اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

علی‌‌اکبر رائفی‌پور:

مبادا تحریم‌ها ما را در کنار کوفیان قرار دهد/ مسئولین به نقش خود در پازل ظهور پی‌ببرند

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: باید باور کنیم که ما در شرایط تحریم و فشارها مانند همان شیعیان مدینه و مردم کوفه هستیم از این رو نباید تصمیمی اتخاذ کنیم که آیندگان ما را در کنار آنها قرار دهند.

مبادا تحریم‌ها ما را در کنار کوفیان قرار دهد/ مسئولین به نقش خود در پازل ظهور پی‌ببرند

به گزارش خبرنگار فارس از مشهد، علی‌اکبر رائفی‌پور در جمع فعالان تشکل‌های مذهبی به رابطه بین امام حسین(ع)، امام صادق(ع) و حضرت مهدی(عج) اشاره کرد و افزود: ارتباط و نقش ویژه‌ای بین امام حسین(ع)، امام صادق(ع) و حضرت مهدی(عج) وجود دارد، که انسان به وسیله روضۀ امام حسین(ع) اشکش جاری و قصاوت قلبش از بین می‌رود و به وسیله علم امام صادق(ع) به امام زمانش می‌رسد.

وی افزود: در واقع علت اینکه دوران ظهور هنوز شکل نگرفته به این دلیل است که مردم نسبت به امامت علم ندارند و در واقع از نقش امام باقر(ع) و صادق(ع) غافل شده‌اند.

رائفی‌پور تصریح کرد: امام صادق(ع) تلاش و همّت خاصی در مقابله با انحرافات، بدعت‌ها و فرقه‌های جدید از جمله زیدیه و حتی اسماعیلیه که بعد از ایشان به وجود آمد، داشتند و با استدلال‌های منطقی و عاقلانه خود به مبارزه با شبهات و انحراف‌هایی که در رابطه با اسلام و تشیع به وجود می‌آمد، می‌پرداختند.

وی به سخنی از امام صادق(ع) در مورد قیام زید ابن علی(ع) اشاره و خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در مورد زید فرمودند: خدا می‌داند که اگر زید به حکومت می‌رسید، قصد داشت با ما بیعت کند.

رائفی‌پور تأکید کرد: زید ابن علی(ع) و مختار ثقفی هر دو قصد داشتند حکومت را به دست گرفته و آن را در اختیار اهل بیت(ع) قرار دهند؛ آنها از اهل بیت(ع) به طور مستقیم استفاده نکردند زیرا در صورت شکست، دشمن به تخریب و چه بسا قتل و نابودی اهل بیت(ع) می‌پرداخت.

وی در ادامه به قیام ابومسلم خراسانی اشاره و اظهار کرد: قیام ابومسلم خراسانی به ظاهر در حمایت از اهل بیت(ع) و امام صادق(ع) آغاز شد، امام صادق(ع) می‌دانست فعالیت‌های ابومسلم خراسانی و ابوسلم همدانی تنها یک بازی سیاسی است و آنها قصد دارند به اسم اهل بیت(ع) دست به کشتار و قتل عام زده و حکومت را به دست بگیرند؛ همان نقشه‌ای که امروز نمونۀ آن در حال اجرا شدن است و دشمن به وسیلۀ آن و به اسم اهل بیت(ع) و امام علی(ع) بین شیعه و سنی اختلاف و تفرقه ایجاد می‌کند.

این پژوهشگر و محقق کشورمان تأکید کرد: برخی به اسم دفاع از اهل بیت(ع) دست به هر کار افراطی می‌زنند در حالیکه خود امام علی(ع) به خاطر وحدت مسلمانان 25 سال حقش را نادیده گرفت.

رائفی‌پور با تأکید بر اینکه ابومسلم خراسانی و یارانش امام زمان شناس نبودند، تصریح کرد: ابوسلم همدانی از طرف ابومسلم خراسانی سه نامه آماده کرده بود تا به ترتیب برای امام صادق(ع)، عبدالله ابن حسین، از نوادگان امام حسن(ع) و عمر ابن حسن ابن علی، از نوادگان امام سجاد(ع) ارسال کرده و آنها را به قیام دعوت و حمایت خود از خلیفه شدن آنها را اعلام کند.

وی ادامه داد: در این میان امام صادق(ع) با علم و آگاهی که نسبت به بر حق نبودن این تحرکات داشتند، نامه مذکور را سوزانده و به آن پاسخی ندادند اما عبدالله بن حسین که پس از دریافت این نامه خودش را همدوش اهل بیت(ع) و در حد خلیفه شدن می‌دید، با خوشحالی نامه را بوسید و آن را پذیرفت.

رائفی‌پور به دلایلی که بنی‌عباس برای دستیابی به خلافت مطرح می‌کردند اشاره و عنوان کرد: بنی‌عباس می‌گفتند پیامبر(ص) فرزند پسر نداشت از این رو پس از فوت پیامبر(ص) خلافت به عموی ایشان، عباس و سپس فرزندان عباس می‌رسد؛ در واقع از دیدگاه نژادپرستانه بنی‌عباس حکومت، خلافت و جانشینی پیامبر(ص) نه به خواست خدا بلکه یک ارث بود که باید به آنها می‌رسید.

استاد دانشگاه به جنایت‌های ابومسلم خراسانی اشاره و اظهار کرد: ابومسلم خراسانی طبق دستور و وصیّت ابراهیم عباسی، به هر کسی که مشکوک می‌شد و سوء ظن پیدا می‌کرد، او را به قتل می‌رساند؛ همچنین او دستور داشت تا تمام اعراب ساکن خراسان حتی کودکان و خردسالان را به قتل برسانند از این رو ابومسلم برای به قدرت رساندن بنی‌عباس نزدیک به 600 هزار نفر را به اسم حمایت از اهل بیت(ع) به قتل رساند و جنایت‌های گوناگونی مرتکب شد به گونه‌ای که برخی از مورخان او را جنایت‌کارتر از حجاج بن یوسف معرفی کردند.

وی با اشاره به اینکه 21 سال از امامت امام صادق(ع) همزمان با خلافت منصور عباسی بود، گفت: منصور عباسی فردی طمّاع، پول پرست، سفّاک و خون ریز بود و سیاست گرسنه نگه‌داشتن مردم به ویژه شیعیان را دنبال می‌کرد؛ او با ساکنان و شیعیان مدینه که از حامیان اهل بیت(ع) و در رأس تحولات بودند دشمنی خاصی داشت و تا زمانی که زنده بود آنها تحت تحریم شدید اقتصادی و گرسنگی قرار داشتند.

رائفی ادامه داد: اگر شیعیان و ساکنان مدینه از حمایت از اهل بیت(ع) دست کشیده و به منصور روی می‌آوردند، امروز ما آنها را در کنار مردم کوفه که به امام حسین(ع) نامه نوشته و سپس او را تنها گذاشتند قرار می‌دادیم؛ با این وجود باید باور کنیم که ما هم در این شرایط تحریم و فشارها مانند همان شیعیان مدینه و مردم کوفه هستیم از این رو نباید تصمیمی اتخاذ کنیم که آیندگان ما را در کنار آنها قرار دهند.

این تحلیلگر و پژوهشگر کشورمان با تأکید بر اینکه شیعه بودن هزینه دارد، تصریح کرد: ما باید قدردان امنیت و شرایط حاکم بر کشورمان باشیم؛ اینکه امروز هیئت‌های مذهبی فراوان در کشور برگزار می‌شود و نام اهل بیت(ع) در محافل طنین‌انداز است، نعمتی ارزشمند است که اگر قدر آن را ندانیم آن را از ما می‌گیرند.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) با حکومت برخوردی سیاسی و علمی داشت، ابراز کرد: امام باقر(ع) و صادق(ع) قدرت دینی، علمی و فقهی خود را به رخ حکومت می‌کشیدند و از آنجایی که خلیفه هم از منظر سیاسی و هم از منظر دینی و علمی باید بر دیگران برتری می‌داشت، قیاس این تفاوت علمی و دینی بین اهل بیت(ع) و خلفا، باعث به چالش کشیده شدن حکومت وقت می‌شد.

رائفی‌پور ابراز کرد: قوم بنی اسرائیل به عنوان قوم برگزیده انتخاب شدند اما پس از شکستن عهدشان با خداوند، مورد لعن قرار گرفتند و در نتیجه به رواج انحرافات روی آورده و سپس سنگ‌دل و قصی‌القلب شدند به گونه‌ای که در یک روز 70 پیامبر را به قتل رساندند.

وی با بیان اینکه روند در مورد مسلمانان هم صدق می‌کند، گفت: مسلمانان هم عهد بستند پس از پیامبر(ص) به امام علی(ع) روی بیاورند اما عهدشان را شکستند، مورد لعن قرار گرفتند و سپس به انحرافات روی آورند به گونه ای که نقل حدیث ممنوع و روایت‌های نادرست در جامعه اسلامی منتشر شد؛ در نهایت قصاوت قلب پیدا کردند و نوۀ پیامبر(ص) را در کربلا به شهادت رساندند.

رائفی‌پور با تأکید بر اینکه گریه و اشک قصاوت قلب را از بین می‌برد، عنوان کرد: به همین دلیل امام سجاد(ع) بیش از دیگران به دعا و راز نیاز با پروردگار می پرداختند تا اشک و گریۀ مردم قصاوت قلب آنها را از بین ببرد؛ سپس برای تشکیل حکومت اسلامی مردم باید به لحاظ علمی و دینی آماده می‌شدند که در این میان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقش ویژه‌ای را ایفا کردند.

وی در پایان بیان کرد: در نتیجه اینکه عده‌ای می‌گویند تا قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) نباید حکومت تشکیل داد سخنی نادرست است، ما حکومت جمهوری اسلامی ایران را با این شعار و هدف که تا انقلاب حضرت مهدی(عج) پایدار بماند و برای آن زمینه‌سازی کند تشکیل دادیم با این وجود باید دید مسئولین به ویژه در هنگام تلاش برای رسیدن به قدرت تا چه میزان به این موضوع و نقششان در پازل ظهور توجه دارند.

انتهای پیام/2202/ع40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول