اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فارس گزارش می‌دهد

نگاهی به امکانات نظامی آمریکا در مناطق اطراف سوریه

آمریکا در حالی پنجمین ناو جنگی خود را به سمت دریای مدیترانه اعزام کرده است که صدها هواپیما و هزاران نیروی نظامی این کشور در مناطق اطراف سوریه حضور دارند.

نگاهی به امکانات نظامی آمریکا در مناطق اطراف سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ صدای صبل جنگ هر روز در منطقه گوش خراش‌تر می‌شود و کاخ سفید با تهدید سوریه می‌کوشد جنگی جدید را در منطقه با اتکا به توان نظامی خود در منطقه رقم بزند، آمریکا در هرگونه حمله احتمالی به سوریه احتمالاً از پایگاه‌های نظامی خود در کشورهای اردن و ترکیه استفاده خواهد کرد ولی اولویت در این حمله با 4 ناو جنگی آمریکایی که در مدیترانه موضع گرفته‌اند، خواهد بود. مهمترین آنها «یو.اس.اس استاوت» و «یو.اس.اس ماهان» هستند که توان شلیک موشک‌های «تام هاوک» را دارند.

علاوه بر این می‌توان به پایگاه آمریکا در منطقه اطراف سوریه اشاره کرد که مهمترین آن پایگاه «اینجرلیک» در شهر آدانا در جنوب شرقی ترکیه است، این پایگاه میزبان 48 هواپیما جنگی و بیش از 1200نیروی نظامی آمریکایی است.

از سوی دیگر نیروهای دریایی آمریکایی در بندر عقبه و جنگنده‌های نظامی‌اش نیز در منطقه «الرویشد» اردن حضور دارند و علاوه بر آن دو پایگاه اطلاعاتی نیز در نزدیک مرز سوریه و عراق در اختیار آمریکا قرار دارد.

همچنین نیروهای آمریکا در منطقه خلیج فارس نیز حضور گسترده‌ای دارند. بخش اعظم این نیروها در قطر متمرکز هستند که اکثر آنها پس از پایان جنگ عراق به این کشور منتقل شده‌اند.

نیروهای آمریکایی در دو پایگاه اصلی در قطر متمرکز هستند که تنها در پایگاه «العیدید» بیش از 130 هواپیمای جنگی و ترابری استقرار دارد؛ این نیروها در عملیات‌های جنگی و لجستیکی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند و نزدیک به 10 هزار نظامی که در جنگ عراق نقش مهمی داشتند، نیز در این پایگاه حضور دارند.

دومین پایگاه مهم آمریکا در قطر با نام «السیلیة» است که ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا آن را به عنوان مقر حفظ تجهیزات لجستیکی خود در افغانستان و مقر پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌دهد.

در این میان، بحرین به دلیل میزبانی از ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا از موقعیت متفاوتی برخوردار است؛ نیروی دریایی آمریکا از آنجا نیروهای خود را در دریای سرخ،دریای عرب، کانال سوئز و خلیج فارس هدایت می‌کند.

آمریکا در کویت نیز تعداد زیادی از نیروی نظامی خود را مستقر کرده و تنها در منطقه «عریفجان»، کویتی‌ها میزبان 50 هزار نظامی آمریکایی هستند.

امارات متحده عربی نیز در پایگاه هوایی الظفر در نزدیک ابوظبی پایتخت امارات، میزبان هواپیماهای اف-22 آمریکایی است. از این هواپیماها بیشتر برای پروازهای اطلاعاتی استفاده می‌شود.

آمریکا در کشور پادشاهی عمان نیز سلاح‌های خود را انبار کرده که مهمترین جنگ افزار آمریکایی در این پایگاه، هواپیماهای راهبردی B2 است. واشنگتن در سال 2001 برای حمله به افغانستان از این پایگاه استفاده کرد. جنبه متفاوت این هواپیماها توان پرواز آنها در ارتفاع بالا و مسافت‌های طولانی است که مزیتی برای هدف قرار دادن اهداف در مناطق دور دست است.

آمریکا در دو کشور آذربایجان و ازبکستان نیز دو پایگاه نظامی مهم دارد؛ علاوه بر آن آمریکا در افغانستان نیز 7 پایگاه هوایی دارد که مهمترین آنها در بگرام، خُست و مزار شریف هستند.

این درحالی است که آمریکا در ناپل ایتالیا و تنگه جبل طارق اسپانیا نیز مقر پشتیبانی دریایی و پایگاه نظامی در اختیار دارد.

گزارش از حمید رضا کاظمی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول