اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جیب دلالان همچنان از زحمت کشاورزان پر است

داستان تکراری آمدن دلال و رفتن کشاورز دنبال نخود سیاه

دست دلالان این روزها بر بازار حبوبات نیز دراز شده به طوری که شاید بتوان گفت وقتی سر و کله دلالان پیدا می‌شود، کشاورزان باید به دنبال نخود سیاه بروند.

داستان تکراری آمدن دلال و رفتن کشاورز دنبال نخود سیاه

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سبد غذایی خانوار از چند بخش تشکیل می‌شود که یکی از اقلام سبد غذایی حبوبات است.

حبوبات یکی از گیاهان پروتئینی است که نیازهای بدن به پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی و ویتامین‌ها را تأمین می‌کند. 

حبوبات در غذاهای ایرانی جایگاهی خاص دارد و جزو مواد اصلی تهیه غذا در اکثر غذاهای ایرانی محسوب می‌شود و بنابراین در سبد غذایی ایرانی‌ها همیشه وجود دارد.

خانواده حبوبات از عدس، لوبیا «چیتی، قرمز و سفید»، ماش، نخود، لپه تشکیل شده که حبوبات جزو گیاهان کم‌چرب و حتی در طب سنتی و پزشکی مدرن به عنوان جایگزینی مناسب برای گوشت مطرح است.

بازار حبوبات در طول چند سال گذشته دچار نوسان قیمت بوده و در اکثر موارد با رشد قیمت بی‌سابقه‌ای روبرو شده است.

برای بررسی وضعیت بازار حبوبات در همدان به راسته نخودبریزها و سبزه میدان همدان رفتم و در این دو مکان اصلی عرضه حبوبات همدان با قیمت‌های متفاوت حبوبات مواجه شدم.

قیمت حبوبات در هر مغازه‌ای نسبت به مغازه دیگر متفاوت بوده و هر کدام از این کالاها با توجه به اینکه در کدام شهر تولید شدند قیمت آنها با هم فرق دارد برای مثال نخود کرمانشاه از نخود تولیدی همدان گران‌تر است. 

یک بانوی خانه‌دار درباره قیمت حبوبات با بیان اینکه در طول چند سال گذشته قیمت حبوبات بسیار گران شده است اظهار کرد: من برای خرید نخود، لوبیا و عدس به بازار آمدم و چون قیمت‌ها خیلی گران است فقط از هر کدام یک کیلو خریداری کردم. 

وی افزود: قیمت‌ها در بازار با هم تفاوت دارند به نظرم هر مغازه‌داری هر چقدر که دوست دارد قیمت تعیین و کالای خود را به فروش می‌رساند.

این بانوی خانه‌دار ادامه داد: البته به نظر من فقط فروشندگان در گرانی حبوبات مقصر نیستند و در این سال‌ها همه چیز گران شده و حبوبات هم از این موضوع عقب نمانده است.

عزیزی یک بانوی خانه‌دار دیگر با بیان اینکه بازار حبوبات علاوه بر گرانی‌های موجود از عدم مرغوبیت حبوبات نیز رنج می‌برد گفت: حبوبات عرضه شده در بازار به قول معروف غلظت دارد و ناخالصی در آن مشهود است.

وی ادامه داد: حبوبات همچنان با سنگ‌ریزه و دیگر ناخالصی‌ها در بازار به فروش می‌رسد و این به خریدار از نظر مالی ضرر می‌رساند.

در ادامه با یکی از فروشندگان قدیمی حبوبات در همدان که بیش از 50 سال در سبزه میدان همدان فروشنده حبوبات است گفت‌وگویی را ترتیب دادم.

احمد بقالیان با بیان اینکه قیمت حبوبات نسبت به سال گذشته تغییر زیادی نداشته است گفت: قیمت حبوبات در طول چهار سال گذشته روند صعودی را طی و به نهایت قیمت رسید و بیشتر از این بازار کشش افزایش قیمت حبوبات را ندارد.

وی افزود: در چند هفته اخیر با توجه به تغییر دولت مردم از خرید حبوبات امتناع کرده و منتظرند تا با روی کار آمدن دولت جدید و ساماندهی بازار، قیمت کالاها معقول شود.

فروشنده حبوبات در بازار همدان یکی از دلایل گرانی قیمت حبوبات را افزایش قیمت دلار دانست و ابراز داشت: کشاورزان در سال زراعی جاری به علت واردات بی‌رویه حبوبات این محصولات کشاورزی را کشت نکردند. 

وی اضافه کرد: حبوبات وارداتی هم قیمت کمتری نسبت به کالای داخلی دارد و هم اینکه از نظر تمیزی و بسته‌بندی بسیار بهتر و مناسب است.

بقالیان اذعان کرد: کشاورزان ایرانی حبوبات را با غلظت و در بسته‌بندی نامناسب در گونی و به صورت فله عرضه می‌کنند اما حبوبات وارداتی که از استرالیا، هند و شرق آسیا بوده همه دارای بسته‌بندی مناسب و با نظارت مراکز نظارتی کشور آنها صادر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه برای مثال قیمت ماش وارداتی از استرالیا 6 هزار تومان است تصریح کرد: ماش وارداتی از استرالیا به قدری تمیز است که می‌توان بدون هیچ گونه درنگی از بسته‌بندی خارج و درون غذا ریخت.

در ادامه با نوروزی یکی دیگر از فروشندگان حبوبات در همدان به گفت‌وگو نشستم.

وی با اشاره به اینکه حبوبات در بازار قیمت‌های متفاوتی دارد ابراز داشت: حبوبات تولیدی در ایران گران‌تر از حبوبات خارجی است.

نوروزی افزود: حبوبات داخلی به علت افزایش هزینه‌های تولید گران بوده و کشاورز کم‌ترین سود را می‌برد و بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود.

وی ادامه داد: عدم کشت حبوبات توسط کشاورزان نیز به گرانی این بازار دامن زده و مردم هم کمتر حبوبات خریداری می‌کنند.

قیمت لوبیاقرمز به طور متوسط در بازار همدان 7 هزار و 500 تومان، لوبیاچیتی 9 هزار، عدس 6 هزار و 500 تومان، لپه 4 هزار و 500 تومان و نخود 6 هزار تومان بود.

با توجه به تفاوت قیمت حبوبات در بازار و بررسی علل گرانی‌ها با رئیس اتحادیه خواربار فروش همدان به گفت‌وگو نشستیم.

رضا به‌زارع با اعلام قیمت حبوبات در بازار همدان گفت: لوبیا قرمز هر کیلوگرم 6 هزار و 500 تا 7 هزار تومان، لوبیاچیتی 8 تا 9 هزار تومان، لپه 4 هزار و 400 قیمت ایرانی و سه هزار و 500 قیمت خارجی در بازار به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: نخود ایرانی هر کیلوگرم 2 هزار و 500 تا 3 هزار تومان و نوع خارجی 2 هزار و 800 تومان، عدس 3 هزار و 800 تومان و لوبیا سفید 7 هزار تومان است. 

رئیس اتحادیه خواربارفروش همدان با اشاره به اینکه تفاوت قیمت حبوبات به درجه کیفیت محصول بستگی دارد ابراز داشت: کمبود محصول ایرانی نسبت به تقاضای بازار، کمبود ارز و گرانی دلار نسبت به سنوات قبل که بیش از سه برابر بوده از دلایل اصلی گرانی حبوبات است.

وی در ادامه با بیان اینکه تنوع حبوبات در بازار یکی دیگر از دلایل گرانی است افزود: در بازار حبوبات واسطه وجود ندارد اما به دلیل وجود مشکلات بسیاری در بخش عرضه و مریض بودن این سیستم، در مواردی دلال‌بازی در تغییرات جدی قیمت حبوبات قابل تأمل است.

به‌زارع گفت: زمین‌های زراعی در مرحله نخست باید استعدادسنجی شده و کشاورزان به سمت کشت محصول مناسب توسط وزارت جهاد کشاورزی هدایت شوند.

وی ادامه داد: یکپارچه‌سازی اراضی و مکانیزه کردن کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت با استفاده از آبیاری تحت فشار می‌تواند گام مؤثری در راستای افزایش تولید باشد. 

رئیس اتحادیه خواربارفروش همدان اذعان کرد: اصلاح ساختار نظام توزیع و تولید، کوتاه کردن فاصله تولید تا توزیع و همچنین ساماندهی انبارها از ضروریات است.

وی با بیان اینکه رصد میزان کالای موجود در راستای سیاستگذاری صحیح بازار لازم است تصریح کرد: نگهداری بهداشتی و بهینه محصول به منظور کاهش افت کیفیت و فساد کالا می‌تواند از افزایش بی‌رویه و غیر منطقی کالا بکاهد.

به نظر می‌رسد بازار حبوبات در سال‌های اخیر به دلایل معلوم دچار جهش قیمتی شده و از سویی دیگر با کاهش توان خرید جامعه با رکود مواجه گشته است.

بازار حبوبات برای رشد و ارتقاء سطح نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر و خروج از روش‌های قدیمی و غیر بهداشتی بسته‌بندی است.

دلال‌بازی در بازار همواره به تولیدکننده، فروشنده و مصرف‌کننده آسیب رسانده و تاکنون نیز هیچ نهاد نظارتی نتوانسته و یا نخواسته که با این پدیده در بازار مقابله کند.

تفاوت قیمت حبوبات در بازار و قیمتی که رئیس اتحادیه خواربار به عنوان یکی از متولیان تنظیم بازار ارائه می‌کنند، از عدم نظارت دقیق و التهاب در بازار حکایت دارد.

تا وقتی که نظارت در بازار و بازرسی از اماکن متخلف چندین متولی دارد وضعیت بازار سر و سامان نمی‌یابد. 

خلأ قانونی در برخورد با دلالان، باعث سوء استفاده و کسب سودهای بسیار زیاد توسط واسطه‌ها شده و تولیدکننده، فروشنده و مصرف‌کننده با گرفتاری در چنگال دلال‌بازان سرمایه‌های خود را از دست می‌دهند.    

---------------

سردار فارسی

----------------

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول