اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وقتی پیشرفت تکنولوژی دردسر ساز می‌شود

تازش اسب افسار گسیخته اینترنت در خانواده‌های ایرانی

طبق قانون مصوب برنامه پنجم توسعه گسترش اینترنت باید بر مدار اخلاق و حدود اسلامی باشد اما این از حیطه کارشناسان خارج است و باید از نظر دینی و اسلامی توسط علما مورد بررسی قرار گیرد و تمحیدات لازم اندشیده شود.

تازش اسب افسار گسیخته اینترنت در خانواده‌های ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کاهش روابط عاطفی بین افراد خانواده، پرخاشگری نوجوانان وجوانان، از بین رفتن احترامات به سبک و سنن قدیم، آگاهی بیش از نیاز دختران و پسران درباره مسائل غیر ضروری و هزاران مشکلات دیگر امروزه دامن‌گیر جامعه شده است.

بیان این مشکلات به طور کلی ظلم به موضوع است چرا که هر یک در جایگاه خود نیازمند تحلیل و بررسی عمیق هستند اما اگر قرار باشد کلی نگری کرد می‌توان گفت بیشتر این مسائل ناشی از پیشرفت تکنولوژی بوده که تا این حد دردسر ساز و مشکل آفرین شده است.

در گذشته‌های دور ارتباطات صمیمی‌تری بین افراد وجود داشت و هر کسی به سهم خود برای دیگری گام بر می‌داشت و اگر موضوعی پیش می‌آمد دغدغه همه می‌شد تا به کمک هم آن را برطرف کنند.

شاید مقایسه حال با گذشته چندان منطقی به نظر نیاید اما این‌که چه چیزی باعث شده تا مردم هم‌اکنون حال خوشی نداشته باشند و استرس و مشکلاتشان نسبت به قبل چندین برابر شود امری مهم است که جا دارد به آن پرداخت.

با اندکی تحقیق و تفحص می‌توان فهمید بزرگترین معضلات در گذشته کمبود امکانات و عدم پیشرفت تکنولوژی و فناوری بوده اما امروز از نظر پیشرفت تکنولوژی درجایگاه خوبی قرار گرفته‌ایم در حالی که مسائل و معضلات نسبت به گذشته به اوج خود رسیده و نوع آنها متفاوت است.

یکی از این امکانات پر هیاهو که برای خود دنیایی دارد، اینترنت است که علاوه بر شهر‌ها به دورافتاده‌ترین روستا‌ها نیز راه پیدا کرده و شاید بتوان گفت ویروس واگیرداری که توانسته تمام اطراف خود را زیر سلطه بگیرد.

اگر خانواده‌ها فرزند خود را در معرض ابتلا به ویروس ببینند قطعا باید قبل از ورود ویروس به بدن فرزندان آنها را واکسینه کنند تا این ویروس کشنده که از مغز وارد می‌شود تمام روح و جسم را آلوده نکند.

مهدیه اسلامی وجود اینترنت را یک دغدغه می‌داند و از مسئولین می‌خواهد تا همانگونه که در پیشرفت تکنولوژی موفق هستند در زمینه فرهنگسازی نیز جدی عمل کنند و نگذارند امکانات باعث آلوده و منحرف شدن اذهان نوجوانان و جوانان شود.

این شهروند قمی که معلم است با ابراز نگرانی می‌گوید: متاسفانه نمی‌توان جلوی کودکان را گرفت و نگذاشت تا از دنیای اطلاعاتی موجود بی بهره بمانند اما کنترل آنها خود موضوعی بسیار مهم است که انتظار می‌رود کارشناسان مردم را آگاه کنند.

وی می‌افزاید: رسانه نقش موثری در این زمینه دارد و بهترین آن تلویزیون است که از طریق آن باید خانواده‌ها آگاه شوند تا نوجوانان و جوانان و گاهی حتی کودکان را به روش صحیح از غرق شدن در منجلاب دنیای مجازی نجات دهند.

او معتقد است با توجه به کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی مناسب نمی‌توان برای اوقات فراغت فرزندان برنامه مدونی چید بنابراین خانواده‌ها چاره‌ای ندارند که به وسیله رایانه و اینترنت به نیاز‌های فرزندشان پاسخ دهند و به نوعی رفع تکلیف کنند.

تحقیقات در این زمنه نشان داده که دو سوم والدین از نحوه استفاده فرزندان خود از اینترنت نا‌آگاه هستند، در حالی که بر اساس آمار کودکانی که حتی زیر 11 سال دارند از سایت‌های غیر اخلاقی بازدید کرده و برای هم پیغام فرستاده و عکس ارسال می‌کنند که این موضوع بسیار نگران کننده است.

کارشناسان عقیده دارند آگاهی کودکان از مسائلی که برای آنها دارای خط قرمز است موجب بروز بلوغ زودرس می‌شود و تبعات بدی به همراه دارد.

گاهی دیده می‌شود که واکنش والدین به این گونه مسائل ابتدا منع استفاده از اینترنت برای فرزندان است که همیشه جواب نمی‌دهد چرا که باید به جای محروم کردن کنترل نا محسوس صورت بگیرد و پدرو مادر‌ها فرزندان را از خطرات موجود در این بزرگراه پر خطر آگاه سازند.

حسن اقومی از زمان استفاده فرزند خود از اینترنت گلایه دارد و می‌گوید: هر گونه برخوردی با فرزندان باعث خشونت و لجبازی آنها می‌شود و پسر من آنقدر با رایانه خود مشغول است که دچار مشکلاتی نظیر چاقی و اختلالات بینایی شده است.

وی می‌افزاید: با روش‌های مختلف سعی داشتیم تا او را آگاه کنیم اما هیچ‌کدام جواب نداده از مشاجره لفظی گرفته تا در مواقعی نیز تنبیه بدنی هم صورت گرفته اما نه تنها فایده‌ای نداشته بلکه ارتباط او با خانواده کمرنگ‌تر هم شده است.

این شهروند قمی درباره تربیت پسر 16 ساله‌اش سردرگم مانده و تنها سخنش این است که چرا اینترنت تا این حد در بین خانواده‌ها رسوخ پیدا کرده که والدین نتوانند با آن مقابله کنند.

طبق قانون مصوب برنامه پنجم توسعه گسترش اینترنت باید بر مدار اخلاق و حدود اسلامی باشد اما این از حیطه کارشناسان خارج است و باید از نظر دینی و اسلامی توسط علما مورد بررسی قرار گیرد و تمهیدات لازم اندشیده شود.

اما خانوادها نباید دست روی دست گذاشته و بیکار بنشینند بلکه باید با تحقیقات و جلسات مشاوره بهترین روش را به کار گیرند.

والدین باید خود را در مقابل کودکان و نوجوانان نا آگاه نشان دهند اما اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند به کنترل رفتار‌ها و اعمال آنها بپردازند و نگذارند استفاده از اینترنت برای فرزندشات تبدیل به نوعی اعتیاد شود.

در گذشته کافی نت‌ها رونق بیشتری داشتند اما امروزه با توجه به اینکه با یک تلفن همراه معمولی هم می‌شود به اینترنت دسترسی پیدا کرد خطر بیشتری نوجوانان و جوانان و حتی کودکان را نیز تهدید می‌کند و مسئولیت خانواده‌ها بسیار سخت‌تر شده است.

هر کسی با ورود به دنیای پر هیایوی اینترنت نا خودآگاه جذب شده و با هر کلیک ممکن است وارد سایت‌هایی شود که خواه ناخواه او را به دردسر بیندازد و بدون این‌که بخواهد افکارش را مغشوش کند.

فرهنگسازی اصل انکار ناپذیر در این حیطه است که باید با دقت و سرعت بیشتری صورت بگیرد تا بر سرعت اینترنت در عصر ارتباطات غلبه کند.

البته نمی‌شود منکر مزایای بسیار زیاد این ابزار شد اما تنها مشکل و معضل در این‌جا افکار جوانان است که مانند لوح سپیدی با کوچکترین نقطه تیره‌ای مکدر شده و به سیاهی کشیده می‌شوند.

=============

گزارش: سمانه روشنایی

=============

انتهای پیام/2258/ک40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول