اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر تدوین متون حوزه‌های علمیه خواهران:

متن درسی تفسیر ترتیبی حوزه‌های علمیه خواهران تغییر می‌کند

مدیر تدوین متون حوزه‌های علمیه خواهران از تغییر متن درسی تفسیر ترتیبی حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد.

متن درسی تفسیر ترتیبی حوزه‌های علمیه خواهران تغییر می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام امین نصیری‌پور گفت: از سال تحصیلی آینده مجموعه کتاب‌های آموزشی «فهم زبان قرآن»‌ با هدف آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم به عنوان متن درسی در حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور تدریس خواهد شد.

وی افزود: این کتاب به عنوان متن درسی ادبیات عرب (صرف و نحو مقدماتی) و تفسیر ترتیبی تعیین شده است.

مدیر تدوین متون حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: با توجه به تغییر متن درسی و به منظور آشنایی مدرسین این دروس با محتوا و فنون تدریس متن جدید، دوره آموزشی ـ توجیهی ویژه مدرسین برگزار خواهد شد.

وی عنوان کرد: به منظور استفاده از منابع مناسب برای تامین نیاز علمی ادبیات عربی به صورت کاربردی و ایجاد انس و ارتباط بهتر طلاب با متن درسی، کتاب «فهم زبان قرآن بر محور سوره‌ها» به عنوان متن آموزشی صرف و نحو مقدماتی و تفسیر ترتیبی 1 و 2 انتخاب شده است.

حجت‌الاسلام نصیری‌پور با بیان این‌که در این کتاب شاهد نوآوری در روش‌های آموزشی هستیم، گفت: این کتاب هدف ایجاد مهارت انتقال خودآگاه به ترجمه و مفهوم واژگان را با چهار ویژگی اساسی همراه ساخته است.

وی ویژگی اول این منبع درسی را حرکت بر محور سوره ذکر کرد و ادامه داد:‌ چارچوب یک سوره، بهترین و مناسب‌ترین بستر برای آموزش قرآن است و تنها در این صورت است که در امر آموزش، از ظرفیت عظیم و اعجازین قرآن بهره‌مند خواهیم بود.

مدیر تدوین متون حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به این‌که در متن درسی جدید، به سوره‌های ناس تا محمد (ص) پرداخته شده است، افزود:‌ انتخاب این سیر برای مانوس شدن با فضای سوره‌ها در ابتدای مسیر آموزش ترجمه و مفاهیم، مزایا و جهات حسن فراوانی از نظر آموزشی و اصول یاددهی متن دارد.

وی یادآور شد: طراحی کار در این قالب با رعایت اصولی همراه شده است از جمله رعایت سطح مخاطبان، رعایت تناسب و رعایت اصل تطبیق (تطبیق قواعد مطرح شده در بخش زبان قرآن، در متن کار توسط فراگیران).

حجت‌الاسلام نصیری‌پور تصریح کرد: اهداف تدوین متن جدید شامل آموزش تمام واژگان قرآن کریم اعم از پرکاربرد و کم کاربرد که بیش از 85 درصد آن در محدوده سوره‌های ناس تا محمد (ص) به کار رفته و ما بقی در دروس پایانی این مجموعه آموزش داده می‌شود، آموزش قواعد صرف و نحو در حد مقدماتی، در کنار آشنایی با قواعد تجزیه و ترکیب و پاره‌ای از مباحث کلیدی دوره متوسطه صرف و نحو و برخی نکات کلیدی علوم بلاغی، آموزش قواعد و نکات ترجمه‌ای قرآن کریم به صورت کاربردی، ایجاد مهارت تطبیق قواعد زبان قرآن برای فهم و ترجمه آیات، آشنایی اجمالی با بیش از نیمی از سوره‌های قرآن کریم و آشنایی با شرح و توضیح ریشه‌ای معنای حدود 300 واژه کلیدی قرآن بوده است.

انتهای پیام/2258/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول