اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ترکیب عشق و رنگ در نمایشگاه نقاشی کردستان

آدمی از بدو خلقت همواره در تلاش بوده است تا به روش‌های گوناگون با همنوعان خود ارتباط برقرار کند و یکی از ابتدایی‌ترین راهکارهای انسان رسم اشکال مختلف بر روی اشیاء بوده است.

ترکیب عشق و رنگ در نمایشگاه نقاشی کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، آثار به جامانده از انسان‌های اولیه بر روی دیواره‌های غارها و سنگ‌ها گویای این واقعیت است. به تدریج و با رشد و تعالی تفکر بشر، هدایت این اشکال به سمت ابتکار و خلاقیت نقاشی را به وجود آورد.

نقاشی رفته رفته معنا و مفهوم هنر به خود گرفت و انسان کوشید تا به وسیله این زبان آنچه در دل دارد و آنچه می‌اندیشد را پیاده کند.

80 درصد مسیر موفقیت در هنر به پشتکار وابسته است

فائزه فاتحی از نقاشان جوان سنندجی با تابلویی با سبک چاپ فلز در نخستین سالانه نمایشگاه نقاشی کردستان حاضر شده است. وی به سابقه 10 ساله خود در نقاشی اشاره می‌کند و می‌گوید: هنر نقاشی را از استادانی چون هادی و مهدی ضیاءالدینی فراگرفته‌ام و البته تمام نقاشانی که در این نمایشگاه اثر ارائه داده‌اند به نوعی وامدار این اساتید هستند.

وی در ارتباط با موفقیت‌های خود در این سال‌ها کسب رتبه دوم در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی جوانان و انتخاب به عنوان نفر برگزیده نوزدهمین و بیستمین جشنواره تجسمی جوان کشور را از مهمترین این توفیقات عنوان می‌کند.

فاتحی دلیل روی آوردن به این هنر را گرایش درونی می‌داند و معتقد است: انسان زمانی که به موضوع باارزشی احساس نیاز کند باید دنبال آن برود تا بتواند خود را ارضاء کند.

وی باور جالبی در ارتباط  با هنر دارد و می‌گوید: فکر نمی‌کنم هنر ژنتیکی باشد، در واقع 80 درصد آن مربوط به کار و تلاش است و تنها 20 درصد ان را می‌توان ژنتیکی دانست.

فاتحی در خصوص آثار موجود در نمایشگاه امسال، هرکدام از آنها را دارای سبک و تکنیک خاصی ذکر می‌کند و می‌‌گوید: از نقاشی‌های رئالیستی گرفته تا چاپ دستی و اکرلیک رنگ و روغن با موضوعات مختلف و متنوع و به دلخواه نقاشان در معرض نمایش قرار گرفته است.

وی با اشاره به متغییر بودن زمان مورد نیاز برای نقاشی یک تابلو می‌گوید: نقاشی گاهی در 6 ماه و گاه نیز در یک روز به سرانجام می‌رسد که بستگی کامل به نحوه کار نقاش دارد و در این خصوص استاد هادی ضیاء‌الدینی معتقد است نباید هیچ سبکی برای هیچ کاری تعریف شود. به عنوان مثال همین کار من که در نمایشگاه حضور دارد پروسه‌ای طولانی را تجربه کرده است

فاتحی می‌گوید: خود من به شکل تجربی هنر نقاشی را آموخته‌ام و رشته اصلی من در دانشگاه چیز دیگری بوده است. البته درست است تحصیلات آکادمیک نقاشی ندارم اما همواره مطالعه را در سرلوحه برنامه‌هایم قرار داده‌ام، حال این مطالعه چه از طریق کتاب باشد و چه از راه مطالعه بصری که دیدن نقاشی‌های مختلف است.

وی با بیان اینکه نقاشی را باید حرفه‌ای نگاه کرد اظهار می‌کند: نقاشی وقت و انرژی می‌خواهد، چرا که این موضوع سرگرمی و تفریح نیست و همانگونه که یک پزشک از طبابت و نجات جان انسان‌ها لذت می‌برد نقاش‌ها هم از پرداختن به این هنر لذت می‌برند.

این نقاش در رابطه با سختی‌های هنر نقاشی می‌گوید: گاهی نقاش ناچار است به صورت شبانه‌روزی تمرین کند و گاه نیز وادار می‌شود در سبک‌هایی که رغبتی به آن ندارد کار کند که این مسئله برای افزایش آموخته‌ها ضروری است.

فاتحی با تقدیر از حوزه هنری در حمایت از برپایی چنین نمایشگاه‌هایی می‌گوید: یکی از نیازهای اساسی نقاش‌های استان کردستان بهره‌مندی از یک فضای کارگاهی است تا همه بتوانند در آن جمع شوند و به عشق خود بپردازند.

وی می‌گوید: حمایت مالی از نقاش‌ها بسیار ضروری است و باید بخش خصوصی همانگونه که در استان‌های دیگر شاهد هستیم وارد میدان شود.

کلوپ طراحی، نیاز نقاشان استان است

مسعود عسگری، یکی دیگر از نقاشان حاضر در سالانه نمایشگاه نقاشی کردستان است که کار نقاشی را از کودکی آغاز کرده و اکنون 7 سال است به صورت حرفه‌ای در این هنر فعالیت می‌کند.

وی اظهار می‌کند: از زمانی که به همت حوزه هنری سینما بهمن در شکل جدید خود آغاز به کار کرد خوشبختانه این مرکز حمایت‌های خود را از هنرمندان به بهترین شیوه انجام داده است.

این نقاش با بیان اینکه نمایشگاه‌ رشته‌های مختلف هنری از جمله نقاشی و کاریکاتور در این محل برپا می‌شود، این مسئله را ناشی از توجه و علاقه مدیر حوزه هنری عنوان می‌کند و می‌گوید: امین مرادی در تمایم اختتامیه‌ها و برنامه‌های نمایشگاهی حضور فعالی دارد.

عسگری قرار گرفتن در جمع فینالیست‌های جشنواره نقاشی در لندن را بهترین افتخار خود ذکر می‌کند و می‌گوید: در جشنواره " "magic off Persia " که همه ساله محل رقابت نقاشان فارسی زبان داخلی و خارجی است به این افتخار نائل آمدم که خوشنودی زیادی برای من به همراه داشت، ضمن آنکه در جشنواره طراحی معاصر نیز رتبه کسب کرده‌ام.

وی با بیان اینکه رشته من در دانشگاه نقاشی بوده است اظهار می‌کند: پس از پایان تحصیلات و بازگشت به استان، هیچ احساس غربتی در میان هنرمندان نداشتم و آنها با آغوش باز از من استقبال کردند که این مسئله نشانه وجود وحدت در جامعه هنری ما است.

عسگری ادامه می‌دهد: خوشبختانه فضای تجسمی استان کردستان در زمینه نقاشی مطلوب است و هنرمندان در این راستا پرتلاش و فعالند اما نکته منفی این است که اصلا نمی‌توان روی نقاشی به عنوان منبع درآمد حسابی باز کرد.

این نقاش هم از نبود مکان اختصاصی به عنوان کارگاه نقاشی ابراز گلایه می‌کند و می‌گوید: برای ایجاد یک کلوپ طراحی، فضا، مدل و تخته خرک مورد نیاز است که انتظار داریم این موارد فراهم شود.

وی تأکید می‌کند: البته خوشبختانه حوزه هنری تا جایی که بتواند حمایت‌های خود را از نقاشان ادامه می‌دهد اما جامعه نقاشان استان نیاز به حمایت سایر سازمان‌ها و نهادهای مسئول دارند.

عسگری از تبلیغات صورت گرفته در برپایی نمایگشاه نیز ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: پوسترهای برگزاری نمایشگاه را در کتابفروشی‌ها و اماکن مختلف نصب کردیم تا به این ترتیب مردم در جریان برگزاری نمایشگاه قرار بگیرند.

این نقاش نیاز هنرمندان این عرصه به حمایت رسانه‌ها را ضروری می‌داند و می‌گوید: نقش صدا و سیما در این زمینه بیش از سایر وسائل ارتباط جمعی است و این سازمان می‌تواند با تهیه برنامه‌های مستندگونه نسبت به جزئیات برگزاری نمایشگاه نقاشی و یا سایر هنرها اقدام و به بررسی نقاط قوت و ضعف آنها بپردازد.

حمایت از هنرمندان رسالت حوزه هنری است

رئیس حوزه هنری استان کردستان در رابطه با برپایی نمایشگاه سالانه نقاشی می‌گوید: این نمایشگاه برای نخستین بار در استان برگزار می‌شود و در آن 35 اثر از 35 هنرمند شاخص کردستانی در معرض نمایش قرار گرفته است.

امین مرادی اظهار می‌کند: در این نمایشگاه آثاری از نقاشانی چون هادی و مهدی ضیاءالدینی، ستاره حسینی، یزدانجو و هنرمندان دیگری عرضه و هدف از برگزاری نمایشگاه حمایت از هنرمندان است.

وی با تأکید بر اینکه این مسئله به عنوان رسالت حوزه هنری تعریف شده است، تصریح می‌کند: تبلیغات مناسبی در برپایی نمایشگاه سالانه نقاشی در بخش تجسمی صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به طراحی و نصب پوستر و همچنین اطلاع رسانی در فضای مجازی اشاره کرد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان در خصوص سایر اقدامات این مرکز از زمان تصدیگری وی می‌گوید: از روزی که مسئولیت را به دست گرفتیم در تلاش بوده‌ایم تا با پرهیز از اقدامات کلیشه‌ای، ابتکاراتی را عملی کنیم که برای نمونه می‌توان به برگزاری جشنواره کاریکاتور با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد.

مرادی افزود: همچنین طی 5 ماه گذشته یازدهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان برگزار شد که برای نخستین بار استان کردستان میزبان ابن برنامه بود و مورد استقبال مردم و علاقه مندان نیز قرار گرفت.

وی حمایت از تولیدکنندگان آثار هنری، چاپ 3 کتاب شامل مجموعه شعر مهدی صفی‌یاری، غزلیات اکرم بهرامچی و مجموعه رباعیات منصور دولتی، برگزاری کانون و کارگاه‌های آموزش شعر و داستان نویسی و نقد و بررسی دو هفته یک بار فیلم‌های منتخب ایران و جهان در پردیس سینمایی را دیگر اقدامات این مرکز در راستای گسترش و حمایت از آثار هنری عنوان کرد.

رئیس حوزه هنری استان کردستان با یادآوری برنامه مروری بر آثار فیلمسازان کرد، سوران فهیم، توفیق امانی و بیژن زمان پیره گفت: در ماه‌های آینده برگزاری دو جشنواره را در دستور کار داریم که نمایشنامه‌نویسی با عنوان قلم سبز و نمایشنامه‌خوانی با عنوان "وتار" از جمله برنامه‌های نیمه دوم سال خواهد بود.

مرادی با اشاره به حمایت حوزه هنری از فعالان عرصه فیلم کوتاه اظهار کرد: در حال حاضر 5 فیلم از تولیدات حوزه هنری در مراحل پیش تولید و تولید قرار دارد.

--------------------------

گزارش از: کیوان قاسمی

--------------------------

انتهای پیام/79012/ع40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول