اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

شعله جنبش‌های سیاسی منطقه با کشتار خاموش نمی‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دنیای استکبار غرب نمی‌تواند جنبش‌های سیاسی را که اکنون در این کشورها به‌وجود آمده است با بمباران و کشتارهای ناجوانمردانه خاموش کند.

شعله جنبش‌های سیاسی منطقه با کشتار خاموش نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین ظهر امروز محسن رضایی در نخستین اجلاس جهانی شهر اسلامی که هم‌اکنون در سرای سعدالسلطنه قزوین در حال برگزاری است با بیان اینکه قریب 30 سال است جنبش و تحرک در جهان اسلام ایجاد شده، اظهار داشت: تحرک در بعد سیاسی نسبت به ابعاد فرهنگی و تمدنی بیشتر دیده می‌شود.

رضایی با اشاره به اینکه بعد سیاسی بیداری اسلامی از ایران شروع شد و سپس به لبنان، فلسطین و جهان عرب و اکنون در سراسر جهان اسلام گسترش یافته است، افزود: دنیای استکبار غرب نمی‌تواند جنبش‌های سیاسی را که اکنون در این کشورها به‌وجود آمده است با بمباران و کشتارهای ناجوانمردانه خاموش کند.

این مسئول اضافه کرد: استکبار با انجام تعامل و گفت‌وگو، بهتر می‌تواند به نتیجه برسد و این اقدامات جنایت‌بار نمی‌تواند ظهور تمدن اسلامی را که در این کشورها به وجود آمده از بین ببرد.

رضایی با اشاره به اینکه احیای تمدن اسلامی در شهرها با شروع ساختن شهر اسلامی میسر می‌شود ادامه داد: احیای این تمدن بدون بازیابی شهر اسلامی به نتیجه نمی‌رسد.

وی بیان کرد: شکوفایی تمدن اسلامی از بیداری اسلامی سرچشمه می‌گیرد و توجه روشنفکران و اندیشمندان به شهر اسلامی نقطه عزیمت به تمدن اسلامی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فروپاشی تمدن اسلامی در شهر‌های قدیمی همچون قزوین اتفاق افتاده است تصریح کرد: ورود تمدن غرب به ممالک اسلامی فاجعه بزرگی بود که هیچ مناسبتی با اسلام، فرهنگ بومی و مناطق نداشت.

رضایی با بیان اینکه در دوران گذشته کانون هر شهر مسجد جامع و بازار آن بوده است خاطرنشان کرد: در بازار، کالاهای نو با تنوع فراوان دیده و به مردم عرضه می‌شد.

وی اضافه کرد: هر محله، خانواده، شهر و کشور با قومیت ملی و مذهبی و هویت اسلامی شناخته شده بود و مردم آن را با این هویت می‌شناختند.

*معماری‌های شهر اسلامی برگرفته از غرب است

وی با اشاره به اینکه در معماری‌های شهرهای اسلامی کنونی که برگرفته از غرب است نماد خشونت دیده می‌شود اذعان کرد: خشونت جای ندای الله اکبر، نماز شب و روح شهدا را در شهرها گرفته و روح خشونت را در این شهرها بیشتر نشان می‌دهد.

رضایی با بیان اینکه علوم جدید و صنعت وارد زندگی شده است یادآور شد: امروز باید با به‌ کارگیری علوم شهر مدرنی را طراحی کرد که در آن قواعد اسلامی لحاظ شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نباید به شهرها با نگاه مهندسی نگریست بلکه با نگاه خانواده و انسان جامع باید به آن نگاه کرد؛ همچنین طرح‌های اسلامی باید توحیدی و ابراهیمی باشند تا انسان بتواند عظمت خود را ببیند.

رضایی تصریح کرد: در کشورهای اسلامی ما به ابعاد فردی و سیاسی توجه کردیم اما به بعد اسلام اجتماعی توجهی صورت نگرفت.

وی بیان کرد: در معماری شهرهای کرج و قزوین نباید یکسان‌سازی صورت گیرد چرا که تحقق این امر موجب نابودی هویت طرح‌هاست.

رضایی عنوان کرد: هر شهر اسلامی قواعد و هویتی اسلامی دارد و سلیقه‌ها و زوایای آن باید بر اساس این قواعد شکل گیرد.

این مسئول خانواده‌محوری را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: این محور باید در شهرسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شود.

رضایی اذعان کرد: مردم‌یاوری و اصناف محور دیگری است که باید در شهرسازی به آن توجه زیادی نشان داد که با تحقق این امر همه موضوعات از جمله امر به معروف و نهی از منکر به دست مردم انجام می‌شود و آنان در این شهرها همه امور را به عهده می‌گیرند.

این مقام مسئول یکپارچه‌سازی را از دیگر محورهای ایجاد شهر اسلامی نام برد و تصریح کرد: هر کوچه، محله و مسجد باید بیانگر هویت شهر باشد و مکان‌ها نباید در شهرهای مختلف یکسان باشند.

وی با بیان اینکه مسجد، محله، مدرسه و حکومت باید با یکدیگر در تعامل باشند ادامه داد: در این صورت می‌توان شهرسازی را به درستی در شهرها احیا کرد.

انتهای پیام/77009/ق40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول