حسین باغگلی در گفتوگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: مربی تربیتی در عرصه عمل با مسائل و دشواریهای متعددی مواجه است و این مسائل به درون و بیرون مدرسه مربوط میشوند که حل بسیاری از این مسائل از عهده مربی خارج است.
وی افزود: ضرورت اولیه برای یک مربی، اتخاذ یک رویکرد تربیتی مناسب و طراحی پروژه تربیتی بر اساس رویکرد مذکور است.
عضو پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی ادامه داد: مربی فاقد رویکرد تربیتی در برخورد با مسائل و چالشها راهش را گم میکند و به روزمرگی میافتد.
وی با بیان انواع محیط تربیتی به جامعه بسته که یک حرف و یک صدا بیشتر وجود ندارد و جامعه متضاد، جامعهای که در آن دیدگاههای مختلف وجود دارد و تضادها در آن حل نشده است، خاطرنشان کرد: جامعه متحرک تضادها در آن حل شده است و با اینکه دیدگاههای مختلف در آن جاری است اما دیدگاه غالب و پذیرفته شده فقط یکی است.
باغگلی اظهار داشت: مراحل تربیت انسان و ویژگیهای هر مرحله به مراحل دوره قبل از بلوغ به عنوان دوره تمهید که وابسته به وراثت و محیط و برخورداری نبودن از خودآگاهی است، تقسیم میشود.
این کارشناس مسائل تربیتی افزود: دوره پس از بلوغ با برخورداری از آگاهی، آزادی از اسارت محیط، رسیدن به تعقل قدرت سنجش امور و انتخابگری، رسیدن به مسئولیت و ضرورتها با عنوان دوره تربیت نامیده میشود.
باغگلی با بیان ویژگیهای تربیت در دوره قبل از بلوغ افزود: شکلهای دوره قبل از بلوغ به شکل طبیعی در حال عبور از کودکی، نوجوانی و ...، شکل غیرطبیعی برخورداری از تفکر بدون رسیدن به بلوغ، تعریف و تبیین میشود.
عضو پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی اظهار داشت: با توجه به اهمیت نقش محیط و مربی و ضرورت حرکت به سمت شخصیت، آزادگی و تفکر، ارائه راهکارهای تربیت دینی موفق بسیار ضرورت دارد.
باغگلی با اشاره به ویژگیهای تربیت دینی افزود: مربی فرد ویژهای است که باید برخوردار از روحیه پذیرش و تحمل بال و دارای قدرت برنامهریزی، فردی بانشاط، خلاق و نوآور باشد.
وی افزود: انتخاب مربی آشنا به فضا و امکانات تربیتی خارج از مدرسه و داشتن رویکرد فعال در برخورد با مسائل و برخوردار از روحیه پژوهشی در تربیت از جمله ویژگیهای مربی تربیتی شایسته است.
عضو پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی در پایان از لزوم ظرفیتسازی در ارتباط با والدین، افراد، مراکز مرتبط و خود بچهها نام برد و افزود: یکی از ضعفهای جدی مربیان تربیتی، آشنا نبودن به فضا و امکانات تربیتی مانند فرهنگسراها و برنامههای آنها است.
انتهای پیام/2202/م30/ض1002