اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مخالفت گسترده افسران نظامی آمریکا با مداخله نظامی واشنگتن در سوریه

افسران نظامی سابق و فعلی آمریکا با مداخله نظامی واشنگتن در سوریه مخالفت کرده و درباره تبعات آن هشدار داده‌اند.

مخالفت گسترده افسران نظامی آمریکا با مداخله نظامی واشنگتن در سوریه

به گزارش فارس، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی خبر داد افسران نظامی سابق و فعلی آمریکا در «تأثیرات و عقلانی بودن» اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، «تردیدهای عمیقی» ابراز داشته‌اند.

این گزارش که بر اساس مصاحبه با ده‌ها نفر از افسران نظامی آمریکا با درجه‌های نظامی مختلف از  سروان گرفته تا ژنرال 4 ستاره انجام شده نشان می‌دهد بسیاری از آنها در عقلانی بودن این تصمیم تردیدهای شدیدی دارند.

واشنگتن‌پست می‌نویسد: «افسران نظامی فعلی و قبلی که بسیاری از آنها تجربیات دردناک عراق و افغانستان را دارند گفته‌اند نگرانی‌های اصلی آنها از تبعات در نظر گرفته نشده پرتاب موشک‌های کروز به سمت سوریه است.»

برخی از این افسرها در استفاده از اقدام نظامی به عنوان یک ابزار تنبیهی ابراز تردید کرده و گفته‌اند کاخ سفید فاقد راهبردی منسجم در این زمینه است. آنها گفته‌اند اگر دولت آمریکا درباره عقلانی بودن غلبه یا فلج کردن رئیس جمهور سوریه دو دل باشد و باعث شود که دمشق به دست شورشی‌های بنیادگرای این کشور بیفتد، اهداف ارتش از حمله به مواضع نظامی سوریه در بهترین حالت مبهم هستند.

سپهبد «گئورگی نیوبولد»، افسر بازنشسته ارتش آمریکا می‌گوید: «در سطح سیاسی درباره تعهدات آمریکا در مسائل سیاست خارجی، ساده‌لوحی‌های گسترده‌ای وجود دارد؛ ضمن اینکه درباره اثراتی که به کارگیری ارتش آمریکا می‌تواند داشته باشد هم ساده‌انگاری‌های هراس‌انگیزی دیده می‌شوند.»

وی که در زمان جنگ عراق مدیر عملیات ستاد مشترک ارتش بوده گفته بسیاری از افراد هم صنف و هم رده وی از طرح حمله نظامی آمریکا به سوریه مضطرب شده‌اند.

سرهنگ دوم گوردون میلر هم درباره احتمال استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی و واکنش نظامی اسرائیل هشدار داده است.

میلر در مقاله‌ای در اندیشکده «مرکز امنیت جدید آمریکا» می‌نویسد: «اگر بشار اسد این حملات را بهانه کند و بار دیگر از این سلاح‌ها استفاده کند، این کار ضربه‌ای مهم به اعتبار آمریکا خواهد بود.»

 یک افسر جوان ارتش هم به روزنامه واشنگتن‌پست گفته حتی سربازها هم چشم‌اندازهای چنین حمله‌ای را «بسیار خطرناک می‌دانند.»

این افسر جوان گفت: «نمی‌توانم باور کنم که رئیس جمهور حتی این موضوع را بررسی می‌کند. ما در خلال این 10 سال گذشته درگیر جنگی علیه شورشی‌ها بوده‌ایم. سوری‌های تسلیحات مدرن دارند. باید درباره جنگ متعارف دوباره آموزش می‌بینیم.»

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم که چندین بار با جزئیات، درباره خطرات حمله نظامی در سوریه هشدار داده است.

وی در نامه‌ای که ماه گذشته خطاب به کمیته نیروهای مسلح سنا نوشت، تصریح کرد: «در حالی که ما گزینه‌هایمان را ارزیابی می‌کنیم باید بتوانیم با اطمینان نتیجه‌گیری کنیم که استفاده از زور ما را به همان جا می‌برد که می‌خواهیم.»

وی افزود: «وقتی اقدام می‌کنیم باید برای آنچه در مرحله بعد اتفاق می‌افتد آماده باشیم، چون اجتناب از ورود عمیق‌تر به عرصه جنگ دشوار است.»

وی در مصاحبه دیگری حدود چند هفته پیش هم گفت که درس‌های جنگ عراق بر محاسبات وی از سوریه سایه افکنده‌اند.

ژنرال جیمز ماتیس که بازنشسته شده و قبلا فرماندهی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا را به عهده داشته هم در یک کنفرانس امنیتی گفته که «آمریکا هیچ تعهد اخلاقی برای انجام ناممکن‌ها در سوریه ندارد. اگر قرار است همه آمریکایی‌ها در این جنگ سهیم باشند، باید بگویم این جنگ بسیار گسترده و بسیار بسیار خطرناکی است.»

مقامات نظامی آمریکا گفته‌اند تبعات احتمالی حمله آمریکا این خواهد بود که حزب‌الله که حامی اسد است حملاتی علیه اسد انجام دهد یا زیرساخت‌های آمریکا هدف حمله‌های سایبری قرار گیرند.

یک مقام بلندپایه اما بازنشسته شده ارتش آمریکا که در برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در خاورمیانه نقش داشته است، نیز می‌گوید: «هدف سیاسی که ما به دنبال آن هستیم، چیست؟ ما می‌گوییم هدف ما تغییر رژیم نیست؛ اگر هدف تنبیه است، راههای دیگری برای تنبیه هست.»

یکی دیگر از افسران بازنشسته شده که فرماندهی ستاد مرکزی را برعهده داشته هم درباره اینکه حمله نظامی آمریکا محدود خواهد بود گفته است که چنین حملاتی متحدان آمریکا را در خاورمیانه ناامید خواهد کرد، زیرا که آمریکا به یک «نیمچه اقدام» بسنده کرده است.

به گفته وی، یک پیامد حمله محدود این خواهد بود که به ایران و سوریه اثبات خواهد شد که آمریکا تمایلی به دفاع از منافعش در منطقه ندارد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول