اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

ولت: غرب خسته از جنگ و به دنبال تعامل است

یک روزنامه آلمانی در گزارشی با اشاره به تجربیات غرب در افغانستان و عراق و آخرین اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره سوریه نوشت که کشورهای غربی عملا از جنگ خسته شده‌اند و به دنبال راهکاری دیگر برای حل بحران در این کشور هستند.

ولت: غرب خسته از جنگ و به دنبال تعامل است

به گزارش خبرگزاری فارس با توجه به تجربیات در عراق و افغانستان، بسیاری از کشورهای غربی از اقدام  نظامی دیگری خودداری می‌کنند. که اقدام نظامی علیه دولت دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز از این جمله است.

روزنامه آلمانی ولت در گزارشی به قلم «ریچارد هرسینگر» به بررسی رویکرد غرب در این زمینه پرداخته است. بر اساس این گزارش، سرانجام «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا درباره اقدام نظامی در سوریه موضع‌گیری کرد و تصمیم خود را منوط به موافقت کنگره کرد. وی در عین حال امکان اقدام دیگری را باز گذاشت.وی در عین حال گفت که اقدام در استفاده از تسلیحات شیمایی در سوریه بی‌پاسخ نخواهد ماند.

اما آنچه مهم است، این است که کشورهای غربی با چنین اقدامی مخالف هستند. نخستین نشانه آن مخالفت «بریتانیا» نزدیک‌ترین هم‌پیمان آمریکا است. اما در آمریکا نیز بیشتر مردم مخالف اشغال نظامی سوریه هستند به همین دلیل اوباما گفت که اقدام نظامی در سوریه محدود خواهد بود.

در این گزارش آمده است که اوباما با به تعویق انداختن حمله نظامی در سوریه در واقع به جامعه جهانی این فرصت را داد تا  مخالفت خود را با اقدام نظامی در این کشور بیشتر کنند. از نظر افکار عمومی آلمان نیز مخالفت با هر اقدام نظامی، رویکردی منطقی تلقی می‌شود. از این رو دولت آلمان حضور در عملیات نظامی بدون موافقت سازمان ملل متحد را رد کرده است.  

روسیه پشتوانه سوریه

شرایط را از زاویه ای دیگر نیز می‌توان بررسی کرد. به عبارتی تا زمانی که روسیه و چین در شورای امنیت قطعنامه‌ها علیه دولت اسد را وتو می‌کنند، منتظر ماندن برای تصمیم سازمان ملل متحد، بیهوده است.

در واقع غرب 2 سال است که تلاش می‌کند تا علیه اسد اقدام کند اما حتی به اندازه سرسوزنی در این زمینه موفق نشده است. می‌توان روسیه را سرنخ حل مشکلات با سوریه دانست.

ولت نوشت که تجربیاتی که غرب در افغانستان و عراق داشته است، توضیح می دهد که چرا غرب از مداخله نظامی در خاورمیانه فرار می‌کند. اما در عین حال این پرسش را مطرح کرد که بدون مداخله نظامی چطور امکان تضعیف قدرت شبه‌نظامیان طالبان، شبکه تروریستی القاعده و سرنگونی «صدام حسین» دیکتاتور مخلوع عراق وجود داشت.

این روزنامه آلمانی با اذعان به تفاوت و پیچیده بودن شرایط سوریه نوشت که اقدام نظامی البته نفی‌ کننده راهکار سیاسی نیست و در بهترین حالت می‌توان اتفاقی که می‌افتد را به شرایط بالکان و لیبی تشبیه کرد.

انتهای‌پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول