اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/رویدادهای آفریقا/

تظاهرات شبانه حامیان مرسی در قاهره و دیگر شهرهای مصر

تظاهرات شبانه حامیان رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور، سفر نخست وزیر لیبی به مصر و تمدید تعطیلی مجلس تونس تا 15 روز دیگر از جمله تحولات در گوشه و کنار آفریقا است.

تظاهرات شبانه حامیان مرسی در قاهره و دیگر شهرهای مصر

به گزارش فارس، اخبار برخی تحولات آفریقا در زیر آمده است:

تظاهرات شبانه حامیان مرسی در قاهره و دیگر شهرهای مصر

حامیان محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر شب گذشته نیز در قاهره و سایر شهرهای این کشور به تظاهرات خود علیه کودتای نظامی ادامه دادند.

در تظاهرات شهر الاسکندریه تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی قتل عام شهروندان تحصن کننده در میدان رابعه العدویه و النهضه توسط نظامیان ارتش را محکوم کرده و خواهان آزادی بازداشتی‌ها شدند.

در تظاهرات شهر الاسماعلیه مصر نیز مردم خواستار توقف بازداشت‌های خودسرانه و خاتمه دادن به محاکمه نظامی غیرنظامیان شدند.

سفر نخست وزیر لیبی به مصر

نخست وزیر لیبی در سفری یک روزه به مصر چهارشنبه شب وارد قاهره شد.

علی زیدان در این سفر با مقامات بلند پایه مصر از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور دیدار خواهد کرد. زیدان قرار است در این دیدارها درباره تحولات سیاسی منطقه، زمینه‌های تقویت روابط و همکاری دوجانبه مصر و لیبی و همکاری درباره امنیت مرزهای مشترک دو کشور گفت‌وگو کند.

احتمال خروج حزب سیاسی اخوان المسلمین از کابینه لیبی

حزب وابسته به جماعت اخوان المسلمین لیبی تصمیم دارد از کابینه این کشور خارج شود.

حزب عدالت و سازندگی وابسته به اخوان المسلمین لیبی دیروز چهارشنبه اعلام کرد که کابینه زیدان در عملکرد خود ناموفق بوده است و این حزب در حال بررسی خارج شدن از کابینه است.

این حزب با صدور بیانیه‌ای افزود: در حال حاضر چند گزینه را در دست بررسی داریم که از جمله آنها خارج شدن از کابینه است که در این زمینه بر اساس شرایط کنونی کشور عمل خواهیم کرد.

حزب عدالت و سازندگی لیبی تاکید کرد: ممکن است نخست وزیر را مسئول وضعیت بد کنونی در تمامی زمینه‌ها اعلام کنیم و از کنگره ملی بخواهیم به مسئولیت خود در قبال مردم لیبی عمل کند.

اوضاع وخیم امنیتی در لیبی و افزایش ترورهای سیاسی در این کشور و همچنین اعتراضات مسلحانه که به توقف بخش عمده‌ای از صادرات نفت این کشور منجر شده موجب نگرانی مقامات این کشور است.

مجلس موسسان تونس تا 15 روز دیگر تعطیل خواهد بود

مصطفی بن جعفر، رئیس مجلس ملی موسسان تونس چهارشنبه شب از تعیلق فعالیت این مجلس تا 15 روز دیگر خبر داد.

رئیس مجلس ملی موسسان تونس هدف از این کار را رسیدن احزاب سیاسی به توافق ملی عنوان کرد.

بن جعفر از نمایندگان مخالف  که از مجلس استعفا داده‌اند خواست استعفای خود را پس گرفته تا در کوتاه ترین زمان مجلس فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.

رئیس مجلس ملی موسسان تونس گفت: معتقد حضور مخالفان و دولت بر سر میز مذاکره ثابت می‌کند دو طرف صلاحیت خدمت به تونس را دارند.

نشست فوق العاده رهبران و مقامات کشورهای منطقه دریاچه‌های بزرگ

رهبران و وزرای امورخارجه و دفاع منطقه دریاچه‌های بزرگ امروز در کامپالا پایتخت اوگاندا به بررسی ازسرگیری درگیری‌ها در شرق کنگو خواهند پرداخت.

درگیری میان ارتش کنگو و شورشیان موسوم به جنبش 23 مارس طی روزهای اخیر شدت یافته است.

وزارت امور خارجه اوگاندا اعلام کرد: برای انجام مذاکرات واقعی بین جنبش 23 مارس و دولت کنگو باید آتش بس بین دو طرف اعلام شود.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور منطقه دریاچه‌های بزرگ نیز دراین کنفرانس حضور دارد.

آفریقای جنوبی به درخواست سازمان ملل تجهیزات نظامی به کنگو می‌دهد

نیروهای دفاع ملی آفریقای جنوبی اعلام کردند به در خواست سازمان ملل متحد، تجهیزات نظامی بیشتری را در جمهوری دموکراتیک کنگو مستقر کرده‌اند.

سازمان ملل متحد از آفریقای جنوبی خواست برای تقویت قدرت نیروهای صلح بان مستقر در جمهوری دموکراتیک کنگو چندین بالگرد در اختیار آنها بگذارد.

آفریقای جنوبی، تانزانیا و مالاوی متعهد شدند برای مبارزه علیه شورشیان در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو به نیروهای صلح بان مستقر در این کشورکمک نظامی بکنند.

نخست وزیر لیبی: صبر دولت در برابر اعتراضات مسلحانه اندازه‌ای دارد

نخست وزیر لیبی چهارشنبه شب اختلاف میان دولت و نگهبانان تاسیسات نفتی که به توقف صادرات نفت این کشور منجر شده را نگران کننده خواند و گفت: این بحران نباید بیش از این ادامه داشته باشد.

علی زیدان گفت: تعطیل کردن بنادر نفتی کشور با تهدید مسلحانه فراتر ازیک اقدام جنایکارانه و در حد خیانت به کشور و مردم است.

زیدان افزود: نیروهای ویژه مراقبت از تاسیسات و مراکز نفتی لیبی به اعتماد دولت خیانت و از موقعیت خود سوء استفاده کردند و برخی از مراکز نفتی کشور را بستند.

از اواسط اگوست گذشته نگهبانان تاسیسات نفتی از لیبی در اعتراض به وضعیت شغلی و حقوقی خود دولت برخی پایانه‌ها و میدان‌های نفتی را بسته‌اند.

نگهبانان تاسیسات نفتی مقامات لیبی را به فساد از طریق فروش نفت خام بدون تعیین میزان بشکه‌های نفت صادراتی کشور متهم می‌کنند.

علی زیدان تاکید کرد: بحران فعلی درباره تعطیلی بنادر نفتی کشور نباید  طولانی شود زیرا اگر این بحران به نقطه غیر قابل برگشت برسد در آن صورت صبر دولت به سر خواهد آمد و مجبور خواهد شد دست به اقدام اساسی بزند.

زیدان افزود: مقامات لیبی برای حفظ امنیت ملی و جلوگیری از کشته شدن افراد ، ترجیح می‌دهند مشکل فعلی از راه مسالمت آمیز و گفت‌وگو حل شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول