اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی و گردشگری لرستان:

90 درصد هنرمندان صنایع‌دستی لرستان را بانوان تشکیل می‌دهند

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی و گردشگری لرستان گفت: بیش از 90 درصد هنرمندان تحت پوشش صنایع دستی در استان لرستان را بانوان تشکیل می‌دهند.

90 درصد هنرمندان صنایع‌دستی لرستان را بانوان تشکیل می‌دهند

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، فرشته عادلی ظهر امروز در جلسه اتاق بازرگانی خرم‌آباد گفت: بانوان لرستانی طبق آخرین آمار حدود 80 تعاونی فعال در رشته‌های مختلف صنایع دستی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین حدود چهار هزار کارگاه در بخش کارگاه‌های کوچک خانگی و صنایع دستی در لرستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت بیش از 3 هزار و 500 کارگاه با بانوان است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در بخش دیگری از سخنان خود به تسهیلات اعطایی اشتغالزایی اشاره و تصریح کرد: بیش از 95 درصد اعتبارات و تسهیلات اعطایی اشتغالزایی به بانوان لرستانی تخصیص یافته است.

عادلی یادآور شد: در بخش آموزش صنایع دستی نیز از سال 1360 تاکنون بیش از 28 هزار نفر در رشته‌های گوناگون صنایع دستی در استان آموزش دیده‌اند که از این تعداد 27 هزار نفر بانوان بوده‌اند.

این مسئول از صدور کارت شناسایی، صدور مجوز تأسیس کارگاهی و پروانه تولید به عنوان صدور مجوزهای اصولی سه‌گانه یاد کرد و گفت: از سال 1360 تاکنون 10 هزار فقره صادر شده که از این تعداد بیش از 9 هزار فقره آن مربوط به بانوان لرستانی است.

وی یادآور شد: در نمایشگاه‌های ملی، منطقه‌ای و استانی سهم اعظمی از غرفه‌های تولید و فروش به بانوان اختصاص یافته است.

* سابقه‌ تشکیل انجمن زنان کارآفرین

دبیر انجمن زنان مدیر کارآفرین هم به هدف غایی این انجمن اشاره کرد و گفت: جمعی از زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار به قصد اشاعه‌ فرهنگ کارآفرینی در جامعه‌ زنان قدم پیش نهادند تا داوطلبانه با انباشت تجارب و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود، نهادی تشکیل دهند، تا ضمن ترویج کارآفرینی زنان، گامی در جهت دسترسی به توسعه‌ پایدار کشور بردارند.

آسیه غنی‌نژاد همچنین با اشاره به تاریخچه‌ تشکیل انجمن زنان مدیر کارآفرین، تصریح کرد: برای کسب مجوز رسمی این نهاد از دو طریق وزارت کار و وزارت کشور هم‌زمان اقدام شد.

وی افزود: این مسیر با هدف‌گذاری توسعه‌ی ظرفیت مدیران زنان کارآفرین و صاحب کسب و کار و نیز ترغیب جوانان صاحب ایده‌های خلاق به سوی کارآفرینی و به نام «انجمن صنفی زنان مدیر کارآفرین» با کسب مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی در اسفند ماه 1383 آغاز شد.

این مسئول ادامه داد: در همان سال وزارت کشور نیز مجوز انجمن را تحت عنوان «انجمن ملی زنان کارآفرین» صادر کرد، به این ترتیب هر دو انجمن با دو مجوز جداگانه و با اکثریت اعضای مشترک شروع به فعالیت کرد.

دبیر انجمن زنان مدیر کارآفرین گفت: انجمن دامنه فعالیت خود را در سراسر ایران اعم از شهر و روستا تعیین کرد و بر همین اساس همواره در پی آن بوده که زنان صاحب کسب و کار و کارآفرین در تعامل با یکدیگر بتوانند ضمن توان‌افزایی ظرفیت‌های علمی و تجربی خود، پیوند سازمان‌یافته‌ای با عناصر مؤثر در محیط کارآفرینی از جمله دولت، تشکل‌های حرفه‌ای و نهادهای عمومی پیدا کند.

غنی‌نژاد اضافه کرد: علاوه بر آن این همه تجربه را به نسلی که از این پس حضورش در بازار کار هم نیاز است و هم خود نیازمند کار، در مسیری سمت و سو دهند که با خلق ایده و ابتکار و نوآوری مأنوس شود و در فرایند کارآفرینی توان تبدیل ایده به عمل را کسب کنند.

* فعالیت‌های انجمن زنان مدیر کارآفرین

یکی از اعضای انجمن زنان مدیر کارآفرین هم در تکمیل صحبت‌های غنی‌نژاد از توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی، کمک به اصلاح و بهبود سیاست‌های حمایتی از زنان کارآفرین، نهادینه کردن فعالیت‌های آموزشی ـ پژوهشی ـ مشاوره‌ای و ترویج کارآفرینی، کمک به ساماندهی فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی زنان، کمک به ایجاد پیوند منطقی و مناسب میان کارآفرینان ـ دولت‌ ـ بانک‌ها و سایر ذینفان به عنوان اهداف انجمن زنان کارآفرین یاد کرد.

فیروزه صابر دفاع از حقوق اعضا، ترویج ارزش‌ها و اخلاق حرفه‌ای، نمایندگی اعضا در مجامع ملی و بین‌المللی، شناسایی زنان کارآفرین در کشور و تلاش در جهت ورود آنان به شبکه زنان کارآفرین و فراهم کردن زمینه‌ لازم برای پرورش ایده‌های خلاق در ورود به عرصه‌ کارآفرینی نیز از دیگر اهداف انجمن زنان کارآفرین بود که به آن‌ها اشاره کرد.

وی یادآور شد: انجمن زنان مدیر کارآفرین به منظور انجام فعالیت‌های خود سه گروه ارتباطات (داخل و بین‌الملل)، آموزش و پژوهش و مشاوره را با همکاری اعضای خود تشکیل داده است.

صابر همچنین برگزاری همایش‌های سالانه، انجام بازدیدهای استانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ اعضا، برگزاری نشست‌های مشورتی با جوانان علاقمند به کسب و کار در زمینه‌های صنعت، کشاورزی، بازرگانی، برگزاری نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌های حوزه زنان با حضور کارگردان فیلم، انتشار نشریه داخلی و تخصصی، راه‌اندازی سایت انجمن و اطلاع‌رسانی اخبار از طریق آن و... را از فعالیت‌های عمده این انجمن عنوان کرد.

انتهای پیام/2304/ن40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول