اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گاردین خبر داد

جلسه اضطراری «کری» و «هیگل» برای متقاعد کردن کنگره به حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه

شب گذشته تنها 30 دقیقه بعد از آنکه پارلمان انگلیس با اقدام نظامی علیه سوریه مخالفت کرد، وزیر خارجه و دفاع آمریکا جلسه‌ای را با نمایندگان ارشد کنگره ترتیب دادند تا آن‌ها را به حمایت از حمله به سوریه متقاعد کنند.

جلسه اضطراری «کری» و «هیگل» برای متقاعد کردن کنگره به حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه گاردین، شب گذشته تنها 30 دقیقه بعد از آنکه پارلمان انگلیس به طرح «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور جهت مشارکت در اقدام نظامی علیه سوریه رأی منفی داد، «باراک اوباما» از بیم تکرار چنین وضعی در آمریکا، اعضای ارشد اطلاعاتی دولت خود را به جلسه‌ای با اعضای ارشد کنگره فرستاد.

پارلمان انگلیس شب گذشته با 285 رأی مخالف در برابر 272 رأی موافق «دیوید کامرون» را در اجرای طرح مشارکت در مداخله نظامی در سوریه ناکام گذاشت. بعد از این رأی‌گیری بود که کامرون اعلام کرد کشورش فعلا در هیچ اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نمی‌کند. به نوشته گاردین این موضوع موجب شده تا اوباما تنها بماند و مجبور به بررسی گزینه نامطلوب حمله یکجانبه به سوریه شود.

دیشب بعد از این رأی‌گیری بود که مقامات عالی‌رتبه دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در واکنش به وجود نشانه‌هایی مبنی بر تضعیف حمایت کنگره از اقدام نظامی علیه سوریه، جلسه‌ای با حضور اعضای ارشد کنگره و روسای کمیته‌های امنیت ملی ترتیب دادند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند «شکی نیست» که دولت سوریه عامل حمله شیمیایی هفته گذشته به حومه دمشق بوده است. «الیوت انگل» نماینده ارشد دموکرات‌ها در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید این اطلاعات بر اساس مکالمات تلفنی فرماندهان سوری به دست آمده است. آمریکایی‌ها در سال 2003 پیش از حمله به سوریه نیز صحبت‌های مشابهی را مطرح کرده می‌گفتند مکالمات تلفنی‌ای را ضبط کرده‌اند که نشان می‌دهد عراق تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد.

در جلسه دیشب که 90 دقیقه طول کشیده، «جان کری» وزیر خارجه، «چاک هیگل» وزیر دفاع و «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما حضور داشته و تلاش کرده‌اند سران کنگره را به حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه متقاعد کنند.

با این حال، مقامات ارشد کنگره موضعی محتاطانه در قبال این طرح اتخاذ کرده‌اند. «کارل لوین» رئیس دموکرات کمیته نیروهای نظامی کنگره می‌گوید آمریکا باید با افزایش حمایت نظامی از مخالفان، همزمان با بررسی‌های بازرسان سازمان ملل در سوریه، برای جلب حمایت‌های بین‌المللی از اقدام نظامی علیه سوریه تلاش کند.

مخالفت انگلیس با اقدام نظامی در حالی صورت گرفته که فرانسه نیز که اوایل هفته قبل به شدت از اقدام نظامی حمایت کرده بود، اکنون اعلام کرده است که باید منتظر ماند تا نتایج تحقیقات بازرسان سازمان ملل مشخص شود.

تحولات روز گذشته موجب شده تا گزینه اقدام نظامی علیه سوریه عملا در پاره‌ای از ابهام قرار گیرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول