اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دیدار جمعی از مدیران و خبرنگاران فارس با تولیت آستان حضرت معصومه (س)‌

آیت‌الله سعیدی: خبرگزاری فارس در تدوین فقه رسانه پیشگام شود

امام جمعه قم ضمن تاکید بر لزوم تدوین فقه رسانه برای فعالان عرصه رسانه گفت: خبرگزاری فارس با توجه به سابقه درخشان خود در دفاع از ولایت فقیه و نظام در عرصه تدوین این فقه نیز پیشقدم شود.

آیت‌الله سعیدی: خبرگزاری فارس در تدوین فقه رسانه پیشگام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار با مدیرکل استان‌های خبرگزاری فارس با بیان اینکه اخبار منتشر شده در خبرگزاری فارس از متانت و حکمت برخوردار است اظهار داشت: در طول 10 سالی که از عمر این خبرگزاری می‌گذرد به طور حتم تجربیات خوبی در خصوص آسیب‌ها و آفات پیش‌ روی کار خبر کسب شده و عواملی که باعث رشد آن می‌شود نیز مشخص شده است.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام برای تمام شئونات زندگی بشر برنامه و دستورالعمل دارد ابراز داشت: این دستورالعمل‌ها با عنوان فقه عرضه می‌شوند که در خصوص مباحث مختلف زندگی فردی و اجتماعی بشر از جمله حکومت‌داری، سیاست، خانواده، اقتصاد و... می‌توان آن را ارائه کرد.

امام جمعه قم در ادامه از لزوم استخراج فقه خبرنگاری از میان منابع فقهی همچون قرآن، سنت و روایات اهل بیت (ع) سخن گفت و بیان داشت: برای تدوین این فقه لازم است که یک مجتهد در مجموعه خبرگزاری فارس جذب شود و یا اینکه نیازها و فعالیت‌های خبری عرضه شود تا مسائل فقهی مرتبط با آن از منابع فقهی استخراج و در اختیار فعالان رسانه‌ای قرار گیرد.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی فقه خبرنگاری برای خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای از ضروریات این حرفه است اظهار داشت: این کار محاسنی دارد که از آن جمله می‌توان گفت که اصالت و صلابت که از اهداف کار خبر است و نیاز به پشتوانه دینی و علمی دارد از این طرق تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در آیات مختلفی از قرآن کریم تاکید شده است که «قول به غیر علم» از منکرات است بیان داشت: خبرسازی و انتشار مطالب کذب و خلاف واقع از آفات و ممنوعات کار خبرگزاری‌هاست.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) افزود: در اسلام بر خلاف رویه‌ای که امروز در دنیا به ویژه کشورهای غربی رواج دارد ورود به حریم خصوصی افراد منع شده است و طبق این شیوه خبرسازی و نقل‌قول‌های کذب از افراد نیز مضموم و ناپسند شمرده شده است.

آیت‌الله سعیدی با تاکید بر اینکه جمعی از طلاب و روحانیونی که گرایش‌های خبری دارند باید برای تدوین فقه خبرنگاری وارد عمل شوند ادامه داد: خبرگزاری فارس به عنوان یک خبرگزاری رسمی و شناخته شده‌ای که همواره پشتیبان ولایت فقیه بوده می‌تواند در این عرصه وارد شده و مولد فقه خبرنگاری شود و از این فقه در راستای اعتلای اهداف عالی خود بهره برده و آن را به دیگران نیز عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه کسانی که می‌خواهند این فقه را استخراج کنند باید عارف به زمان باشند ابراز داشت: مقام معظم رهبری در این زمینه بهترین نمونه و الگو هستند چرا که اخبار، تحلیل‌ها و گزارشات متعدد به ایشان می‌رسد ولی ایشان با درایت و بصیرت و بینشی که دارند و با بهره‌گیری از آگاهی وسیعشان از اوضاع جهان آن را به درستی تحلیل کرده و در بسیاری جهات که مدیران کشور بر اثر برخی اخبار دچار مخاطرات می‌شوند سخنرانی ایشان برای آن‌ها مایه آرامش می‌شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: امیدواریم خبرگزاری فارس با جمع کردن دورکن اخلاق خبرنگاری و فقه خبرنگاری بتواند میراثی ماندگار برای مجموعه خود به یادگار گذارد و همچنین با این حرکت الگوی مناسبی برای کار خبر و خبرنگاری قرار گیرد.

انتهای پیام/78009/ش40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول