اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از تخریب‌ معدن‌کاوان در دومین قله مرتفع کرمان

خنجر مدرن انسان بر گُرده بکر طبیعت

انجام یکسری عملیات اکتشاف معدنی در قله کوهشاه شهرستان بافت موجب بروز برخی آسیب‌های زیست‌محیطی در این ذخیره‌گاه گیاهی و جانوری جنوب‌شرق شده است.

خنجر مدرن انسان بر گُرده بکر طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، کوهشاه دومین قله مرتفع استان کرمان و پنجمین قله مرتفع ایران و دارای گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی است و یکی از حوزه‌های آبریز اصلی کرمان به شمار می‌رود، اما انجام یکسری اکتشافات معدنی در این منطقه سبب بروز مشکلاتی در این قله شده است.

میزبانی کوهشاه با عطر پونه و نغمه جویبار

پس از پشت سر گذاشتن چهار روستای بسیار خوش آب و هوا و سرسبز به دامنه قله کوه 4 هزار و 350 متری کوهشاه می‌رسیم، نسیم خنکی در حال وزیدن است و عطر خوش پونه و آلاله به مشام می‌رسد.

صعود به کوهشاه را همراه با چند خبرنگار و عکاس خبری و تعدادی از کوهنوردان آغاز می‌کنیم، هر چه پیش می‌رویم بر زیبایی‌های کوهشاه افزوده می‌شود، عطر گل‌ها و گیاهان با غلظت بیشتری فضا را پر می‌کند و رنگ زیبای گل‌ها چشم را نوازش می‌دهد و البته که از نغمه پرندگان در کنار صدای زیبای آب جاری در چشمه‌سار نمی‌توان به راحتی چشم پوشید.

وجود این همه زیبایی در دامنه کوهشاه این فکر را به ذهن می‌آورد که برای مدتی در این مکان اطراق کنیم.

دل‌نوشته‌ای برای پلنگ تنهای کوهشاه

همراهان سرشار از حس زیبایی که کوهشاه به ما داده است، راه را پی می‌گیرند و یکی از همراهان خوش ذوق خطاب به تنها پلنگ کوهشاه که چندی قبل جفت خود را بر اثر مسموم شدن توسط فردی ناآگاه از دست داده است، دل‌نوشته‌ای را می‌خواند «آه ای پلنگ تنهای خفته در دل کوهشاه / آوای غمگین تو زیباتر از آواز پرندگان / من تو را دوست می‌دارم».

کوهشاه از پشت خنجر خورده است

شگفت است که هر چه پیش می‌رویم، آب همچنان همراهمان است و تا ارتفاع 4 هزار متری جویبار به چشم می‌خورد و ما از آب گوارای چشمه می‌نوشیم، پس از سپری کردن دو آبشار زیبا به قله نزدیک می‌شویم، اما به ناگاه مشاهده آثار به جای مانده از فعالیت معدن‌کاوان ما را شوکه می‌کند، انگار کوهشاه، این دُردانه رعنای طبیعت از پشت خنجر خورده است، شیارهایی بر قله نقش بسته که زخم‌های عمیقی را در ذهن متبادر می‌سازد.

کرمان را بهشت معادن می‌نامند و این خطه سرشار از مناطق معدنی است، اما از این تعجب می‌کنیم که چرا معدن‌کاوان به کوهشاه، این منطقه بکر طبیعی از میان آن همه منطقه معدنی روی آورده‌اند.

مگر نه اینکه سال‌ها قبل روس‌هایی که برای استخراج مواد معدنی موجود در کوهشاه دندان تیز کرده بودند، فقط و فقط به علت آسیب شدیدی که عملیات استخراج معدن به طبیعت این منطقه می‌زند، دندان طمع را کندند و از کوهشاه رفتند، پس چه شده که امروز تن کوهشاه زخمی شده است، چگونه می‌توان باور کرد که یک کارشناس محیط زیست و یا منابع طبیعی با دستان خود مجوز اکتشاف معدن در کوهشاه را امضا کرده باشد.

کوهشاه یکی از ذخیره‌گاه‌های گیاهی و جانوری است

یکی از فعالان محیط زیست اظهار داشت: کوهشاه یک منطقه بکر گردشگری است و با 4 هزار و 350 متر ارتفاع به عنوان دومین قله مرتفع کرمان و پنجمین قله مرتفع ایران شناخته می‌شود.

حمید هرندی تصریح کرد: پوشش گیاهی کوهشاه منحصر به‌فرد است و کوهشاه با دارا بودن بیش از 600 گونه گیاهی مانند آلاله، لاله، کتیرا، زیره و آویشن یکی از ذخیره‌گاه‌های گیاهان دارویی است.

وی بیان داشت: اهالی کوهشاه به دامداری و باغداری مشغول هستند و با مطرح کردن بحث گردشگری در این منطقه می‌توان به اشتغالزایی پایدار دست یافت.

هرندی ابراز داشت: کوهشاه همچنین یکی از ذخیره‌گاه‌های جانوری است و حیواناتی مانند پلنگ، عقاب، کبک، تیهو در کوهشاه زندگی می‌کنند. 

با آغاز استخراج مواد معدنی باید فاتحه کوهشاه را خواند

وی عنوان کرد: آبراه‌هایی در کوهشاه بوده است که به علت انجام فعالیت‌های اکتشاف معدن تخریب شده‌اند.

این فعال محیط زیست اذعان داشت: قلوه سنگ‌های بزرگی بر اثر فعالیت معدن‌کاوان از کوه جدا شده است و بخشی از این سنگ‌ها به درون جویبار ریخته و همچنین این سنگ‌ها مسیر اصلی کوهنوردان را هم مسدود کرده است.

هرندی ابراز داشت: در حالی شاهد این تخریب‌ها در کوهشاه هستیم که هنوز مرحله استخراج معدن آغاز نشده است و اگر خدایی نکرده تصمیم برای بهره‌برداری از کوهشاه آغاز شود باید فاتحه کوهشاه را بخوانیم.

دستکاری کوهشاه موجب آلودگی آب کرمان می‌شود

یکی دیگر از فعالان محیط زیست گفت: رشته کوه کوهشاه یکی از زیباترین و پرآب‌ترین کوه‌های استان کرمان و ایران است و این رشته کوه از روستای کیسکان شهرستان بافت آغاز می‌شود و تا بُندر هنزا ادامه دارد.

محمد امیرتیموری ابراز داشت: تخت معروف سرتشتک که از زیباترین کوه‌های ایران است در رشته کوه کوهشاه قرار دارد.

وی با بیان اینکه چهار رشته کوه بالای 4 هزار متر با نام‌های کوهشاه، لاله‌زار، سرمُشک و پَرعشق در جوار یکدیگر قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: این رشته کوه حوزه آبریز بیش از 80 درصد مناطق استان کرمان از جمله کهنوج، جیرفت، بم، بافت، کرمان، بردسیر و رفسنجان را تشکیل می‌دهد.

امیرتیموری عنوان کرد: هرگونه دستکاری در کوهشاه موجب ایجاد آلودگی آب آشامیدنی کرمان می‌شود و زمانی که در کوه دست برده شود با توجه به اینکه آب از گسل ویژه خود عبور می‌کند، این احتمال وجود دارد، مسیر آب تغییر کند.

تن جانوارن کوهشاه می‌لرزد

وی اذعان داشت: انجام عملیات معدن‌کاوی و در نهایت استخراج معدن زیست‌بوم منطقه کوهشاه را تغییر می‌دهد و حتی ممکن است در مسیر ابرهای باران‌زا که از خلیج فارس به کوهشاه می‌آید، تغییراتی ایجاد شود.

امیرتیموری بیان داشت: وقوع انفجار در کوهشاه موجب ترس جانوران و فرار آنها می‌شود و گونه‌های گیاهی منطقه هم بر اثر اکتشافات معدنی از بین می‌رود.

کوهشاه نفسی تازه می‌خواهد

با توجه به اینکه کارشناسان و مسئولان مهمترین دغدغه این سال‌های استان کرمان را مسئله کمبود آب می‌دانند، به نظر می‌رسد، کوهشاه به عنوان یکی از حوزه‌های آبریز کرمان پس از انجام عملیات اکتشاف معدن و استخراج مواد معدنی صدمات غیرقابل جبرانی می‌بیند و این امر تهدیدی جدی برای مردم به شمار می‌رود.

همچنین در این میان از بین رفتن ذخیره‌گاه‌های جانوری و گیاهی کوهشاه هم مسئله مهم دیگری است که تحت‌الشعاع استخراج این معدن قرار می‌گیرد، بنابراین مسئولان باید قبل از اینکه کوهشاه بیش از این آسیب ببیند از ادامه فعالیت معدن‌کاوان در این منطقه جلوگیری کنند و منطقه معدنی دیگری را به این افراد معرفی کنند.

استان کرمان سرشار از معادن غنی معدنی است که می‌توان بدون هرگونه آسیب زیست محیطی به فعالیت معدنی در این مناطق پرداخت و سرمایه‌گذاران علاوه بر کسب سودهای کلان برای ایجاد اشتغال و توسعه کرمان گام بردارند.

===============

گزارش از مهسا حقانیت

===============

انتهای پیام/80019/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول