اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

پاکستان به دنبال تغییر چیدمان مذاکرات صلح

دولت پاکستان که از رهبران مذهبی این کشور برای پیشبرد روند مذاکره با طالبان ناامید شده، در تلاش برای یافتن جایگزین کردن مهره‌های جدید در این روند است.

پاکستان به دنبال تغییر چیدمان مذاکرات صلح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، دولت پاکستان به دنبال یافتن رهبران مذهبی جدیدی در مناطق قبایلی این کشور است تا آنان را جایگزین افرادی چون «مولانا فضل‌ارحمن» رهبر حزب «جمعیت علمای اسلام) و «مولانا سمیع الحق» پدر معنوی طالبان در مذاکرات صلح کند.

به نوشته روزنامه «داون» پاکستان، دولت مرکزی به رهبری حزب «مسلم لیگ نواز» و دولت ایالتی «خیبرپختونخواه» به رهبری حزب «تحریک انصاف پاکستان» از هفته دوم ماه جولای (اواخر تیر) تاکنون هیچ گفت‌وگویی درباره مذاکرات پیشنهادی صلح با طالبان با این 2 رهبر پاکستانی نداشته‌اند.

در عوض، آنان در تلاشند تا از طریق رهبران مذهبی کمتر شناخته شده مستقر در خیبرپختونخواه با رهبران طالبان در «وزیرستان شمالی» ارتباط برقرار کنند.

به نوشته این منبع، دولت خیبرپختونخواه کار جستجوی علمایی که هنوز در رده‌های مختلف طالبان صاحب نفوذ هستند را آغاز کرده است که سخنگویان رسمی مولانا فضل‌الرحمن و مولانا سمیع‌الحق نیز این موضوع را تأیید کردند.

این سخنگویان تصریح کردند که دولت «نواز شریف» دیگر به‌طور فعال موضوع مشارکت این 2 رهبر را در جریان مذاکره با طالبان پیگیری نمی‌کند و آخرین مذاکرات دولت با فضل‌الرحمن در این باره، اواخر تیرماه بوده است.

با این حال، به نوشته این روزنامه، این 2 رهبر مذهبی همچنان با صدور بیانیه‌های مطبوعاتی چنین وانمود می‌کنند که همچنان در حال انجام مذاکرات پشت پرده‌ای در این باره هستند.

* رخنه سلفی‌گری در بین طالبان

اگرچه این 2 نفر در گذشته توانسته بودند به عنوان یک واسطه بین شبه نظامیان مستقر در مناطق قبایلی و ارتش پاکستان عمل کنند اما در حال حاضر، نفوذ و کارآیی خود را از دست داده‌اند.

برخی کارشناسان معتقدند که علت این نفوذ در سال‌های گذشته، وجود تمایلات «دیوبندی» در بین طالبان افغانستان و پاکستان بود که این گرایشات هم اکنون کاهش یافته است.

به گفته «سلیم صافی» تحلیلگر و روزنامه‌نگار پاکستانی، طالبان پاکستانی را دیگر نمی‌توان دنباله‌رو عقاید دیوبندی دانست.

وی افزود: طالبان پاکستان در حال حاضر بیشتر تحت تأثیر گروه‌های سلفی عرب وابسته به القاعده  ونیز گروه‌های سلفی پاکستانی چون «لشکر طیبه» هستند که همین موضوع باعث کاهش نفوذ رهبران مذهبی دیوبندی چون مولانا سمیع‌الحق شده است.

«جان محمد اچکزی» کارشناس پاکستانی نیز بر این باور است که در شرایط فعلی، مولانا فضل‌الرحمن تنها می‌تواند مشاوری برای شورای مذاکره با طالبان بوده و دولت را در نحوه انجام مذاکرات راهنمایی کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول