اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار/گزارش فارس از پنجه‌افکنی کشاورزان با مگس‌های زیتون

لشکرکشی مگسی در باغات زیتون / کشاورزان طارم خلع سلاح شدند

مگس میوه زیتون آفتی است که کشاورزان منطقه طارم‌سفلی هر ساله با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بخش عمده‌ای از باغ‌های زیتون آن‌ها در معرض آسیب این آفت قرار می‌گیرد.

لشکرکشی مگسی در باغات زیتون / کشاورزان طارم خلع سلاح شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بخش طارم‌سفلی شهرستان قزوین دومین‌ تولیدکننده محصول استراتژیک زیتون در کشور است و از نظر کیفیت نیز جایگاه قابل توجهی در بین سایر مناطق تولیدکننده زیتون دارد.

این بخش با سطح زیر کشت هفت هزار و 850 هکتار که از این میزان پنج هزار و 250 هکتار بارور بوده؛ موفق شده با مجموع محصول تولیدی سالانه 15 هزار تن از نظر تولید زیتون رتبه دوم کشوری و در زمینه سطح زیر کشت زیتون رتبه سوم کشوری را از آن خود کند و همچون نگینی در کشور بدرخشد.

در منطقه طارم‌سفلی تعداد بهره‌برداران محصول زیتون به بیش از سه هزار و 200 نفر می‌رسد که همه‌ساله پنج هزار فرصت شغلی در بخش برداشت و فرآوری زیتون در منطقه به صورت فصلی ایجاد می‌شود.

اما متأسفانه چند سالی است که آفت مگس زیتون در این منطقه شیوع پیدا کرده و سبب از بین رفتن محصول زیتون و وارد آمدن خسارات سنگین و جبران‌ناپذیر به کشاورزان شده است و در حال حاضر بنا به اعلام کارشناسان کشاورزی این آفت حدود 20 درصد از باغات زیتون‌ روستاهای بخش طارم‌سفلی را فرا گرفته و در صورت عدم مبارزه جدی در ایام باقیمانده تا زمان برداشت محصول به صورت تصاعدی کل منطقه را فرا خواهد گرفت.

مگس میوه زیتون از مهم‌ترین آفات باغ‌های زیتون است که سریعا تکثیر پیدا کرده و در صورت عدم اعتنا به آن، پس از مدتی این آفت تمام باغ‌های زیتون را فرا می‌گیرد. پیش از این نیز آفت مگس میوه زیتون در باغ‌های زیتون استان‌های قزوین، زنجان، گیلان، گلستان، اصفهان، مازندران، ایلام، کرمانشاه، سمنان و مرکزی دیده شده است.

* لزوم پرداخت یارانه به کشاورزان برای مبارزه با مگس زیتون

بخشدار طارم‌سفلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در خصوص راه‌های جلوگیری شیوع این آفت در فرصت‌ باقی‌مانده گفت: شناسایی سریع نقاط دارای آفت مگس زیتون توسط کارشناسان جهاد کشاورزی و اعلام گزارش به مراجع، پرداخت کمک بلاعوض (یارانه مستقیم) به کشاورزان برای خرید سموم مربوط و سمپاش و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ادوات و سمپاش به منظور مبارزه جدی و مداوم در سنوات آینده از جمله راهکارهای پیش‌رو برای مقابله و جلوگیری از آفت مگس زیتون است.

مرتضی کشاورز ادامه داد: همچنین می‌توان از بالگردها برای سمپاشی در مناطقی که به صورت دشت و هموار هستند، استفاده کرد و نیز با تشکیل کمیته و طرح مسئله شیوع آفت مگس زیتون و ضرورت مبارزه با آن در ستاد حوادث غیرمترقبه به منظور استفاده از تمام توان استان قزوین در مبارزه جدی با این آفت تلاش کرد.

* خسارت 7.5 تنی مگس زیتون به باغات طارم

وی با بیان اینکه طارم‌سفلی دومین تولیدکننده محصول زیتون در کشور است، افزود: با توجه به سطح بارور محصول زیتون این منطقه که در معرض خسارت آفت مگس زیتون قرار دارد؛ در صورت عدم مبارزه با آن طبق پیش‌بینی کارشناسان متوسط خسارت وارده در مجموع بالغ بر هفت هزار و 500 تن محصول زیتون خواهد بود.

بخشدار طارم‌سفلی عنوان کرد: در حال حاضر باید با مبارزه با این آفت جلوی توسعه آن در باغ‌های زیتون گرفته شود تا حداقل در سال آینده تعداد مگس زیتون در این منطقه کاهش پیدا کند.

* آفت مگس زیتون آفتی عمومی است

کشاورز با تأکید بر اینکه این آفت، آفت عمومی محسوب می‌شود، بیان کرد: جدای از اینکه بسیاری از کشاورزان توان خرید سموم آفت‌کش را ندارند؛ بسیاری از باغ‌های زیتون بخش طارم‌سفلی به دلیل وراثتی بودن بدون صاحب است و عدم سمپاشی در این باغ‌ها سبب اشاعه آن در سایر باغ‌ها می‌شود.

این مسئول با ابراز اینکه بخشداری طارم‌سفلی پیگیری‌های شایانی در این راستا انجام داده است، اظهار کرد: دولت برای جلوگیری از آفت مگس زیتون با ایجاد تمهیداتی به کشاورزان این منطقه یاری برساند چراکه آن‌ها از درآمد چندانی برخوردار نبوده و نیازمند حمایت‌های دولتی هستند.

بخشدار طارم‌سفلی تصریح کرد: در مناطقی که میزان تراکم آفت بالا بوده و به عنوان کانون خسارت مطرح هستند، عملیات مبارزه توسط سیستم دولتی برای کنترل خسارت انجام و زمانیکه وضعیت به حالت عادی برگشت مبارزه به صورت مشارکتی بین سیستم دولتی و بهره‌برداران انجام پذیرد.

البته پیش از این سید احمد بلند‌نظر رئیس شورای ملی زیتون از آفت مگس زیتون در باغ‌های زیتون خبر داد و افزود: با توجه به اینکه امسال حجم تولید زیتون افزایش خواهد داشت، برای جلوگیری از گسترش آفت مگس زیتون و کاهش خسارات ناشی از آن باید وزارت جهاد کشاورزی تله‌های فرمونی، نوار‌های جلب‌کننده و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با این بیماری را به اندازه کافی در اختیار باغداران قرار دهد و باغداران نیز با توجه به فراوانی جمعیت آفت در باغ‌های خود از این شیوه‌ها استفاده کنند.

اما با وجود همه پیش‌بینی‌ها اقدامات در خوری برای جلوگیری و پیشگیری از آفت مگس زیتون صورت نگرفت تا اینکه بخش عمده‌ای از با‌غ‌های زیتون منطقه طارم‌سفلی قزوین در معرض این آفت قرار گرفتند و بسیاری از محصولات زیتون کشاورزان آسیب دیدند.

* اتمام مبارزه با آفت مگس زیتون در منطقه طارم

تمام این‌ها درحالی است که مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین، اتمام مبارزه با این آفت در منطقه طارم‌سفلی را اعلام و می‌گوید: با توجه به مساعد شدن شرایط محیطی منطقه و رشد فیزیولوژیکی درختان زیتون در راستای افزایش فعالیت و بروز علائم خسارت آفت مگس میوه زیتون، مبارزه با این آفت در منطقه طارم‌سفلی انجام شده است.

مجید اسماعیلی با اشاره به اهمیت تولید محصول زیتون در برنامه راهبردی توسعه بخش کشاورزی، تأمین میوه و روغن زیتون سالم و بهداشتی اظهار می‌کند: عدم توجه و کنترل آفت مگس میوه زیتون در باغ‌ها موجب خسارات جبران‌ناپذیر و همچنین کاهش کمیت و کیفیت این محصول ارزشمند می‌شود.

وی با اشاره به خسارت ناشی از آفت مگس زیتون به باغ‌ها بیان می‌کند: با مساعد شدن شرایط آب و هوایی منطقه، رشد فیزیولوژیکی و سخت شدن هسته میوه، عدم کنترل و مبارزه با این آفت منجر به بروز علائم سوراخ‌شدگی و روئیت سوراخ‌های خروجی آفت بر روی میوه شده است که همین امر موجب کاهش کیفیت محصول و پایین آمدن کیفیت روغن استحصالی و همچنین کاهش کمیت وزن میوه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین ادامه می‌دهد: عملیات مبارزه با آفت مگس زیتون از سوی باغداران با همکاری کارشناسان بخش دولتی و کلینیک‌های گیاه پزشکی، ناظران طرح توسعه و اصلاح باغ‌های زیتون و شرکت‌های مکانیزاسیون در منطقه انجام شده است.

به گفته این مسئول، منطقه طارم‌سفلی در بیش از 25 روستا از طریق برداشت محصول زیتون امرار معاش می‌کنند و درآمد دیگری ندارند که ضرورت و اهمیت کنترل و مبارزه با این آفت را دوچندان می‌کند.

به دلیل اینکه شغل بخش عمده‌ای از مردم طارم‌سفلی کشاورزی است، حمله مگس‌ زیتون به باغات سبب اختلال در زندگی روزمره آن‌ها شده و منبع درآمد یک‌ساله آن‌ها از بین رفته؛ به طوری که این مهم موجبات ناامیدی و نارضایتی کشاورزان این منطقه را به دنبال داشته است.

* ورود مگس زیتون از 6 سال گذشته به طارم

یکی از کشاورزان بخش طارم‌سفلی با اشاره به حمله آفت مگس زیتون به باغ‌های این بخش به خبرنگار فارس در قزوین گفت: این آفت از حدود شش سال گذشته به صورت زیتون‌های خام از کشورهای عراق، ترکیه و قبرس به دست دلالان وارد این منطقه زیتون‌خیز شده است که هم‌اکنون به غیر از قزوین باغ‌های زیتون استان‌های زنجان و گیلان نیز به آفت مگس زیتون آلوده هستند.

سبحان کلهرچگینی بر حمایت هرچه بیشتر دولت برای مقابله با این آفت تأکید کرد و افزود: آفت مگس زیتون، آفتی عمومی است و باید دولت با سرمایه‌گذاری و تخصیص اعتبار با این آفت مقابله کرده و در این زمینه کشاورزان را کمک کند.

وی ادامه داد: از طریق جهاد کشاورزی پیگیری‌هایی به عمل آمده و آن‌ها نیز قول مساعد داده‌اند اما هنوز این مهم به دلایلی تحقق پیدا نکرده است و تنها مراکزی سموم مبارزه با آفت مگس زیتون را می‌فروشند که آن هم در بسیاری از موارد بضاعت کشاورزان برای تهیه آن‌ها نمی‌رسد.

این کشاورز تأکید کرد: باید هرچه زودتر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پیشرفت این آفت در منطقه انجام شود و با راهکارهای مناسب مانع تکثیر این مگس‌ها در سال آینده شویم.

یکی دیگر از کشاورزان بخش طارم‌سفلی با ابراز نارضایتی از اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با آفت مگس زیتون در این بخش اظهار کرد: این آفت چند سالی می‌شود که وارد منطقه طارم‌سفلی شده و با حضور در باغ‌های زیتون خسارت‌های سنگینی را متحمل کشاورزان این منطقه کرده است.

محمد کشاورز اذعان داشت: در صورتی که اقدامات پیشگیرانه انجام نشود این مگس‌ها تکثیر پیدا کرده و در زمان کوتاهی آسیب جبران‌ناپذیری به باغ‌های طارم‌سفلی می‌زند.

وی با اشاره به فروش سموم مبارزه با آفت مگس زیتون از سوی جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر کشاورزان بخواهند سموم را بدون یارانه‌ای از جهاد کشاورزی تهیه کنند که هیچ تفاوتی با بازار آزاد ندارد و کماکان فشار روی کشاورزان است.

* کشاورزان طارمی نیازمند حمایت‌های دولتی

این کشاورز عنوان کرد: مبارزه با این آفت نیازمند مشارکت مسئولان و دولت است تا به صورت عمومی مگس زیتون در منطقه از بین رود که امیدواریم این کار هرچه زودتر صورت بگیرد.

بر اساس آمارها در بخش طارم‌سفلی بیش از 44 روستا تنها از طریق برداشت محصول زیتون امرار معاش می‌کنند و درآمد ثابت دیگری ندارند؛ در نتیجه اهمیت کنترل و مبارزه با این آفت دوچندان می‌شود.

* تبدیل منطقه طارم به کانون آفت مگس زیتون

بنابراین در صورت عدم مبارزه با آفت مگس زیتون در سال جاری، این آفت خسارت بسیار زیادی به محصولات زیتون منطقه‌ طارم‌سفلی وارد کرده و این منطقه برای همیشه به عنوان یکی از کانون‌های آلوده این آفت در کشور مطرح خواهد شد.

با وجود اینکه تولید محصول زیتون و فرآورده‌های آن در منطقه طارم‌سفلی یکی از ظرفیت‌های حائز جایگاه استان قزوین است، اما می‌بینیم که هر ساله کشاورزان این منطقه با آفت مگس زیتون دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هنوز نیز اقدام جدی برای ریشه‌کن کردن این آفت در طارم‌سفلی انجام نشده است.

امید می‌رود با نگاهی حمایتی به کشاورزان بخش طارم‌سفلی، کماکان این بخش را به عنوان یکی از قطب‌های تولید زیتون کشور بشناسیم و با اقدامات پیشگیرانه مانع تخریب باغ‌های زیتون این منطقه شویم.

انتهای پیام/77003/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول