسی وظیفه خود را به خوبی انجام دهد می‌توانیم شاهد حضور و پیشرفت موفق افراد استثنایی در جامعه باشیم.

با فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس تمامی دانش‌آموزان حس شادی و طراوت دارند که امیدواریم با توجه به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان استثنایی و رفع آنها، شاهد شکفتن خنده بر روی لبان این عزیزان هم باشیم.

==============

گزارش از: سمانه روشنائی

==============

انتهای پیام/2258/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول