اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

خودنمایی قهرمانان خارجی در بازار لوازم‌التحریر

وقتی بتمن‌ها و مرد عنکبوتی‌ها مدارس را فتح می‌کنند

با هجوم شخصیت‌های کارتنی خارجی به بازار لوازم‌التحریر گویی بتمن و مرد عنکبوتی برای فتح مدارس آماده شده‌اند.

وقتی بتمن‌ها و مرد عنکبوتی‌ها مدارس را فتح می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اگر در بازار لوازم‌التحریر گشتی بزنید اکثراً دنبال بتمن، مرد عنکبوتی، باربی و سیندرلا می‌گردند.

با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس در شهر شور و حال خرید لوازم‌التحریر، لباس و کتاب و دیگر اقلام مورد نیاز دانش آموزان به پا شده و دانش آموزان به همراه والدین برای خرید لوازم مورد نیار خود در مدرسه راهی بازار می‌شوند.  

همدان بازار متمرکزی از سال‌های بسیار دور در زمینه ارائه لوازم‌التحریر داشته که به نام راسته صحاف‌ها در بازار اصلی و قدیمی همدان معروف است.

در ورود به راسته صحاف‌ها اولین چیزی که دیدگان را به خود جلب می‌کند شلوغی و ازدحام خریداران لوازم‌التحریر و بعد رنگ و نور است. 

قبل از هر چیز یکی دو بار در این راسته گشتی می‌زنم و بعد با فروشنده میانسالی که بیش از 25 سال در این راسته مشغول فروش لوازم‌التحریر است به گفت‌وگو نشستم.

 

*استقبال مردم از لوازم‌التحریر فانتزی/ لوازم‌التحریر موجود در بازار چینی هستند 

وی که نمی‌خواهد نامش فاش شود با بیان اینکه در چند سال اخیر ذائقه مردم به سمت استفاده از لوازم‌التحریر لوکس و فانتزی تغییر یافته اظهار داشت: مردم و خصوصاً دانش آموزان به دنبال دفتر، مداد، پاک کن و خودکارها و دیگر اقلام فانتزی با رنگ‌های روشن و شاد هستند.

این فروشنده لوازم‌التحریر افزود: در سال‌های اخیر هجوم شخصیت‌های کارتنی و سینمایی بر روی دفاتر و دیگر اقلام مدرسه مانند پاک کن، مداد، مداد تراش، جلد دفترها و... بسیار زیاد شده و اکثر اقلام لوازم‌التحریر از کشور چین وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر ما بپذیریم که تهاجم فرهنگی از سوی غرب علیه نظام اسلامی انجام می‌شود یکی از ابعاد تهاجم فرهنگی اشاعه لوازم‌التحریر با عکس شخصیت‌ها و قهرمانان فیلم‌های هالیوودی است.

*گرانی لوازم التحریر به خاطر تصاویر قهرمانان خارجی است  

این فروشنده لوازم‌التحریر در ادامه با اشاره به اینکه اکثر مردم با استقبال از لوازم‌التحریر فانتزی با شخصیت‌های کارتنی و فیلم‌های خارجی خود به این موضوع دامن می‌زنند تصریح کرد: دفتر 40 برگ با جلد معمولی و ساده که 600 تومان است با تعویض جلد و قرار گرفتن عکس یک شخصیت کارتنی به قیمت 3 هزار تومان ارتقاء می‌یابد.  

وی اذعان کرد: هیچ تفاوتی در نوع جنس دفاتر فانتزی با جلد معمولی نیست اما مردم از اجناس با رنگ و لعاب مدرن و عکس شخصیت‌های کارتنی بیشتر استقبال می‌کنند.

در ادامه با یک خانم که به همراه پسر 9 ساله‌اش برای خرید لوازم‌التحریر به بازار مراجعه کرده گفت‌وگویی را ترتیب دادم.

*غوغای هری‌پاتر و مرد عنکبوتی در بازار لوازم‌التحریر

این بانوی خانه‌دار با اشاره به اینکه پسرم عاشق شخصیت هری‌پاتر است گفت: امروز تمام وسایلی که خریدیم با عکس هری‌پاتر است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا می‌دانید که لوازم‌التحریر با عکس قهرمانان و شخصیت‌های ایرانی نیز در بازار وجود دارد؟ ابراز داشت: من از صبح که در راسته صحاف‌ها برای خرید آمدم فقط در یک مغازه دفترهایی با طرح‌های ایرانی و کلاه قرمزی را دیدم. 

این بانوی خانه‌دار ادامه داد: چون در بازار لوازم‌التحریر با عکس شخصیت‌های کارتنی خارجی موجود است به فرزندم نمی‌توانم بگویم که تو مانند دیگران نباش و او از اینکه لوازم او در مدرسه با دیگر دانش‌آموزان تفاوت داشته باشد خجالت می‌کشد. 

 

با خداحافظی از این مادر و پسر با مغازه دار دیگری به نام « حسن» صحبت کردم.

وی گفت: وقتی در بازار لوازم التحریر چینی با عکس شخصیت‌های کارتنی و فیلم‌های خارجی غوغا می‌کند و در بین هجمه بسیار سنگین آنها هر از چندگاهی یک شرکت ایرانی طرحی ساده و یا عکس شخصیت‌های کارتنی مانند کلاه قرمزی، دارا و سارا را کار می‌کند اما در بین لوازم التحریر دیگر گم می‌شوند.

*حضور کمرنگ لوازم‌التحریر ایرانی با تصاویر اسلامی

 

حسن با بیان اینکه فصل کاری لوازم‌التحریر فروشان شروع شده است افزود: اگر ما در این چند هفته نتوانیم اجناس خود را بفروشیم باید تا سال آینده منتظر بمانیم.

وی ادامه داد: مردم از لوازم فانتزی و به قول معروف با کلاس استقبال می‌کنند و دوست دارند که فرزندان آنها در مدرسه بهترین وسایل را داشته باشد.

این مغازه‌دار ابراز داشت: من به عنوان فروشنده هر چیزی را که مشتری بخواهد به او ارائه می‌دهم اما اگر مسئولین فرهنگی و تصمیم‎گیرندگان بر روی شخصیت‌های وطنی و قهرمانان ملی ایران بیشتر توجه کنند مطمئنأ مردم از این وسایل با عکس شخصیت‌های ایرانی استقبال خواهند کرد.

در ادامه مادری دختر هفت ساله خود را برای خرید کیف به بازار آورده و دختر خردسال به سمت کیفی که عکس باربی دارد می‌دود از مادرش می‌خواهد که این کیف برای او بخرد.

خبرنگار فارس که در صحنه حضور داشت و شاهد ماجرا است وارد صحنه شده و با مادر این دختر گفت‌وگو می‌کند.

مادر گفت: من به نظر دخترم احترام می‌گذارم و هر چیزی که او بخواهد برایش می‌خرم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که آیا می‌دانید این کیف با دسته چمدانی برای یک کودک هفت ساله با قرار گرفتن دفتر، کتاب و دیگر لوازم درون آن بسیار سنگین است؟ ابراز داشت: اطلاع دارم، دخترم همیشه دوست داشته که از این نوع کیف‌ها که عکس باربی بر روی آن منقش شده داشته باشد.

خبرنگار فارس به این مادر می‌گوید اطلاع دارید که حمل طولانی مدت یک کیف غیر استاندارد توسط کودک هفت ساله شما چه آسیب‌هایی به وارد می‌کند؟ تصریح کرد: به صورت علمی اطلاع دقیقی ندارم ولی مطمئنأ دختر من قادر به حمل آن نخواهد بود.

بعد از این گفت‌وگو این مادر به این نتیجه رسید که نباید از این نوع کیف‌ها برای فرزند خود خریداری کند و در توجیه دختر کوچک خود به او گفت: این آقا می‌گوید اگر این کیف را بخرم دستت درد می‌گیرد و نمی‌توانی خوب درس بخوانی و آن موقع خانم معلم از دست تو ناراحت می‌شود.  

در ادامه برای بررسی بیشتر موضوع با یکی از مشاوران و کارشناسان روانشناسی که سال‌های مدیدی در سطح مدارس همدان به دانش آموزان مشاوره می‌دهد به گفت‌وگو نشستیم.

*آشنایی کودکان با قهرمانان و شخصیت کارتن‌های خارجی

محدثه محمودآبادی با بیان اینکه تصاویر روی لوازم‌التحریر برگرفته از کارتن‌های موجود در جامعه است اظهار کرد: اگر نگاهی به اطراف خود کنیم متوجه خواهیم شد که فضای جامعه را کارتن‌های خارجی پر کرده است.

وی ادامه داد: چون کودک با شخصیت‌های کارتنی مانند بن‌تن، باب اسفنجی، سیندرلا،  ‌پو و برخی فیلم‌ها چون هری‌پاتر، مرد عنکبوتی و بتمن از طریق تماشای فیلم‌ها آشناست و این کارتن‌ها و بازی‌ها وارد حریم زندگی کودک شدند در بازار نیز به دنبال آنها است.

مشاور مدارس همدان ابراز داشت: تصاویر شخصیت‌های کارتنی فقط بر روی لوازم‌التحریر ورود نکردند بلکه در تمام زوایای زندگی کودکان حضور دارند و یک روز بر روی لباس، روزی دیگر بر روی وسایل مدرسه و یک روز هم بر روی خوراکی کودکان نقش آفرینی می‌کنند. 

وی با اشاره به اینکه گرایش کودکان و جامعه به سمت شخصیت‌های کارتنی خارجی چند علت دارد تصریح کرد: یکی از عوامل گرایش جامعه به سمت استفاده از کارتن‌های خارجی این است که در کشور ما بر روی شخصیت‌پردازی کارتنی با فرهنگ ایرانی کارهای مهمی انجام نشده است.

محمودآبادی افزود: در ایران یک‌سری کارتن‌هایی با کیفیت پایین گرافیکی ساخته شده که به علت عدم تبلیغات قوی و گسترده و همچنین نداشتن جذابیت‌های سمعی و بصری مخاطب زیادی را جلب نکرده است.

وی اضافه کرد: زندگی صنعتی و آپارتمانی، خانواده‌ها برای اینکه کودک خود را در خانه نگه دارند آنها را به سمت استفاده از کارتن‌ها سوق داده و کودک بیشترین وقت خود را با شخصیت‌های کارتنی طی می‌کند.

مشاور مدارس همدان با بیان اینکه بیشترین آسیب استفاده از تصاویر کارتنی بر روی وسایل کودکان را افراد سودجوی وطنی به جامعه وارد کردند گفت: کشورهای غربی نیاز کودک را شناسایی و بر اساس آن با ساخت برنامه‌ها و خلق قهرمانان اوقات کودکان را پر می‌کنند.

*تأثیر شخصیت‌های کارتنی خارجی بر روی کودکان

وی افزود: در ایران هم فیلم‌ها و انیمیشن‌های خارجی به صورت قانونی در فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی عرضه و در اختیار خانواده‌ها قرار گرفته است. 

محمودآبادی ابراز داشت: شخصیت‌های کارتنی خارجی براساس اعتقادات و فرهنگ غربی ساخته شده و استفاده از این نوع فیلم‌ها و بازی‌های رایانه‌ای به مرور زمان بر روی تفکرات کودکان تأثیر خواهد گذاشت.

هجوم شخصیت‌های کارتنی خارجی به بازار لوازم‌التحریر بیشتر توسط سودجویان انجام شده و این افراد هستند که برای کسب درآمدهای کلان ذائقه مردم را به سمتی که می‌خواهند می‌کشند اما از سویی دیگر مسئولین با نظارت بیشتر و ارائه الگوهای وطنی می‌توانند با این پدیده مقابله کنند.

در چند روز اخیر شاهد بودیم که برخی از شرکت‌ها، لوازم‌التحریر با تصاویر شخصیت‌های کارتنی و قهرمانان ملی ایرانی و نقوش اسلامی وارد بازار کردند اما حضور کالاهایی با نقوش ایرانی ـ اسلامی بسیار کمرنگ است.

تقویت بخش تولید و خلق شخصیت‌های کارتنی با کیفیت و تبلیغات گسترده بر روی آنها می‌توانند کودکان ایرانی را از دست قهرمانان غربی نجات دهند.

در سال‌های اخیر شخصیت‌هایی چون کلاه قرمزی، سنجد، داداش سیاه و شخصیت‌های کارتن شکرستان در ایران به روی صحنه آمدند و نسلی از کودکان ایران با آنها خاطره دارند چه اشکالی دارد که به این شخصیت‌ها دوباره پرداخته شود؟

آیا نمی‌توان به جای مرد عنکبوتی و بتمن از قهرمانان ملی ایران مانند رستم، اسفندیار و قهرمانان ورزشی، دانشمندان علمی، شهدا و رزمندگان دوران دفاع مقدس که هرکدام خود یک قهرمان جهانی هستند را به جامعه معرفی کرد؟

اگر امروز حرف از هجوم شخصیت‌های کارتن‌های خارجی به لوازم‌التحریر دانش آموزان ایرانی می‌زنیم ایراد اساسی به خود ما برمی‌گردد که در موضوع خلق قهرمانان ملی کوتاهی کردیم و دیگران از این خلأ به وجود آمده به نفع خود بهره‌برداری کردند.

*عدم توجه مسئولین به تربیت کودکان

 

آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تربیت دانش آموزان و از سویی دیگر وزارت ارشاد اسلامی، صدا و سیما و حتی رسانه‌های دیگر چقدر در راستای فرهنگسازی و تولید آثار فاخر در حوزه کودکان کار کردند؟

چرا از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که روح و روان کودکان را قبل از ورود به مدرسه می‌تواند بسازد با عدم تخصیص بودجه استفاده نشده است؟

در این میان خانواده‌ها نقش خود را به عنوان والدین کودکان فراموش کردند و تصور بر این است هر آنچه که کودک می‌خواهد باید برای او آماده کرد چرا که در غیر این صورت به کودک ظلم شده است.

به هر حال امیدواریم که مسئولین امر و خانواده‌ها بیشتر به تربیت کودکان که آینده سازان ایران فردا هستند توجه کنند و مسئولین این را فراموش نکنند که با حرف زدن صرف نمی‌توان جامعه مطلوب را ساخت و باید حرف‌های قشنگ را به عمل تبدیل کرد.

-----------------

سردار فارسی

----------------

انتهای پیام/89019/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول