اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد قزوین:

مدیریت گرایش به معنویت جز با عرفان اسلامی میسر نمی‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: میل و گرایش فطری مردم و به ویژه جوانان به ماورا و معنویت به نحوه درستی مدیریت شود و این کار جز با عرفان اسلامی و تبیین صحیح آن امکانپذیر نیست.

مدیریت گرایش به معنویت جز با عرفان اسلامی میسر نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین محمدحسین شفیعی‌ها ظهر امروز در همایش ملی گرامیداشت علامه و سیدموسی زرآبادی که در مسجدالنبی (ص) قزوین در حال برگزاری است، اظهار داشت: این همایش با هدف معرفی و تدوین شخصیت یکی از پرورش‌‌یافتگان مکتب حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (ع) یعنی علامه زرآبادی برگزار می‌شود تا از رهگذر برگزاری آن می‌توان الگوی موفقی از طیبه قرآنی به تشنگان اسلام ناب و شیفتگان معنویت ارائه کرد.

شفیعی‌ها با بیان اینکه انسان موجودی برخوردار از ابعاد گوناگون است، افزود: عشق به خدا و گرایش به معنویت، زیبایی و کمال مطلق در فطرت انسان نهاده شده است و چنانچه زمینه بروز این عشق فراهم شود این گرایش به بار می‌نشیند.

وی ادامه داد: اگر این گرایش‌ها در چارچوب آموزه‌های اصیل و حیاتی نباشد و از هدایت‌های الهی بیگانه بماند، به مرور زمان زمینه انحراف در آن به وجود می‌آید و منجر به ایجاد عرفان‌های کاذبی می‌شود که رهروان آن را به گمراهی می‌کشاند.

این مسئول عرفان را پاسخگوی نیاز انسان به سمت معنویت، زیبایی و هستی مطلق دانست و تصریح کرد: به همین دلیل موضوع عرفان، حقیقت و کمال هستی یعنی خداوند زیبا‌آفرین است چرا که کمال و زیبایی مطلق تنها از آن خداست و فقط با شناخت او عطش انسان برطرف می‌شود.

شفیعی‌ها خاطر‌نشان کرد: عرفان یک حقیقت معرفتی محسوب می‌شود که ابزار آن از نظر معرفت‌شناسی، قلب است و منبع این حقیقت باطن عالم و هدف آن رسیدن به خدا و تبدیل شدن به بنده واقعی به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: از آنجا که انسان به تنهایی توان تشخیص همه نیازهای خود و نیز رسیدن به کمال حقیقی از طریق تکیه بر عقل و احساس خود را ندارد، نیازمند وحی الهی و دستورات فردی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین بیان کرد: عرفانی که بر پایه شناخت خدا و تهذیب نفس و از راه شریعت و عمل به دستورات خداوند شکل گیرد، عرفان حقیقی و اصیل است و شاید از همین رو است که برخی بزرگان سیر و سلوک از اهل معرفت مانند مرحوم سیدعلی آقا قاضی یا مرحوم زرآبادی شاگردان خود را از مجتهدان یا افراد نزدیک به اجتهاد انتخاب می‌کردند.

شفیعی‌ها یادآور شد: بر این اساس بهترین راه مقابله با عرفان‌های کاذب، شناخت عرفان حقیقی و اصیل در جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین گفت: میل و گرایش فطری مردم و به ویژه جوانان به ماورا و معنویت به نحوه درستی مدیریت شود و این کار جز با عرفان اسلامی و تبیین صحیح آن امکانپذیر نیست.

این مسئول ادامه داد: در همین راستاست که مقام معظم رهبری نسبت به شیوع عرفان‌های دروغین هشدار داده است و قله‌های تهذیب و معنویت را در حوزه علمیه مطرح کردند که از جمله آنها می‌توان به بزرگانی مانند مرحوم ملکی تبریزی، علامه طباطبایی، آیت‌الله بهجت، آیت‌الله بهاءالدینی و مرحوم زرآبادی اشاره کرد.

شفیعی‌ها اذعان کرد: شناساندن عرفان حقیقی و امثال این شخصیت‌ها، جوانان تشنه معرفت و معنویت را مصونیت می‌بخشد و آنها را در مقابل معنویت‌های فاقد حقیقت، بیمه می‌کند.

وی تصریح کرد: تبیین معیارهای عرفان حقیقی برای بازشناسی عرفان اصیل از کاذب از آن رو دارای اهمیت فراوان است که مردم در صورت شناخت شاخص عرفان حقیقی از غیر حقیقی هرگز به دنبال افراد سودجوی بی بهره از عرفان و اسلام نمی‌روند.

این مسئول خاطرنشان کرد: هماهنگی با عقل و وحی و آموزه‌های دینی برگرفته از قرآن، سنت و سیره معصومان (ع) معیار تفکیک عرفان‌های کاذب از صادق است.

شفیعی‌ها افزود: بنابر آنچه که گفته شد همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله زرآبادی براساس یکی از راهبردهای ذاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همانا بسط و گسترش فرهنگ ناب دینی و اسلامی به منظور معرفی و کنکاش در زندگی این عالم تربیت شده در مکتب توحید برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: به همین منظور از پاییز سال گذشته دبیرخانه این همایش در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی و با بهره‌مندی از همراهی گروهی از فرهیختگان و عالمان حوزه و دانشگاه مقدمات تهیه فراخوان و مباحث محتوایی همایش در هفت عنوان فراهم شد.

این مسئول بیان کرد: تا 15 مرداد ماه سال جاری که پایان فرصت دریافت مقالات بود نزدیک 20 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بازبینی کمیته علمی، تعدادی از آنها امروز از سوی تهیه‌کنندگان ارائه می‌شود.

انتهای پیام/77011/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول