اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

صدای پوتین سربازان ارتش به گوش می‌رسد

هشدار وزیر امور خارجه سابق پاکستان نسبت به اوضاع سیاسی این کشور

وزیر سابق امور خارجه پاکستان با انتقاد از عملکرد دولت فعلی این کشور، از احتمال دخالت گسترده ارتش برای پر کردن خلا‌های ناشی از ضعف مدیریتی در پاکستان انتقاد کرد و تسلیم در برابر طالبان را موجب نابودی دولت برشمرد.

هشدار وزیر امور خارجه سابق پاکستان نسبت به اوضاع سیاسی این کشور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «آصف علی احمد» وزیر امور خارجه سابق پاکستان معتقد است سیاست‌های غلط کشور را در ورطه نابودی قرار داده و شکاف عمیقی از مشکلات به وجود آورده است که ارتش ممکن است برای حل این مشکلات و پر کردن این شکاف وارد عمل شود.

به گفته وی، سر خم کردن در برابر طالبان ممکن است موجب سرنگونی دولت جدید شود. اوضاع طوری است که صدای پوتین‌های سربازان ارتش(کنایه از کودتا) شنیده می‌شود.

در ادامه شما می‌توانید مصاحبه این چهره سرشناس سیاسی با روزنامه امت پاکستان را ملاحظه فرمایید.

سوأل: شما بر اساس چه اطلاعاتی نگران کودتای ارتش هستید؟

 آصف علی احمد: سخنان من بر اساس اطلاعات دریافت شده از افراد خاص نبود بلکه اطلاعات و اوضاع فعلی را بررسی کرده به این نتیجه رسیده‌ام که شرایط برای کودتای ارتش فراهم است.

سیاستمداران در هر زمینه‌ای شکست خورده‌اند و اقتصاد پاکستان بسیار شکننده می‌باشد. ظرف سال‌هایی که سیاستمداران به اصطلاح دموکراسی  را به اجرا گذاشته‌اند فساد مالی و اداره به اوج خود رسیده و آنان بیش ژنرال‌های ارتش فساد مالی و اداری انجام می‌دهند. احزاب سیاسی به جای اینکه به منافع ملی بیندیشند به فکر منافع حزبی و قوم‌گرایی هستند. مطلب مهم دیگر این است که سیاستمداران در مبارزه با تروریسم شکست خوردند و کار به جایی رسیده که طالبان با تهدید های خود نظر نخست وزیر برای اعدام اعضای این گروه را تغییر می‌دهد. دولت به دنبال مذاکره با طالبان است در حالی شبه نظامیان تمایلی به گفت و گو ندارند.

سوأل: اوضاع کشور در دوره حزب مردم هم به همین منوال بود پس چرا نظامیان کودتا نکردند؟

آصف علی احمد: شکی نیست که کشور در دوره حزب مردم خوب اداره نمی‌شد و من به علت وخامت اوضاع از همکاری با دولت استعفا دادم.

من بارها هشدار دادم که اگر بی نظیر بوتو توانست بدون کمک ارتش آرامش را به کراچی بازگرداند چرا دولت های فعلی از این کار عاجزند. عمل نکردن به قوانین باعث نا‌امنی در کراچی شده است.

به هر حال علت اصلی کودتا نکردن ارتش در دوره حزب مردم این است که در آن زمان مردم امیدوار بودند که احزاب سیاسی دیگر مانند حزب مسلم لیگ شاخه نواز رشریف یا حزب تحریک انصاف دموکراسی واقعی را به اجرا می‌گذارند اما با روی کار آمدن این احزاب ماهیت سیاستمداران برای مردم مشخص شد و آنان پی بردند هیچ حزب سیاسی به دنبال اجرای دموکراسی و کمک به مردم نیست بلکه از دموکراسی به عنوان یک شعار برای رسیدن به قدرت استفاده می‌شود.

سوأل: آیا آمریکا کودتای ارتش در پاکستان را می‌پذیرد و آیا با روی کار آمدن ارتش همه مشکلات حل می‌شود؟

آصف علی احمد: آیا آمریکا کودتای ارتش در مصر را نپذیرفت و از نظامیان این کشور حمایت نکرد! اگر واشنگتن در مصر از ارتش حمایت کرد بعید نیست که در پاکستان نیز از ارتش پشتیبانی کند.

آمریکا به دنبال اجرای دموکراسی در سایر کشورها نیست و فقط به دنبال کسب منافع بیشتر بنابراین اگر کودتا به نفع این کشور باشد از کودتا و اگر شعار دموکراسی به نفعش باشد از دموکراسی حمایت خواهد کرد. سوأل: آیا حزب تحریک انصاف نمی‌تواند روزنه امیدی برای مردم باشد؟

پاسخ: تمام سیاست عمران‌خان رهبر این حزب هول محور تقلب در انتخابات می‌چرخد. وی می‌خواهد فقط بات استفاده از شعار تقلب در انتخابات کار خود را پیش ببرد.

آصف علی احمد:پرویز ختک سر وزیر ایالت خیبر‌پختونخواه که از جانب حزب تحریک انصاف برای این سمت انتخاب شده است نتوانسته اعمال قدرت کند و احزاب سیاسی دیگر چون جماعت اسلامی و حزب جمعیت علمای اسلام در اوضاع این ایالت دخالت می‌کنند. از نظر امنیتی ظرف 2 ماه گذشته 2 تن از اعضای حزب تحریک انصاف در ایالت خیبر‌پختونخواه ترور شدند این در حالی است تروریست‌ها با حمله به زندان های مختلف در این ایالت توانستند دوستان خود را آزاد کنند. در حال حاضر تحریک انصاف به جای اینکه از مواضع پاکستان حمایت کند تبدیل به تریبون طالبان و تروریست‌ها شده است.

سوأل: چرا حزب متحده قومی مومنت خواهان حضور ارتش در کراچی شد؟

آصف علی احمد: زمانی بود که بدون اجازه الطاف حسین رهبر جنبش متحده قومی مومنت پرنده در کراچی پر نمی‌زد اما به مرور زمان با قدرتمند شدن حزب عوامی ملی یا همان حزب پشتون‌ها و حزب مردم حزب متحده قومی مومنت قدرت خود را در کراچی از دست داد. کراچی تبدیل به بیروت شده و احزاب سیاسی رقیب حزب متحره قومی مومنت با گسیل داشتن افراد مسلح به این شهر اعضای مسلح جنبش متحده قومی مومنت را محاصره کرده‌اند بنابراین الطاف حسین نگران امنیت در کراچی نیست بلکه می‌خواهد ارتش مخالفان وی را سرکوب نماید.

سوأل: حمله آمریکا به سوریه چه نتایجی را به دنبال دارد؟

آصف علی احمد: بیشتر امکان دارد حمله آمریکا به سوریه یک حمله هوایی باشد. نظر من این است که واشنگتن حماقت نمی‌کند و نیروی زمینی خود را وارد این کشور نخواهد کرد.

هنوز بازرسان سازمان ملل متحد حمله شیمیایی ارتش سوریه به مردم این کشور را تأیید نکرده این در حالی است که افکار عمومی آمریکا مخالف حمله به این کشور است.

کشورهای اروپایی نیز تصمیم قاطع برای حمله به سوریه ندارند و فقط به طور سیاسی از مواضع آمریکا حمایت می‌کنند. اقدام آمریکا در سوریه مانند اقدام این کشور در عراق بی‌نتیجه خواهد بود.

سوال: هدف هند از نا‌امن کردن مرز پاکستان چیست؟

آصف علی احمد: سال آینده سال انتخابات در هند است اما به اعتقاد من موهان سینگ به خاطر فساد مالی تحت فشار است و امکان دارد مردم به وی رأی ندهند.

در همین حال، کنگره هند برای پابر‌جا ماندن سینگ در قدرت جنگ نمایشی با پاکستان به راه انداخته ظرف چند ماه آینده همه چیز به حالت عادی برمی‌‌گردد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول