اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

طلایی‌نیک در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

پیامد‌های ۱۰ گانه حمله نظامی آمریکا به سوریه

کارشناس راهبردی، فروپاشی هژمونی آمریکا، تشدید اختلافات درونی در غرب، تشدید ناکارآمدی شورای امنیت و تشدید چالش‌های شرق با غرب در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه را از جمله پیامدهای این حمله احتمالی دانست.

پیامد‌های ۱۰ گانه حمله نظامی آمریکا به سوریه

رضا طلایی نیک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص فضا سازی‌های صورت گرفته در رسانه‌های غربی علیه سوریه و احتمال حمله نظامی به این کشور گفت: حمله نظامی به سوریه 5 پیامد منطقه‌ای و 5 پیامد بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به وارد شدن خسارت‌های مالی و جانی به مردم مظلوم سوریه، خاطرنشان کرد: در صورت حمله نظامی آمریکا و غرب پیامدهای اصلی آن برای آمریکا، رژیم اسرائیل، غرب و دولت‌های همسو با آنان خواهد بود.

این کارشناس راهبردی با بیان اینکه برآیند تحولات و معادلات منطقه‌ای و جهانی موجب هراس راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است، افزود: مداخله‌های امنیتی، سیاسی و نظامی آمریکا و غرب در مصر، سوریه و سایر کشورهای منطقه ناشی از هراس‌ استراتژیک آمریکا و غرب است، چرا که روند تحولات منطقه‌ای آینده، رژیم صهیونیستی و برتری جویی آمریکا در منطقه را بشدت تهدید می‌کند.

طلایی نیک ادامه داد: لذا آمریکا و غرب برای حمله به سوریه با دستپاچگی مواجه هستند، چرا که حمایت مساعد داخلی، منطقه‌ای و جهانی مشروعیت بخشیدن به حمله نظامی آمریکا به سوریه فراهم نیست و لذا پیامدهای 10‌گانه حمله نظامی آمریکا به سوریه در محاسبات واقع‌بینانه وجود دارد.

وی 5 پیامد اصلی این حمله نظامی در سطح منطقه‌ای را شامل تهدید جدی موجودیت رژیم اسرائیل، ناامن‌تر شدن منطقه، تحکیم جبهه ضد اسرائیلی، سرعت گرفتن سقوط دولت‌های غربگرا و خروج جریانات تکفیری و تروریستی از کنترل غرب خواند و اظهار داشت: علاوه بر آن 5 پیامد فرامنطقه‌ای شامل فروپاشی هژمونی آمریکا، تشدید اختلافات درونی در غرب، تشدید ناکارآمدی شورای امنیت، تشدید چالش‌های شرق با غرب و نیز تشدید بحران مالی و اقتصادی غرب در صورت حمله نظامی آمریکا به سوریه پیش‌بینی می‌شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: البته یکی از اهداف جنبی آمریکا برای حمله به سوریه ناامیدی از جریانات تکفیری و تروریستی در بحران‌سازی برای این کشور و به حاشیه بردن اوضاع مصر و اعتراضات مردمی در این کشور است.

طلایی نیک بازنده اصلی حمله نظامی به سوریه در برآیند محاسبات سیاسی، نظامی و اقتصادی را رژیم اسرائیل و آمریکا خواند و یادآور شد: برخلاف تشابه‌سازی حمله نظامی به سوریه با حملات آمریکا و غرب به عراق، افغانستان و لیبی، تشدید نارضایتی و اختلافات مردمی اروپا و آمریکا پیش از وقوع حمله آشکار شده است.

وی با بیان اینکه دولت‌های اروپایی با ترس تشدید اعتراضات داخلی و واکنش ملت‌های جهان در همراهی با آمریکا برای حمله به سوریه بیمناکند، خاطرنشان کرد: لذا آمریکا در مقایسه با عملیات مشابه قبلی در حمله به سوریه از کمترین پشتوانه و بیشترین واکنش منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و حتی داخلی برخوردار است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول