اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واشنگتن‌پست گزارش داد

تردیدهای جدی در بین نظامیان آمریکا در خصوص تبعات حمله به سوریه

اگر ایالات متحده قصد دارد با حمله به سوریه، دولت اسد را تضعیف کرده و سوریه را به دست نیروهای تندرو [سلفی] بسپارد، دست‌کم باید گفت که راهبردش در قبال سوریه دچار ابهام است.

تردیدهای جدی در بین نظامیان آمریکا در خصوص تبعات حمله به سوریه

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی به قلم «ارنستو لوندونو»، تصریح کرد که حمله نظامی به سوریه در بین مقامات نظامی آمریکایی با تردیدهای جدی نگریسته می‌شود. کسانی که تبعات دو جنگ را شاهد بوده و با بودجه‌ای انقباضی مواجه‌اند در خصوص تبعات این جنگ نگران‌اند.

مقامات سابق و فعلی نظامی آمریکا که از جنگ‌های عراق و افغانستان درس‌های دردناکی گرفته‌اند، تاکید می‌کنند که مهم‌ترین نگرانی آنان در خصوص نتایج ناخواسته شلیک موشک به سوریه است.

برخی از این مقامات از نبود راهبردی مشخص در خصوص اقدام تنبیهی علیه سوریه سخن می‌گویند. اگر ایالات متحده قصد دارد با حمله به سوریه، دولت اسد را تضعیف کرده و سوریه را به دست نیروهای تندرو [سلفی] بسپارد، دست‌کم باید گفت که راهبردش در قبال سوریه دچار ابهام است.

ژنرال بازنشسته، «گریگوری اس. نیوبلد»، از مقامات سابق آمریکا در دوران جنگ عراق، از نوعی ساده‌انگاری در بین سیاسیون آمریکا در خصوص آثار استفاده از نیروی نظامی در سوریه سخن می‌گوید. «گوردون میلر»، از اعضای مرکز امنیت آمریکای جدید، در خصوص تبعات مخرب حمله نظامی از جمله احتمال هدف قرار گرفتن اسرائیل سخن به میان می‌آورد.

میلر می‌گوید: «اگر رئیس‌جمهور اسد تصمیم بگیرد که با حمله نظامی آمریکا باز هم از سلاح شیمیایی استفاده کند، این ضربه‌ای به حبثیت آمریکاست و بنابراین آمریکا مجبور به تشدید حملات با هدف دست‌یابی به اهداف اولیه است.» میلر در حالی چنین می‌گوید که دولت سوریه هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده است.

واشنگتن‌پست نظر یک افسر جوان ارتش آمریکا را هم در خصوص حمله به سوریه نقل کرده است که از احتمال حمله به سوریه تعجب کرده و آن را خطرناک توصیف می‌کند. به گفته وی: «من حتی باور نمی‌کنم که رئیس‌جمهور به چنین حمله‌ای فکر کند! ما 10 سال درگیر جنگ ضدشورش بوده‌ایم. سوریه به سلاح‌های مدرن مجهز است و اکنون ما باید به فکر جنگ متعارف باشیم!» 

در عین حال، نویسنده واشنگتن‌پست از هشدارهای ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا خبر داده است. وی تاکید کرده که باید برنامه‌ریزی لازم به‌گونه‌ای انجام شود که حملات به نتایج مدنظر خود دست یابند.

به گفته دمپسی: «زمانی که اقدام می‌کنیم، باید برای عواقب آن هم آماده باشیم. سخت است که از تعمیق درگیری جلوگیری کنیم.» 

طی ماه جاری، مارتین دمپسی در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» تاکید کرده بود که درس‌های آموخته شده از جنگ عراق در خصوص سوریه مورد توجه قرار می‌گیرند. 

ماه گذشته یک ژنرال دیگری آمریکایی به‌نام «جیمز ماتیس» هم در خصوص سوریه چنین گفت: «ما مسوولیت اخلاقی در خصوص انجام غیرممکن در سوریه نداریم.» وی تاکید کرده است که حمله به سوریه به جنگی عظیم خواهد انجامید.

بر اساس گزارش فوق، یکی از تبعات احتمالی حمله به سوریه، اقدام نظامی حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل است و عقوبت دیگر می‌تواند حمله سایبری به زیرساخت‌های آمریکا باشد.

یک افسر بازنشسته ارتش آمریکا هم چنین گفته است: «ما به دنبال چه هدفی هستیم؟ اگر نمی‌خواهیم رژیم سوریه را تغییر دهیم و تنها به دنبال تنبیه دولت سوریه هستیم، راه‌های دیگر هم وجود دارد. آنهایی که در خصوص خطرات حمله به سوریه هشدار می‌دهند، صدایشان به جایی نمی‌رسد.»

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول