اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه تبریز:

28 درصد علم خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

رئیس دانشگاه تبریز گفت: سهم ایران در تولید علم در خاورمیانه 28 درصد و در بین 57 کشور اسلامی، 23 درصد است و سرعت رشد علمی ایران نیز 11 برابر متوسط رشد جهانی اعلام شده است.

28 درصد علم خاورمیانه در ایران تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، پرویز آیژیده ظهر امروز در مراسم افتتاح ساختمان پژوهشگاه و مرکز تحقیقات علوم پایه دانشگاه تبریز، با بیان اینکه دانشگاه تبریز قدم‌های خوبی در راستای ارتباط بین علم و صنعت برداشته، افزود: با توجه به کمبود اعتبارات دولتی، تلاش مسئولان این دانشگاه به سمت افزایش درآمدهای اختصاصی و کیفیت‌بخشی به مقوله پژوهش معطوف شده است.

آژیده با اشاره به افتتاح پژوهشگاه و مرکز تحقیقات علوم پایه دانشگاه تبریز، گفت: علوم پایه در روند توسعه علمی نقش اساسی دارد و پژوهش‌های علوم پایه باید به موازات پژوهش‌های صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه علم و اقتصاد از اولویت‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری به دولت جدید است، افزود: توسعه علمی در همه بخش‌ها به ویژه در حوزه اقتصاد، تاثیر اساسی دارد و در واقع توسعه علمی، مقدم بر توسعه اقتصادی است.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه دانشگاه‌ها نقش محوری در توسعه علمی دارند، خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های مالی دانشگاه‌ها به برکت روحیه جهادی دانشگاهیان، توسعه علمی در ایران از رشد چشمگیر و پرشتابی برخوردار است و امروز دانشگاه‌های ما، تجلی‌گاه روحیه خودباوری ایرانی اسلامی هستند.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تولید علم از شاخصه‌های مهم پیشرفت یا عقب‌ماندگی هر کشوری است، افزود: بر اساس گزارش پایگاه‌های معتبر بین‌المللی، امروز ایران از لحاظ تولید علم در رتبه 15 جهان قرار دارد در حالی که 15 سال قبل، در رتبه 52 قرار داشت.

آژیده با بیان اینکه آمارهای حاکی از حرکت‌های بزرگی در عرصه علمی کشور است، گفت: سهم ایران در تولید علم در خاورمیانه 28 درصد و در بین 57 کشور اسلامی، 23 درصد است و سرعت رشد علمی ایران نیز 11 برابر متوسط رشد جهانی اعلام شده است.

وی با تاکید بر توجه و پشتیبانی بیشتر از دانشگاه‌ها، افزود: اگر بخواهیم در رقابت پرشتاب توسعه علم و فناوری سربلند شویم باید از جهات مختلف از دانشگاه‌ها حمایت کنیم.

ساختمان پژوهشگاه و مرکز تحقیقات علوم پایه دانشگاه تبریز در زمینی به مساحت شش هزار متر مربع و در سه طبقه احداث شده و شامل 44 کلاس آموزشی، هشت باب آزمایشگاه، چهار باب کارگاه، کتابخانه و آمفی‌تئاتر است.

هزینه احداث این ساختمان که عملیات اجرایی آن از شهریور سال 1387 آغاز شده بود، 52 میلیارد ریال برآورد شده بود که با صرف 44 میلیارد ریال در مدت پنج سال به مرحله بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/60002/ع40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول