اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فیسک: هدف از حمله به سوریه ضربه زدن به جمهوری اسلامی است/این احمقانه‌ترین جنگ تاریخ غرب است

روزنامه‌نگار و تحلیلگر باسابقه امور خاورمیانه هدف از حمله به سوریه را ضربه زدن به ایران به عنوان دشمن اصلی اسرائیل عنوان کرده و نوشته است این حمله احمقانه‌ترین جنگ تاریخ غرب است.

فیسک: هدف از حمله به سوریه ضربه زدن به جمهوری اسلامی است/این احمقانه‌ترین جنگ تاریخ غرب است

به گزارش خبرگزاری فارس، «رابرت فیسک» روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر با سابقه امور خاورمیانه با انتشار یادداشتی در روزنامه «ایندیپندنت» به شدت از طرح مداخله نظامی در سوریه انتقاد کرده و نوشته است هدف اصلی از این حمله ضربه زدن به ایران و جمهوری  اسلامی است.

وی در ابتدای این یادداشت نوشته است که موشک‌های کروزی که قرار است در جریان «احمقانه‌ترین جنگ تاریخ غرب یعنی حمله به سوریه به سمت یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخ بشریت شلیک شود»، هیچ تأثیری در اوضاع سوریه نخواهد داشت.

وی می‌افزاید: آن‌ها می‌خواهند به ایران ضربه بزنند. آن‌ها می‌خواهند حالا که ایران رئیس‌جمهوری جدید دارد و می‌تواند بیش از این باثبات باشد، به جمهوری اسلامی ضربه بزنند. ایران دشمن اسرائیل است. بنابراین، ایران طبیعتا دشمن آمریکا هم هست. بنابراین باید به تنها متحد عربی ایران حمله کرد.

وی با اشاره به حمله شیمیایی «صدام حسین» به کردهای حلبچه نوشته است: ما آن زمان به بغداد حمله نکردیم، بلکه تا سال 2003 منتظر ماندیم و زمانی حمله کردیم که او دیگر نه سلاح شیمیایی و دیگر تسلیحاتی را داشت که به کابوس شب‌های ما مبدل شده بود.

این روزنامه‌نگار با سابقه سپس یادآوری می‌کند که در سال 1988 و حمله صدام به حلبچه «سیا ایران را به عنوان مسئول این حمله شیمیایی معرفی کرد، دروغ آشکاری که به نفع صدام که آن زمان به نمایندگی از ما می‌جنگید، عنوان شد. هزاران نفر در حلبچه کشته شدند. اما سیاست‌ها در زمان‌های مختلف متفاوت است».

وی می‌افزاید: لازم به ذکر است که در سال 1982 زمانی که اسرائیل به بهانه کشته شدن سفیرش در لندن، 17 هزار مرد، زن و کودک را در لبنان کشت، آمریکا تنها دو طرف را به «خویشتنداری» دعوت کرد.

«رابرت فیسک» سپس به خاطره‌اش از حمله شیمیایی صدام به نیروهای ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید: عراق در آن زمان که متحد ما بود، علیه ارتش ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرد. من مجروحان این حمله دیوانه‌وار صدام را دیدم... اما ما کوچک‌ترین اهمیتی به این موضوع ندادیم. هزاران سرباز ایرانی بین سال‌های 1980 تا 1988 با این سلاح نفرت‌انگیر مسموم شده و کشته شدند.

وی ادامه می‌دهد: من نیمه شب سوار بر قطاری که مجروحان و کسانی که این گاز را استشمام کرده بودند نیز سوار بر آن بودند، به تهران برگشتم. در قطار پنجره‌ها را باز کرده بودند تا بوی این گازها خارج شود. این مردان جوان چند لایه زخم روی هم داشتند. زخم‌های آن از زخمی که غیرقابل توصیف باشد هم بدتر بود. با این وجود، وقتی آن‌ها برای درمان به بیمارستان‌های خارجی اعزام شدند، ما روزنامه‌نگارها (با وجود آنکه شواهد جمع‌آوری شده بسیار قاطع‌تر از شواهدی بود که امروز از حومه دمشق جمع شده) به آن‌ها گفتیم «کسانی که ادعا شده قربانی حمله شیمیایی هستند».

فیسک سپس می‌گوید اگر غرب واقعا به دلایل حقوق بشری و برای پایان کشتار قصد داشت در سوریه مداخله کند، باید این کار را در سال 2011 یا حتی 2012 انجام می‌داد. «اما چرا حالا تصمیم به این کار گرفته‌اند؟ فکر می‌کنم دلیل آن را می‌دانم. فکر می‌کنم ارتش خشن بشار اسد در حال پیروزی بر شورشیانی است که ما مخفیانه آن‌ها را مسلح کردیم. ارتش سوریه با کمک حزب‌الله (متحد ایران در لبنان) در «قصیر» بر شورشی‌ها به پیروزی رسید و احتمالا در آستانه شکست دادن مخالفان در شمال «حمص» نیز قرار دارد. ایران سخت در تلاش است تا از دولت سوریه محافظت کند. بنابراین پیروزی بشار اسد، پیروزی ایران است. و غرب هم نمی‌تواند پیروزی ایران را تحمل کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول