اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لس‌آنجلس‌تایمز: تک‌روی اوباما در قبال سوریه، او را به انزوا کشانده است

یک روزنامه آمریکایی نوشت : تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای حمله به سوریه بدون مجوز کنگره و دستور سازمان ملل و در شرایطی که انگلیس نیز پشت آمریکا را خالی کرده است، منجر به انزوای او شده است.

لس‌آنجلس‌تایمز: تک‌روی اوباما در قبال سوریه، او را به انزوا کشانده است

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «لس آنجلس تایمز» در گزارشی با این عنوان که «موضع اوباما در قبال سوریه منجر به تنهایی او شده است» نوشت که دبیرکل سازمان ملل متحد از «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا خواسته است که به صلح در قبال سوریه فرصت دهد؛ از طرف دیگر نزدیک ترین متحد واشنگتن یعنی انگلیس نیز پشت آمریکا را خالی کرد و بسیاری از قانونگذاران کنگره آمریکا حتی از میان دموکرات ها که حزب اوباما است نیز در قبال سوریه محتاطانه برخورد می کنند، اما با این حال اوباما که با تقبیح جنگ و وعهده پایان مداخله های نظامی به عنوان رئیس کاخ سفید انتخاب شد، بدون حمایت داخلی و خارجی در آستانه آغاز یک جنگ دیگر است.

* حمله به سوریه و انزوای اوبامایی که خود را حامی همکاری بین المللی می‌داند

در این گزارش آمده است که تصمیم اوباما برای هدایت حمله به دولت سوریه آن هم بر اساس ادعای استفاده دولت دمشق از تسلیحات شیمیایی در حالی اتخاذ شده است که این تصمیم در وهله اول بدون تضمین حمایت یک ائتلاف گسترده بین المللی و اکثریت مردم آمریکا صورت گرفته و این امر، منجر به انزوای اوبامایی شده است که خود را حامی بی پرده همکاری های بین المللی نشان داده است.

* تک روی اوباما در واکنش به ادعای استفاده از تسلیحات شیمیایی دولت سوریه

بر اساس گزارش لس آنجلس تایمز، تقریبا تمام رؤسای جمهور سابق آمریکا برای واکنش به بحران های انسانی تحت فشار بوده اند اما اوباما به اتهامات استفاده دولت سوریه از حمله شیمیایی در سوریه، با تمایل به تک روی واکنش نشان داده است آن هم بدون دستور سازمان ملل متحد و یا مجوز کنگره و یا کمک نظامی نزدیک ترین متحدان آمریکا.

در ادامه این گزارش با اشاره به اینکه بعد از رای منفی پارلمان انگلیس به پیشنهاد «دیوید کامرون» نخست وزیر این کشور جهت حمایت از مداخله نظامی در سوریه بود که فقط فرانسه آمادگی خود را برای حمایت از آمریکا در صورت اتخاذ تصمیم حمله به وسیله موشک های کروز به سوریه اعلام کرد، آمده است که اوباما بعد از ماه ها بحث های داخلی و سیاست گذاری های بی مطالعه و فی البداهه درباره اختلافاتی که به کاخ سفید فشار آورده، تنها شده است.

رئیس جمهور آمریکا در طول دو سال و نیمی که از جنگ سوریه می گذرد، تمایلی به مداخله در این جنگ نداشت و خواستار حذف اسد شد اما مشاوران اوباما بحث درباره چگونگی کمک به شورشیان سوری بدون تقویت افراط گرایان اسلام گرا را آغاز کردند.

سال گذشته میلادی بود که اوباما با بیان اینکه استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه خط قرمز محسوب می شود و پیامدهای گسترده ای خواهد داشت و او این موضوع را تحمل نخواهد کرد، منجر به تعجب برخی از مقامات دولت خود شد.

* بی اعتباری آمریکا و بی ثباتی منطقه؛ پیامد خط قرمزی که اوباما برای سوریه تعیین کرد

بیانیه اوباما درباره خط قرمز به موضوع بحث تبدیل شد و برخی از منتقدان نیز اینطور استدلال کردند که چنین اظهاراتی اوباما را با دو انتخاب نامطلوب تحت فشار قرار می دهد که عبارت بودند از؛ عدم اقدام و آسیب زدن به اعتبار آمریکا به دنبال ناکامی در دفع تهدید و یا آغاز حملات محدودی که تاثیر کمی در تغییر جریان جنگی دارد و منجر به بی ثباتی بیشتر در منطقه ناپایدار می شود.

یک هفته پیش بود که اوباما درباره توانایی خود برای ایجاد ائتلاف و کسب فرمان سازمان ملل و توجیه حمله به سوریه تحت قوانین بین الملل ابراز نگرانی کرد؛ اما کاخ سفید روز گذشته (جمعه)، با صدور بیانیه ای مختصر تاکید کرد که چنین نگرانی هایی منجر به عقب زده شدن منافع آمریکا شده است.

این اظهارات اوباما مدت زمان کوتاهی بعد از آن مطرح شد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که در حمله شیمیایی نیروهای اسد هزار و 429 نفر از جمله 426 کودک کشته شده اند.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته با تاکید بر اینکه حمله احتمالی به سوریه محدود خواهد بود، درباره حملات شیمیایی اخیر در سوریه گفت: این نوع حمله چالشی برای جهان است و ما نمی توانیم جهانی را بپذیریم که در آن زنان و کودکان و شهروندان بی گناه در مقیاس وحشتناکی با گاز سمی به قتل می رسند؛ این نوع حمله منافع امنیت ملی ما را از طریق نقض هنجارهای تثبیت شده بین المللی علیه استفاده از تسلیحات شیمیایی، تهدید می کند.

در ادامه گزارش لس آنجلس تایمز با اشاره به اینکه اوباما روز گذشته مدعی شد که بسیاری فکر می کنند که کاری باید در قبال حملات شیمیایی سوریه انجام شود اما هیچ کس نمی خواهد این کار را عملی کند، آمده است که بسیاری از رؤسای جمهور آمریکا خواستار مداخله در ناحیه های ناآرام شده اند.

* اوباما نیز مانند پیشینیان خود، قصدی برای کسب مجوز کنگره برای حمله به سوریه ندارد

بر اساس این گزارش، اوباما نیز مانند بسیاری از پیشینیان خود قصدی برای کسب مجوز کنگره برای حمله به سوریه ندارد و این در حالیست که بسیاری از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد، از اوباما خواسته اند تا از کنگره بخواهد درباره اقدام نظامی علیه سوریه، رای گیری کند؛ بر این اساس، تقریبا 200 عضو مجلس نمایندگان آمریکا شامل جمهوریخواهان و دموکرات ها، خواستار رای گیری درباره حمله به سوریه شده اند و ائتلاف محافظه کاران و لیبرال های آمریکایی همچنان درباره اقدام نظامی در سوریه و هزینه های بالقوه آن، نگران هستند.

این گزارش در شرایطی منتشر می شود که سوریه استفاده از تسلیحات شیمیایی را رد کرده است و از طرف دیگر برخی معارضان مسلح سوریه در مصاحبه با «دیل گاولاک»، خبرنگار خاورمیانه خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» اعلام کرده اند که آنها تصادفا حمله شیمیایی انجام داده اند؛ علاوه بر این، انتشار تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که تسلیحات شیمیایی در حملات اخیر در سوریه از مکان هایی شلیک شده اند که تحت کنترل شورشیان قرار دارند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول