اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار/ فارس گزارش می‌دهد

ویژگی‌های حفر مکانیزه مسیر قطار شهری قم با دستگاه TBM

طرح عملیاتی قطار شهری راهی است برای حل مشکلات ترافیکی قم و این طرح با وجود مشکلات تامین اعتبار در سال‌های اخیر به کار خود ادامه داده است.

ویژگی‌های حفر مکانیزه مسیر قطار شهری قم با دستگاه TBM

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، دستگاه حفاری غول پیکر که مشهور به (TBM‌) نوعی ماشین حفر تونل است که به طور تقریبی در همه حفاری‌های تونل از آن استفاده می‌شود. این دستگاه حفاری با نام کامل (Tunnel Boring Machine) با استفاده از یک سطح مقطع مدور، قادر است قشرهای خاکی و سنگی زمین را حفاری کند؛ این ماشین توانایی حفر در هر نوع زمین از سنگی تا ماسه را دارد و می‌توان تونلی به قطر یک تا 16 متر را حفاری کند.

روش‌های سنتی حفاری مثل انفجار و کندن زمین با ماشین آلات به مشکلاتی از جمله نامنظم بودن تونل کنده شده و افزایش هزینه‌های عمرانی منجر می‌شود و دستگاه حفر تونل (TBM) جایگزین این روش شده است.

در طرح قطار شهری قم پیش‌بینی شده 9 هزار و 263 متر از مسیر خط A به‌وسیله دستگاه TBM حفاری شود.

هزینه ساخت دستگاه TBM زیاد و امکان جابه‌جایی کمی دارد که برای ساخت طرح‌های عمرانی بزرگ استفاده از آن مقرون به صرفه است.

دستگاه حفاری مکانیزه دارای برنامه‌ریزی دقیق و تجهیزات فراوانی شامل انجام فرایند حفاری، تایید جهت و مسیر صحیح، انجام فرآیند تقویت دیواره، فرآیند تخلیه مصالح، سیستم پایش هوا، نگهداری و تعمیرات است.

مونتاژ دستگاه TBM در سه مرحله شامل پرتال ورودی، سیستم پشتیبانی و مونتاژ بخش حفار ماشین انجام شده و این دستگاه دارای دو قسمت ماشین حفاری و سیستم پشتیبانی است.

پس خرید این دستگاه توسط پیمانکار قطار شهری قم مونتاژ تمام قطعات دستگاه TBM توسط متخصصان داخلی و به مدت 100 روز انجام شد.

14 ایستگاه برای قطار شهری قم پیش‌بینی شده است

عملیات قطار شهری قم در بهمن ماه 1389 توسط قرار گاه خاتم به عنوان پیمانکار شروع شده و مدت قرارداد 72 ماه پیش‌بینی شد اما به دلیل شرایط حاکم بر کشور تامین اعتبار این طرح عمرانی با مشکلاتی مواجه شد که سرعت حرکت آن‌را کند کرد.

مدیر پروژه متروی سازمان قطار شهری قم با اشاره به پایان مدت قرار داد پیمانکار قطار شهری قم در تیر ماه سال گذشته اظهار داشت: موقعیت خط A مترو با حفظ دسترسی محلی از جمکران آغاز شده و در شهرک کامکار به پایان می‌رسد.

محمد متین فرد با اشاره به محدودیت‌های منابع مالی دو سال اخیر در سراسر کشور گفت: متروی قم در مقایسه با طرح‌های عمرانی همسطح آن در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

به گفته وی از جمله مشکلات همیشگی طرح‌های عمرانی بحث تملک اراضی است؛ این مشکل در متروی قم نیازمند صرف هزینه و شرایط خاص خود است.

متین‌فرد افزود: برای احداث دپوی پارکینگ، پس از دو سال مذاکره شهرداری منطقه دو قم با مالکان زمین موفق به تملک 40 هکتار شده‌اند؛ همچنین از دیگر موضوعات مهم در حال اجرا تملک 14 ایستگاه در محدوده مناطق شهری است.

مدیر پروژه متروی سازمان قطار شهری قم در توضیح مسیر طرح قطار شهری گفت: توقفگاه ابتدایی قطار شهری از جنوب شرقی محوطه مسجد جمکران در عمق 18 متری شروع می‌شود و براساس نقشه طراحی شده در مسیر میدان بقیه الله (عج)، میدان ولی عصر(عج)، خیابان شهید دل آذر، میدان پلیس، میرزای قمی، محله چهل اختران، تقاطع غیرهمسطح عمار یاسر، چهار راه بازار، پل علیخانی، میدان شهید مطهری، خیابان هدف، میدان شهید سعیدی و خیابان امام‌زاده ابراهیم (ع) امتداد می‌یابد.

وی همچنین افزود: این مسیر در ادامه بعد از عبور از تقاطع غیرهمسطح راه آهن و عبور از مقابل صحن امام‌زاده ابراهیم (ع)، میدان معصومیه و میدان کشاورز در انتها به شهرک کامکار خواهد رسید.

متین فرد با اشاره به وجود 14 ایستگاه درون شهری گفت: فاصله ایستگاه‌ها 109 متر و مسافت مرکز به مرکز ایستگاه‌های متوالی بین 660 تا یک کیلومتر پیش‌بینی شده است و سکوهای مسافرگیری در کلیه ایستگاه‌ها در طرفین خط ریلی قرار گرفته‌اند.

وی فاصله زمانی حرکت قطار را 150 ثانیه با ظرفیت حمل 23 هزار و 250 نفر مسافر در ساعت عنوان کرد.

به گفته مدیر پروژه متروی سازمان قطار شهری قم حفاری سنتی تونل مترو در سه مرحله شامل حفاری مقطع تونل، تحکیم موقت و پوشش دائم انجام می‌شود که پیش‌بینی شده سه هزار و 637 متر به روش سنتی حفاری انجام شود.

متین فرد با اشاره به حفر 800 متر و تحکیم موقت 60 متر به روش سنتی گفت: حفاری مکانیزه تونل با دستگاه TBM در سه مرحله شامل حفاری، نصب سگمنت، تزریق تماسی و پر کردن فضای خالی پشت سگمنت‌ها انجام می‌شود.

حمل و نقل عمومی مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهر قم

به گفته شهردار قم تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریت شهری است.

محمد دلبری بیان کرد: سالانه حدود 20 میلیون نفر زائر به شهر قم مسافرت می‌کنند که باید از خود سوال کنیم چه اندازه توانسته‌ایم از این ظرفیت استفاده کنیم و به افرادی که تمایل به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارند قدرت انتخاب بدهیم؟

وی گفت: ما باید با ایجاد مشوق‌هایی چون اتوبوس رایگان، مردم را به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی جذب کنیم چرا که هزینه آن برای مدیریت شهری به مراتب کم‌تر از توسعه معابر و خیابان‌ها است.

استاندار قم هم بهره‌مندی از سامانه‌ها و شبکه حمل و نقل پیشرفته شهری را یک فرصت برای تزریق اعتبارات، افزایش سرمایه‌گذاری، عمران و آبادانی و توسعه گردشگری مذهبی می‌داند.

کرم رضا پیریایی بیان کرد: اجرای مونوریل و مترو برای حل مشکلات ترافیکی شهر قم از خواسته‌های عموم مردم قم است.

طرح عملیاتی قطار شهری راهی است برای حل مشکلات ترافیکی و کاهش آلودگی هوا که با وجود مشکلات تامین اعتبار در سال‌های اخیر به کار خود ادامه داده است.

===============

گزارش: سعیده سخایی

===============

انتهای پیام/78005/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول