اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هفتمین سفر راهیان خدمت در سمیرم

مشکلات عشایر منطقه «پشته سمیرم» بررسی شد

طی هفتمین سفر راهیان خدمت، مشکلات و مسائل عشایر منطقه «پشته سمیرم» بررسی شد.

مشکلات عشایر منطقه «پشته سمیرم» بررسی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمیرم، فرمانداری سمیرم در جهت خدمت به مردم مناطق مختلف شهرستان و پاسخگویی به مشکلات آنها، طرحی را با عنوان «راهیان خدمت» سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است که طی آن مسئولان ادارات و دستگاه‌های دولتی به صورت حضوری در مناطق مختلف شهرستان از نزدیک مشکلات را بررسی و برای رفع آنان اقدام می‌کنند.

براساس این گزارش؛ اجرای این طرح که دریچه‌ای تازه و کارگشا برای خدمت‌رسانی ماندگار به تمامی مناطق به ویژه مناطق محروم و دور افتاده شهرستان است، سبب ایجاد اعتماد و همدلی بین مردم و مسئولان است و تاکنون هفت سفر به مناطق شهرستان انجام شده که هفتمین سفر راهیان خدمت مسئولان شهرستان سمیرم همزمان با هفته دولت در منطقه پشته سمیرم با برخی از سران و اعضای شوراهای عشایری این منطقه انجام شد.

بعدازظهر امروز در این نشست چند ساعته که در یکی از سیاه چادرهای عشایری این منطقه انجام شد، عشایر طایفه و تیره‌های مختلف منطقه در فضائی صمیمانه به بیان مشکلات خود پرداختند.

عدم وجود بازار مطمئن محصولات دامی عشایر، عملی نشدن قوانینی که منجر به بهبود زندگی عشایر است، ابطال پروانه چرا، کمبود آب شرب بهداشتی سالم، صعب‌العبور بودن برخی جاده ها، عدم پوشش آنتن‌دهی موبایل، عدم توسعه بیمه تأمین اجتماعی روستائیان و جامعه عشایری، گرانی نهاده‌های دامیف تخریب و تصرف ایل راه‌ها، واگذاری مراتع، عدم بیمه محصولات دامی و نداشتن روحانی از جمله مشکلاتی است که در این دیدار عشایر مطرح کردند.

* نقش موثر عشایر در چرخه تولید و اقتصاد کشور

کاووس خورشیدی، عضور شورای عشایر از تیره جعفربیگلو منطقه اسفراهان با اشاره به نقش عشایر در دفاع و حفط نظام و تقدیم بیش از200 شهید عشایر به این انقلاب، اظهار کرد: جامعه عشایری با فعالیت‌های مؤثر در عرصه کار و تولید، نقش مهمی در چرخه تولیدات و اقتصاد کشور دارد و به همین دلیل باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به بهداشت و سلامت عشایر و برپایی دوره های آموزشی در این زمینه، تشکیل هیئت‌های ورزشی منسجم و برپایی المپیادهای ورزشی عشایر، تشکیل بسیج عشایر در هر منطقه عشایری سمیرم و پیگیری برای کاهش هزینه‌های تحصیلی فرزندان در مدارس شبانه‌روزی استان فارس و تشکیل بسیج عشایری برای هر طایفه‌ای شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان سمیرم در این نشست اظهار کرد: شهرستان سمیرم نخستین شهرستانی است که المپیاد عشایری کشور را با حضور 23 استان کشور در این شهرستان برگزار کرده است.

وی ادامه داد: چنانچه عشایری تمایل به برگزاری جشنواره عشایری در رشته‌های بازی‌های بومی و محلی داشته باشد این اداره  آمادگی لازم را در این زمینه دارد.

رئیس اداره دامپزشکی سمیرم نیزواکسناسیون دام عشایر را از وظایف ذاتی دامپزشکی دانست و گفت: دام عشایر و روستائیان در خردادماه امسال واکسناسیون شاربون شده‌اند و در صورتی که دامی واکسناسیون نشده باشد به اداره دامپزشکی مراجعه شود تا در فرصتی مناسب اقدام شود.

*پوشش 3درصدی بیمه دام در سمیرم

رئیس اداره جهاد کشاورزی سمیرم با بیان اینکه شهرستان سمیرم در بحث بیمه باغات رتبه اول است را دارد. متذکر شد: 80 درصد باغات بارور شهرستان و 30 درصد زراعت شهرستان سمیرم تحت پوشش بیمه است؛ در حالی که در بحث بیمه دام تنها 3 درصد بیمه هستند.

وی، بیمه را مهم ترین پشتوانه تلفات دانست و تصریح کرد: کل اعتبارات سالانه کشاورزی سمیرم 600 میلیون تومان است؛ در حالی که پرداختی صندوق بیمه به 13 میلیارد هم رسیده است.

60درصد عشایر دارای پروانه چرا هستند، اما دام ندارند

رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم در مورد انتقاد عشایر از سختگیری نیروهای منابع طبیعی به عشایر نیز گفت: خوشبختانه انتقاداتی که عشایر از منابع طبیعی داشتند از تلاش‌های قانونی و سخت‌گیری آنان نسبت به انجام وظیفه قانونی در عرصه منابع طبیعی است و انتقادی از کم‌کاری نیروها نشد که باید از تلاش نیروهای زحمت‌کش منابع طبیعی برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی قدردانی کرد.

علی حسین بهرامیان اذعان کرد: از 4 هزار و 750 خانوار عشایری سمیرم تنها 60 درصد عشایر پروانه چرا دارند، اما دام ندارند.

وی افزود: این تعداد از عشایر از پروانه چرا به عنوان یک منبع درآمد استفاده می‌کنند و با اجاره دادن مراتع باعث از بین رفتن مراتع می‌شوند.

رئیس اداره منابع طبیعی سمیرم در پایان با تأکید بر همراهی عشایر با نیروهای منابع طبیعی، اذعان داشت: در راستای حفظ گونه‌های گیاهی وتوسعه پایدار، دامدارانی که در عرصه منابع طبیعی هستند، باید مجوز قانونی بهره‌برداری داشته باشند.

انتهای پیام/2301/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول