اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پس از تشکیل اتحاد انتخاباتی افغانستان

«خلیل‌زاد» ائتلاف انتخاباتی در افغانستان تشکیل می‌دهد

پس از تشکیل اتحاد انتخاباتی افغانستان توسط بیش از ۱۰ حزب و ائتلاف سیاسی، وزیر سابق کشور افغانستان از شکل‌گیری یک ائتلاف انتخاباتی جدید با همکاری زلمی خلیل‌زاد خبر داد.

«خلیل‌زاد» ائتلاف انتخاباتی در افغانستان تشکیل می‌دهد

به گزارش فارس، «علی‌احمد جلالی» در گفت‌وگو با یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان بیان داشت که یک ائتلاف انتخاباتی جدید در افغانستان شکل گرفته و قرار است به زودی اعلام شود.

تلویزیون «لمر» افغانستان به نقل از وزیر سابق کشور افغانستان گزارش داد که در این ائتلاف «محمدحنیف اتمر» رئیس حزب «حق و عدالت»، «انورالحق احدی» رئیس حزب «افغان ملت»، «اشرف غنی احمدزی» رئیس کمیسیون انتقال مسئولیت‌های امنیتی و زلمی خلیل‌زاد سفیر سابق آمریکا حضور خواهند داشت.

جلالی تصریح کرد که از یک سال پیش در همکاری با خلیل‌زاد روی تشکیل یک اجماع انتخاباتی کار می‌کنند.

وی با بیان این که ائتلاف جدید انتخاباتی تا 10 روز دیگر اعلام موجودیت خواهد کرد، افزود: هدف از ایجاد این ائتلاف، معرفی نامزد واحد در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان است.

این سیاستمدار افغان گفت‌وگو با اتحاد انتخاباتی افغانستان برای معرفی یک نامزد واحد را نیز تأیید کرد اما در عین گفت که با اتحاد انتخاباتی افغانستان در خصوص تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی به توافق نرسیده است.

وزیر سابق کشور افغانستان ضمن مخالفت با ایجاد نظام پارلمانی در این کشور تصریح کرد که نظام پارلمانی با اوضاع و شرایط فعلی افغانستان سازگار نیست.

در همین حال «احمدضیا مسعود» رئیس «جبهه ملی» و عضو ارشد اتحاد انتخاباتی افغانستان، از رایزنی با شماری از چهره‌های سیاسی برای پیوستن به این اتحاد خبر داد.

وی گفت که در حال حاضر رایزنی برای پیوستن «گل‌آغا شیرزی» والی «ننگرهار»، «میرویس یاسینی» معاون پارلمان و «عارف نورزی» از چهره‌های سیاسی افغانستان ادامه دارد.

مسعود همچنین از مذاکره با علی‌احمد جلالی و زلمی خلیل‌زاد نیز برای پیوستن به اتحاد انتخاباتی افغانستان خبر داد و گفت: قرار است «عبدالهادی ارغندیوال» رهبر «حزب اسلامی» افغانستان نیز به اتحاد انتخاباتی افغانستان بپیوندد.

اتحاد انتخاباتی افغانستان پنجشنبه با حضور نمایندگان و رهبران 15 حزب و ائتلاف سیاسی افغانستان در کابل اعلام موجودیت کرد.

با وجود آن که گفته می‌شد در اتحاد انتخاباتی افغانستان جلالی، اتمر، خلیل‌زاد، احدی، ارغندیوال و احمدزی نیز حضور داشته باشند اما این امر به علت اختلافات محقق نشد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و شوراهای ولایتی این کشور در شانزدهم فروردین ماه سال 1393 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول