اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سوی هیئت داوران بیست و دومین اجلاس سراسری نماز صورت گرفت

ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در امر اقامه نماز

هیئت داوران ستاد اقامه نماز در بیانیه‌ای عملکرد دستگاه‌های اجرایی در امر اقامه نماز را بر مبنای معیارهای نظام جامع برنامه‌ریزی و ترویج فرهنگ اقامه نماز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در امر اقامه نماز

به گزارش خبرگزاری فارس از لرستان، نماز بالاترین ذکر الهی و بهترین محمل برای ارتباط دائمی با خداوند تبارک و تعالی است و بدون توسل به نماز و تعقل در رمز و راز این آئین ‌تابناک الهی و ریسمان محکم و گسست ناپذیر یاد خدا نمی‌توان از آلودگی‌های وابستگی و دلبستگی‌های فانی رها شد و راهی به سوی نجات و رستگاری در دو جهان گشود.

اقامه نماز ضمن حفظ ظاهر زیبای آن، بواطنی دارد که عارفان کعبه جمال حق به قدر تلاش و ظرفیت وجودی خویش به آستان متعالی آن بار می‌یابند و از لقای معشوق بی‌مثال بهره می‌برند و جامعه مؤمنان نیز در ساحت نماز جماعت است که شکوه ایمان الهی و به هم پیوستگی و وحدت ایمانی خویش را به نمایش می‌گذارند و به جلوه‌های گوناگونی از شکوه و عظمت بندگی می‌رسند و جلوه نوینی از حیات طیبه را در سبک زندگی انسان‌ها می‌گشایند.

لذا در سبک زندگی مومنانه که مزین به سه گوهر تفکر، توکل و توسل است، وحدت و انسجام مومنان مسلمان شکل می‌گیرد، همبستگی اجتماعی تحکیم می‌شود و مفهوم امت تبلور می‌یابد.

هیئت داوران ستاد اقامه نماز با توجه به مأموریت بنیادین نظام جمهوری اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، با استعانت از الطاف الهی و بهره‌گیری از پیام‌های مقام معظم رهبری به اجلاس‌های سراسری نماز به ویژه اجلاس سیزدهم، عملکرد دستگاه‌های اجرایی در امر اقامه نماز را بر مبنای معیارهای نظام جامع برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز مورد بررسی و ارزیابی قرار داده است.

هیئت داوران ضمن قدردانی از عالمان دین و فرهیختگان جامعه، مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی و دیگر مروجان نماز و همچنین تشکر از مساعی هیئت ارزیابی مرکز و هیئت‌های ارزیابی و داوری استان‌ها نتایج ارزیابی فعالیت‌های سال 1391 دستگاه‌های کشور را به شرح زیر اعلام می‌دارد.

هیئت داوران از میان دستگاه‌های اجرایی با گستره ملی، مخاطبان عام و فعالیت‌های متنوع و دستیابی به نتایج قابل توجه در فعالیت‌ ستادی و استانی، عملکرد وزارت آموزش و پرورش را از حیث: «تهیه و تصویب سند راهبردی طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و تربیتی و اجرای برنامه میان مدت نسیم هدایت»

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حیث: «تمهید لازم جهت تدوین برنامه راهبردی اقامه نماز و استفاده از فن آوری‌های نوین در فرآیند نظارت بر توسعه فرهنگ اقامه نماز در گسترده فعالیت‌های فرهنگی و گزارش گیری»

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را از حیث: «تهیه پیش‌نویس سند راهبردی نماز سازمان، اهتمام به لحاظ کردن موضوع نماز در فیلم‌ها و سریال‌های پر بیننده، ایجاد فضای معنوی در اوقات شرعی در شبکه‌های ملی و استانی» «شایسته تقدیر» می‌داند.

* هیئت داوران از میان دستگاه‌های اجرایی با گستره قابل توجه، مخاطبان وسیع و فعالیت‌های متنوع بر مبنای ارزیابی هیئت‌های ارزیابی مرکز و استان‌ها و دستیابی به نتایج قابل توجه در فعالیت‌های ستادی و استانی، عملکرد؛ کمیته امداد امام خمینی را از جهت: «اهتمام هدفمند و هوشمندانه به توسعه اقامه نماز در جامعه مخاطبان، استفاده از فن‌آوری نوین در فرآیند نظارت و آموزش‌های مستمر عوامل ذیربط در سطح کشور شایسته تقدیر می‌داند.

وزارت کشور از جهت: «اهتمام در استقرار نظام جامع ستاد اقامه نماز و شکل‌گیری تاثیر گذار اراده مدیران ارشد وزارت در توسعه فرهنگ اقامه نماز که به سطح استان‌های کشور نیز تسری یافته است» شایسته تقدیر می‌داند.

سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور را از جهت: «توجه هدفمند مدیریت ارشد دستگاه از برنامه‌های توسعه فرهنگ اقامه نماز در مددجویان، تلاش برای توسعه معنویت در محیط ندامتگاه‌ها، تدوین برنامه‌های متناسب با ویژگی‌های مخاطبان و توانمند‌سازی‌ نیروهای انسانی ذی‌ربط» شایسته تقدیر می‌داند.

* هیئت داوران از میان دستگاه‌های اجرایی با گسترده و مخاطبان محدود و فعالیت‌های متنوع بر مبنای ارزیابی هیئت‌های ارزیابی مرکز و استان‌ها و دستیابی به نتایج قابل توجه در فعالیت‌های ستادی و استانی، عملکرد؛ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به جهت: «جلب مشارکت کارکنان در ساماندهی فعالیت‌های نمازی، کسب توانایی‌های لازم و دست‌یابی به نتایج قابل توجه در فعالیت‌های مرکزی و استانی»

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی را از حیث: «کسب توفیق نسبت به سنوات گذشته در اجرای نظام جامع برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی و تهیه کارنامه ارزیابی عملکرد واحدهای تابعه»

بنیاد شهید و امور ایثارگران را به جهت: «استفاده از فن‌آوری‌های روز در آموزش و توانمند‌سازی گروه‌های مخاطب»

سازمان انرژی اتمی را از حیث: «تهیه برنامه جامع فرهنگی منشور تدین و اجرای ده‌ها طرح برای ترویج فرهنگ نماز مانند طرح بلال، طرح اقتدا و...» شایسته تقدیر می‌داند.

همچنین هیئت داوران عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه را به جهت: «بهره‌گیری از فن‌آوری‌های اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی با هدف ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز»

سازمان بهزیستی کشور را به جهت: «طراحی هوشمندانه بسته‌های آموزش تربیت بدنی در مهدهای کودک و توانمند‌سازی مربیان»

وزارت جهاد کشاورزی را به جهت: «ایجاد آموزش مجازی و استقرار اطاق فکر و نهادسازی فرهنگی با هدف توسعه فرهنگ اقامه نماز»

وزارت نیرو را به جهت: «استقرار اطاق فکر و نهادسازی فرهنگی با هدف توسعه فرهنگ اقامه نماز» شایسته تقدیر ارزیابی می‌کند.

انتظارات هیئت داوران

1 - هر چند حرکت عمومی دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در مجموع روند رو به رشدی داشته‌اند لیکن هنوز تا دستیابی به وضع مطلوب راه‌بلندی در پیش است و هیئت داوران انتظار دارد در دولت جدید پرچم اقامه نماز بهتر از گذشته برافراشته شود و نماز در راس امور قرار گیرد.

ضمن تشکر از دستگاه‌هایی که اقدام به تدوین سند راهبردی نماز کرده‌اند، انتظار دارد سایر دستگاه‌های اجرایی نیز در سال جاری زمینه تهیه و تصویب سند راهبردی نماز آن دستگاه را فراهم نمایند.

3- ستاد مرکزی اقامه نماز ضمن بازبینی معیارهای نظام جامع برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز، تدابیر لازم را در جهت استقرار کامل و اثر بخش آن در گستره کشور اتخاذ نماید.

4- دستگاه اجرایی با تأکید بر کارکردهای متنوع نماز در سلامت روحی و ایمانی افراد، ارتباطات صحیح و هم افزا و ارتقای سرمایه‌های معنوی و اجتماعی محیط کار و دستیابی به سطح مطلوبی از تحقق رنگ دینی و معنوی و سبک زندگی اسلامی، مأموریت‌های قانونی خود را در پیوستگی هر چه بیشتر با این فریضه بزرگ قرار دهند.

5- دستگاه‌های اجرایی سیاستگذاری، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های خود را در جهت توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز بر مبنای معیارهای نظام جامع تنظیم نمایند.

انتهای پیام/5016/ن/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول