اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فروش کیلویی روزنامه‌ها / سرمایه‌هایی که دود می‌شوند

انتشار روزنامه‌های مختلف با تیترهای متفاوت هر چند در ظاهر به نظر می‌رسد خوانندگان و مخاطبان بی‌شماری دارند اما در واقع بسیاری از این روزنامه‌ها نه تنها خوانده نمی‌شوند بلکه فله‌ای و کیلویی فروخته می‌شوند.

فروش کیلویی روزنامه‌ها / سرمایه‌هایی که دود می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، این اوضاع و احوال در حالی است که از ابتدای امسال و به دلیل شرایط خاص انتخاباتی شاهد افزایش تیراژ برخی از روزنامه‌های سراسری بودیم که به دلیل هیجان‌های انتخاباتی و کاندیداهایی که در پشت سر این روزنامه‌های سراسری قرار داشتند تیراژ  آنها یکباره روند فزونی گرفت به طوری که ما شاهد افزایش به یکباره تیراژ روز‌نامه‌هایی بودیم که حتی از اقبال مردمی نیز برخوردار نبودند به رغم پایان انتخابات و فروکش کردن فضای رقابتی کاندیدایی که از طریق یک روزنامه می‌خواستند کارهای تبلیغاتی و معرفی خود را انجام دهند اما همچنان شاهد افزایش انتشار آنها در تیراژ بالاتری هستند که گاه به دلیل مخاطب نداشتن این روزنامه‌ها به جای آنکه فروش روزانه خوبی داشته باشند در پایان هفته به صورت کیلویی فروخته می‌شوند که این فروش کیلویی در شأن چنین روزنامه‌هایی نیست.

در این زمینه به سراغ پر تیراژ‌ترین روزنامه، روزنامه جام‌جم رفتیم و از سرپرستی این روزنامه آخرین اوضاع و احوال فروش و برگشتی‌ها را جویا شدیم.

مهدی حسین‌نژاد با یادآوری اینکه جام‌جم به دلیل فراجناحی عمل کردن و توجه صرف به مسائل و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم بی‌طرف و غیر مغرضانه می‌نویسد فروش آن بستگی به عواملی چون انتخابات ندارد بلکه فروش معمولی ما همیشه برقرار بوده و کمترین تغییرات را در طول سال در فروش و عرضه روزنامه جام‌جم به هموطنان شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه جام‌جم جزو روزنامه‌های مورد پذیرش و اقبال مردم است، گفت: عوامل ما در اولین ساعات صبح روزنامه‌ها را در پیشخوان دکه‌های روزنامه فروشی قرار می‌‌ دهند تا هموطنان بتوانند در اولین ساعات روز این روزنامه را تهیه کنند.

سرپرست روزنامه جام‌جم در اردبیل با بیان اینکه قبل و بعد از انتخابات تغییر خاصی در تیراژ و فروش آنها به وجود نیامده است، اظهار داشت: برخلاف جام‌جم ما در برخی از روزنامه‌های سراسری شاهد هستیم که نه تنها از فروش آنها بعد از انتخابات کاسته شده بلکه شاهد کاهش اقبال مردم به چنین روزنامه‌هایی هستیم به طوری که این روزنامه‌ها اغلب  به صورت کیلویی فروخته می‌شود.

حسین‌نژاد افزود: این فروش فله‌ای و کیلویی ظلم در حق سرمایه‌ها و بیت‌المال عمومی است که با صرف هزینه‌های گزاف از تهیه کاغذ گرفته تا هزینه چاپ و توزیع آن واقعاً به نظر می‌رسد فروش کیلویی آنها هدر دادن سرمایه‌های عظیم این کشور به ویژه سرمایه عظیم تولید کاغذ است که در تامین آن با مشکلات جدی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: بنده روزنامه‌ای را سراغ دارم که هر روز چندین برابر فروش خود با عدم اقبال و علاقمندی مردم مواجه شده و بیش از ظرفیت معمول خود برگشتی داشته و به صورت کیلویی برای مجموعه‌های مختلف به فروش می‌رسد.

این فعال سیاسی و روزنامه‌نگار اردبیلی تصریح کرد: کدام عقل سلیم قبول می‌کند که بهترین کالای حوزه فرهنگ اعم از روزنامه، نشریات و مجلات به جای اینکه به دست مخاطبش برسد به دست میوه فروش و تره‌باری برسد یا اینکه در فصل برداشت محصولاتی همچون انگور بسته‌های فله‌ای روزنامه‌ها تحویل باغداران ‌شوند.

حسین‌نژاد از متولیان اصلی در این حوزه خواست تا با  بازنگری در تیراژ روزنامه‌ها و انتشار ویژه‌نامه‌ها و همچنین برخی حرکت‌هایی که در این حوزه حیف و میل‌ بیت‌المال و اموال به شمار می‌رود خود‌داری کنند و اجازه ندهند کاغذی که سرمایه ملی و ایرانی است به هدر برود.

وی به هزینه‌های سرسام‌آور حمل این روزنامه‌ها از تهران به اردبیل، هزینه مربوط به کاغذ و دیگر هزینه‌هایی که در این راه مرسوم و معمول است، بیان داشت: روزنامه باطله به قیمت یک هزار و 200 تومان به فروش می‌رسد در حالی که با محاسبه هزینه تولید یک روزنامه به نظر نمی‌رسد که وقت و هزینه صرف شده برابری داشته باشد.

اما یکی از دست‌اندرکاران روزنامه همشهری نیز که از پر تیراژ‌ترین روزنامه‌هاست، خاطرنشان کرد: ما با مشتریان زیادی روبرو هستیم به طوری که از ابتدای امسال اقدام به افزایش 800 نسخه روزنامه به عنوان اضافه درخواست از تهران کرده‌ایم.

ساناز لطیفی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 3 هزار و 500 نسخه روزنامه همشهری در استان اردبیل توزیع می‌شود، یادآور شد: برگشتی ما کمتر از 300 نسخه است.

وی با یادآوری اینکه ویژه‌نامه روزنامه همشهری هر روز در استان اردبیل به چاپ می‌رسد و مخاطبان خوبی نیز دارد، گفت: ما با مشکل جدی در توزیع و برگشتی‌ها روبرونیستیم.

این فعال رسانه‌ای با رد این مطلب که اعلام شده است که بخشی از روزنامه همشهری به صورت کیلویی فروخته می‌شود و وارد بازار میوه و تره‌بار شده است، عنوان کرد: بنده چنین ادعایی را قبول ندارم.

اما در این زمینه به سراغ چند صاحب دکه روزنامه‌فروشی رفتیم و اصل موضوع را از آنها جویا شدیم که در پرسش ما اغلب دکه‌داران اعلام کردند که موضوع برگشتی روزنامه‌‌های سراسری کاملاً صحت دارد و ما شاهد برگشتی بیش از حد متعارف روزنامه‌هایی سراسری هستیم که بدون خرید مردم در حد متوسط برگشت می‌خورند.

این دکه‌داران اعلام کردند که در پنج ماه اخیر تیراژ برخی از روزنامه‌ها به ویژه ارسالی به اردبیل به شدت افزایش یافته که هر چند در ایام انتخابات این حرکت معمول به نظر می‌رسید ولی بعد از پایان انتخابات این عمل فروکش نکرده و شاهد فروش فله‌ای روزنامه‌ها به میوه‌فروشی‌ها و تره‌باری‌ها و باغداران مشگین‌شهری هستیم.

و سخن پایانی اینکه سرمایه‌های عظیم این کشور در چرخه چاپ یک روزنامه که بسیار هم هزینه‌بر است گاه صرف انتشار روزنامه‌هایی آن هم با تیراژ بسیار بالا می‌شود که نه تنها از مخاطبانی برخوردار نیستند بلکه صرف این هزینه‌ها افسوس و فغانی را به دنبال دارد چرا که به جای انتشار روزنامه‌های سراسری با تیراژ بالا می‌توان سرمایه را به سمتی سوق داد تا نشریات محلی ما که به گفته مدیران و سردبیران این نشریات با مشکلات و سختی‌های زیادی روبرو هستند به حیات و بقایشان ادامه دهند.

گزارش از:‌ عادله جواد‌زاده

انتهای پیام/62003/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول