اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار/ حاشیه‌های جالب‌انگیز؛ در نشست هم‌اندیشی خبرنگاران

از ساخت برج مطبوعاتی تا عزای عمومی برای سالگرد وام مسکن خبرنگاران

مخدوش شدن حقوق مطبوعات با توسعه بی‌رویه فضای مجازی، سرریز بیکاران به عرصه خبر، مشکل مدیریتی عرصه فرهنگ ریشه‌ای‌تر از مشکل معیشتی اهالی فرهنگ از جمله مسائلی بود که در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با نماینده مردم تبریز عنوان شد.

از ساخت برج مطبوعاتی تا عزای عمومی برای سالگرد وام مسکن خبرنگاران

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدامین خوش‌نیت نایب رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان‌آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی رضا رحمانی نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی با درخواست اینکه قانون مطبوعات در صحن علنی مجلس مورد بازنگری قرار گیرد، روزنامه‌نگاران جوان و مستعد را محور اعتلای روزنامه نگاری استان دانست و گفت: عرصه خبرنگاری و اطلاع‌رسانی استان آذربایجان شرقی مدیون تلاش آنهاست.

 آرشیو مطبوعات نشان دهنده حسن همکاری آنهاست

خوش نیت با اشاره به اینکه اهالی رسانه و اصحاب مطبوعات آذربایجان‌شرقی در سال‌های گذشته حسن نیت خود را نسبت به وکلای ملت نشان داده‌اند، آرشیو موجود در نشریات شمال غرب را شاهد این حسن همکاری برای اعتلای استان برشمرد و تاکید کرد: این تعاملی دو سویه بوده و نمایندگان مجلس هم کم و بیش حسن نیت و همکاری خود را ثابت کرده‌اند.

وی از اینکه دکتر رحمانی به عنوان یکی از نمایندگان مجلس در موضوع ارتباط با رسانه از چارچوب‌های رسمی خارج شده اظهار خرسندی کرد.

مدیرمسئول هفته‌نامه گلشن راز اضافه کرد: امروزه قدرت مانور فضای مجازی زیاد شده و در اینکه چاپ 120 نشریه در استان در این سال‌ها هنوز هم افتخار محسوب می‌شود یا نه جای سوال است.

 توسعه بی‌رویه فضای مجازی حقوق مطبوعات را مخدوش می‌کند 

خوش‌نیت با بیان اینکه ذکر مشکلات خبرنگاران مثنوی 70 من کاغذ است و بیان آن در چنین جلساتی زیره به کرمان بردن است، گفت: رشد و توسعه بی‌رویه فضای مجازی، حقوق حقه نشریات چاپی را مخدوش می‌کند و از طرفی فرصتی برای توسعه و اعتلای استان است از این رو برای ساماندهی این موضوع باید تعاریف گذشته نظام‌مند شود.

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران مسئول آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مطبوعات استان با مشکلاتی مواجه هستند، خواستار بازنگری قانون مطبوعات در صحن علنی مجلس شد تا از حقوق حقه رسانه‌های مکتوب دفاع شود چرا که در قانون مطبوعات که بر اساس شرایط گذشته وضع شده برخی تعاریف کلی باعث بسته شدن دست نشریات شده است.

 نمی‌توان از دغدغه معیشت خبرنگاران چشم پوشی کرد

وی مشکل دیگر مطبوعات استان را وضعیت شغلی خبرنگاران، بیمه خبرنگاران و ضمانت شغلی دانست و گفت: علاوه بر رسالت مطبوعاتی که دغدغه اصلی اصحاب رسانه است، دغدغه معیشت هم موضوعی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

وی افزود: شاید یک دهه پیش تعداد خبرنگاران کمی در جلسات خبری به چشم می‌خوردند، اما امروزه آمار اعضای خانه مطبوعات استان بالای 350 نفر است.

 سرریز  بیکاران به عرصه خبر

وی تصریح کرد: معضل بیکاری که گریبانگیر جامعه جوانان بود، سرریزهای خود را در جامعه خبری ریخته و گاهی این افزایش بی‌رویه خبرنگاران نوپا باعث ضایع شدن حق و حقوق پیشکسوتان می‌شود، از این رو بهتر است تشکل‌های صنفی مرتبط برای نظام‌مند کردن این امر تلاش کنند وگرنه با آشفته شدن وضعیت خبرنگاران، «نه از تاک نشان ماند و نه تاک نشان».

خوش‌نیت سومین مشکل اصحاب رسانه را در زمینه نرم‌افزاری، آموزش‌های ضمن خدمت دانست که در سال‌های اخیر در استان آذربایجان شرقی کم رنگ شده و اکثر خبرنگاران فعال به صورت تجربی کار کرده‌اند.

وی ضعف تکنولوژی‌های نوین رسانه‌ای در زمینه سخت افزاری و عقب ماندن رسانه‌های استان از این وادی را از جمله دیگر مسائل مطبوعات برشمرد.

وی از مدیران ارشاد و مسئولان مربوط خواست با دعوت از اساتید تهران و مطرح کشور و برگزاری دوره‌های آموزشی، سواد رسانه‌ای اصحاب رسانه را به روز کنند.

خوش نیت کم بودن فضای نقد را از دیگر مواردی دانست که خبرنگاران با آن دست به گریبان هستند.

* نقد پذیری مدیران و اصحاب رسانه لازم است

وی ابراز امیدواری کرد با بالا رفتن ظرفیت نقد پذیری مدیران و گاهی خود اصحاب رسانه ، شاهد فضایی شویم که کمترین میزان شکایت های علیه رسانه را داشته باشیم.

محمد امین خوش نیت در پایان گفت: در دنیای امروز عملا کار خبررسانی صرف منسوخ شده اما متاسفانه به دلیل ظرفیت نقدپذیری کم مسئولان، جای نقد و تحلیل در جامعه خبری خالی است و بایستی با بازنگری در تعاریف کلی هم خود را نقد کنیم و هم فضایی را که در آن قدم بر می‌داریم و از مدیران انتظار داریم که ظرفیت نقد را بالا ببرند؛ و قانون هم در امر حمایت از مطبوعات و رسیدگی به شکایات مسئولان حساس‌تر عمل کند.

*وضعیت مالی اصحاب رسانه همچنان وخیم است

محمدرضا اکبری رئیس خانه مطبوعات آذربایجان‌شرقی با تشکر از زحمات رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن در حل مشکل مسکن خبرنگاران گفت: وضعیت مالی اصحاب رسانه همچنان وخیم است و از شما خواستاریم که مشکل بقیه اعضا را نیز حل کنند.

اکبری افزود: در حالی که اهالی رسانه با انواع مشکلات مالی مواجه هستند نمی‌توان از آنها انتظار عملکرد به رسالت اصلی شان را داشت.

وی با انتقاد از نبود فضای نقد در میان مسئولان گفت: مطبوعات در صورت مساعد بودن فضا می‌تواند نقش قابل توجهی را در جامعه و مبارزه با مفاسد برعهده بگیرند.

اصلاح قانون مطبوعات از خواسته‌های مهم ماست

وی همچنین اصلاح قانون مطبوعات را قدمی مهم برای زمینه سازی خدمت به مردم دانست و گفت: اصلاح اشکالات قانون مطبوعات از خواسته‌های مهم ماست.

مدیر مسئول هفته نامه سهند تبریز با انتقاد از اینکه هیچ یک از تسهیلات بیمه و وام خبرنگاران به اصحاب رسانه استان تعلق نگرفته است، افزود: تمام این تسهیلات در تهران توزیع می‌شود و پس مانده‌های آن به شهرستان‌ها می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه از نمایندگان انتظار داریم که حمایت شویم و حداقل سهم و حق اصحاب رسانه استان به دستشان برسد، گفت: ما نیازمند نیروی انسانی، آموزش و حمایت مالی هستیم که عملا هیچ کدام را نداریم.

*جنس دغدغه خبرنگاران شهرستانی متفاوت است

فرینوش اکبرزاده عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با تشکر از اقدام خوب رحمانی برای برگزاری نشست هم اندیشی گفت: امیدواریم که چنین برنامه‌هایی نخستین و آخرین نباشد.

اکبرزاده افزود: خبرنگارانی که در نشریات سراسری و به خصوص در تهران فعالیت می‌کنند، دغدغه این را دارند که صبح که بیدار می‌شوند نشریه شان به دلیل توقیف تعطیل شده یا نه! اما دغدغه خبرنگاران در شهرستان‌ها از جنس دیگری است و دغدغه تعطیلی نشریه آنها به خاطر مسائل مالی است.

وی اضافه کرد: این باعث می‌شود که برخی نشریات به تریبونی برای سازمان‌های مختلف تبدیل شوند و حتی به نقد هم دست نزنند و به هواداری از سازمان‌ها بپردازند که البته راهی هم جز این ندارند. از رحمانی خواستاریم در مجلس شورای اسلامی قدمی در راه بهبود این وضعیت بردارد.

وی پرداختن به آموزش‌های تخصصی را از جمله مواردی دانست که باید حتما به آن پرداخته شود.

سامانه سمان ایرادگیری نکند 

اکبرزاده به مورد ساماندهی خبرنگاران که در معاونت مطبوعاتی ارشاد به شکل سامانه‌ای به نام سمان شده اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سامانه دارای مشکلات بسیاری است، به خصوص برای ما شهرستانی‌ها در هنگام ثبت نام در سامانه از خبرنگاران خواسته می‌شود تا تصویر قرارداد خود در نشریه و بیمه را ثبت کنند؛ موضوعی که به ویژه در شهرستان‌ها چیزی دور از ذهن است و کمتر خبرنگاری از بیمه و قرارداد برخوردار است.

وی ادامه داد: بسیار اندکند کسانی که در نشریات شهرستانی کار کنند و بیمه خبرنگاری داشته باشند. اکثر ما سالیان دراز است با نشریه‌ای همکاری می‌کنیم و در خوشبینانه‌ترین حالت حق‌الزحمه ناچیزی دریافت می‌کنیم.

ضرورت تشکیل گروه خبرنگاران حوزه بحران

اکبرزاده خواستار تشکیل گروه خبرنگاران حوزه بحران و آموزش ویژه آنها شد و افزود: بخصوص در زمینه سیل و زلزله و حوادث غیرمترقبه گروهی از خبرنگاران و عکاسان آموزش‌های ویژه در این زمینه ببینند تا بتوانند در مراحل اول وقوع رخداد در محل به سرعت حضور یافته و مشکلات را انتقال دهند

 توسعه شبکه خبرنگاران فرهنگی

فرینوش اکبرزاده در پایان به حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: این حوزه بسیار جای کار دارد و می‌توان در زمینه توسعه پایدار شبکه‌ای از خبرنگاران فرهنگی ایجاد کنیم تا با گزارش‌ها و نقدهای خود در حوزه هنر و میراث فرهنگی، مسئولان را با مشکلات آشنا سازند. مثلا در مورد مشکلات مسجد کبود، ارک، ربع رشیدی و غیره شاهدیم که هر زمان اطلاع رسانی خوبی صورت گرفته مسئولان بهتر وارد عمل شده‌اند و از دکتر رحمانی به عنوان نماینده مردم این انتظار داریم که این تعامل را بین خبرنگاران و مسئولان ایجاد کنند.

*مظلومیت بخش فرهنگ به بیشترین حد خود رسیده است

مرتضی شفیعی سرپرست خبرگزاری رسا در استان و خبرنگار فعال استان آذربایجان‌شرقی در آیین بزرگداشت مقام خبرنگار با حضور رضا رحمانی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: مظلومیت در حوزه  فرهنگ در سال‌های اخیر به بیشترین حد خود رسیده است.

وی افزود: انتظار داریم ضمن اینکه قانون مطبوعات بازنگری می‌أشود به فقر فرهنگی هم فکری شود که پیامدهای آن مصیبت بارتر از فقر اقتصادی است.

راه‌اندازی روزنامه‌ای سراسری در شان نام تبریز

وی با بیان اینکه انتظار داریم نمایندگان دولت تدبیر و امید با راهکارهای مناسبی امواج امیدی در میان اصحاب رسانه بیافرینند، اضافه کرد: چندین سال است که همکاران می‌خواهند روزنامه‌ای سراسری در شان نام استان راه بیندازند ولی عملکرد جزیره‌ای رسانه‌ها مانع این اتفاق شده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: انتظار داریم که مجمع نمایندگان استان تدابیری را در این مورد اتخاذ کنند و با توجه به جایگاه مناسبی که نمایندگان استان در مجلس دارند این توانایی وجود دارد که با تخصیص بودجه ای مناسب در شان آذربایجان روزنامه‌ای سراسری ایجاد شود.

سالگرد وام مسکن خبرنگاران را باید عزا گرفت

وی با انتقاد از خبرها و وعده‌های متعدد مسئولان مبنی بر حل شدن مشکل وام مسکن خبرنگاران گفت: سال گذشته خبری مطرح شد که وام مسکن خبرنگاران حل شده است؛ اما به تدریج دیدیم که 25 میلیون به 30 و بعدها 40 میلیون رسید و حالا که سالگرد آن را گرفته‌ایم گفته‌اند که باید از دولت جدید این مسئله را پیگیر شویم.

مشکل مدیریتی عرصه فرهنگ ریشه‌ای‌تر از مشکل معیشتی اهالی فرهنگ است

مهرداد خوشکار مقدم عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی خطاب به رحمانی و فعالان رسانه‌ای استان گفت: موضوعی که در استان به آن مبتلا هستیم و از شما به عنوان نماینده انتظار دقت در آن داریم بحث انتخاب مدیران ارشد استان است، ما خاطره خوبی از این قضیه نداریم و در گذشته افرادی با سلایق شخصی، لابی‌گری، گرایشات حزبی و بدون تخصص و کارآیی انتخاب شدند.

خوشکار مقدم ادامه داد: خواهش می‌کنیم شما به عنوان نماینده مجلس لااقل از روی کار آمدن مدیران کارآمد در استان حمایت کنید.

بخش فرهنگی استان نیاز به به بروز رسانی دارد 

وی از وضعیت بخش فرهنگ و نحوه مدیریت آن در چهار سال گذشته به شدت انتقاد کرد و اظهار امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید شاهد حضور مدیران لایق‌تری باشیم.

خوشکار مقدم مشکل مدیریتی را ریشه‌ای‌تر از مشکل معیشتی اهالی فرهنگ دانست.

وی تصریح کرد: در هشت سال گذشته وضعیت اقتصاد خیلی وخیم بود و این مسئله به اقتصاد حوزه فرهنگ فشار زیادی وارد کرد و هرجا بودجه کم می‌آمد از بودجه این قسمت تقسیم می‌کنند.

وی ادامه داد: از 88 میلیارد بودجه فرهنگی استان هیچ خبری نیست، این بودجه کجا خرج شد؟ چه دردی را درمان کرد؟

خوشکار مقدم تاکید کرد: بخش فرهنگی استان نیاز به به روز رسانی دارد ولی ارتباط با تهران بسیار کم و ضعیف است. دچار چرخه‌ای شده‌ایم و درجا می‌زنیم و بسیاری از تغییرات و تکنولوژی‌ها در استان دیده نمی‌شود. بایستی به آموزش بیشتر بها دهیم و از اساتید تهران دعوت کنیم که در استان حضور یابند.

حل مشکلات مطبوعات می‌تواند به حل مشکلات کلان استان کمک کند

عارف گوزلی مدیر خانه مطبوعات آذربایجان شرقی گفت: از آقای رحمانی تشکر می کنیم که جلسه ای مشترک میان خبرنگاران و مجلس تشکیل داده است.

عارف گوزلی افزود: از زحمات رحمانی تشکر می‌کنم که تلاش‌های ایشان در مورد مسکن خبرنگاران نتیجه داد و به ما این انگیزه را داد که می‌توانیم با کار جمعی به نتایجی دست یابیم.

مطبوعات نیازمند برج مطبوعاتی است

گوزلی ادامه داد: بحث بیمه اصحاب رسانه در خانه مطبوعات یکی از اولویت‌های کاری بود. اما مشکلاتی در زمینه پوشش بیمه آنها بوجود آمده است و خبرنگاران پیشکسوتی هستند که در هنگام بازنشستگی با مشکلاتی در رابطه با قانون سخت و زیان آور مواجه شده‌اند.

وی مشکل دیگر مطبوعات را بحث دفاتر نشریات دانست و افزود: در حالی که مطبوعات حق بزرگی بر گردن تاریخ ایران دارند ساختمانی که در شان تاریخ تبریز باشد وجود ندارد و هیچیک از تشکل های مطبوعاتی ساختمانی ندارند.

وی یادآور شد: در مجتمع فرهنگی و مجتمع سینمایی به دلیل قبض برق اتاق‌های متعلق به این تشکل‌ها تهدید به تعطیلی شده است، این یک خواسته و مطالبه اصلی مطبوعات از دکتر رحمانی است که یک برج مطبوعاتی در شان تبریز ایجاد شود.

مدیرخانه مطبوعات تصریح کرد: هزینه‌های بسیاری در مطبوعات صرف ساختمان و اجاره آن می‌شود.

گوزلی با بیان اینکه مشکل اقتصاد نشریات مسئله‌ای مهم است، گفت: بحث اصلاح قیمت آگهی‌ها می‌تواند کمک نشریات باشد و باعث پشتوانه آنها شود.

مدیر خانه مطبوعات با بیان اینکه همه این مسائل راهکار دارد، گفت: نباید منتظر باشیم که کسی بیاید و نسخه‌ای برای مشکلات بنویسد. این راهکار باید در این فضای امید و انرژی ایجاد شده حل شود. نماینده اگر می‌خواهد موفق باشد به ابزاری مثل رسانه نیاز دارد. باید جلسات مشترک بگذاریم و همکاری کنیم.

11 مشکل و دغدغه مدیران مسئول مطبوعات استان

علی اکبر بالاگر در حاشیه نشست هم اندیشی  رضا رحمانی با خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی مشکلاتی که مدیران مسئول با آنها دست به گریبان هستند را چنین برشمرد:

یارانه: یارانه‌ای که به نشریات تعلق می‌گیرد بسیار ناچیز است و در این زمینه سطح استان آذربایجان‌شرقی حتی از سایر استان‌ها هم کمتر است. این در حالی است که حتی هفته نامه‌های تک رنگ تهران 10 میلیون تومان برای 3 ماه یارانه دریافت می‌کنند در حالی که در‌تبریز متوسط این رقم سالانه کمتر از 3 میلیون تومان است. رقمی که در تهران 50 و حتی به 100 میلیون تومان هم می‌رسد، یعنی بیش از 20 برابر یارانه شهرستان‌ها!

بیمه تامین اجتماعی از جهت اینکه حق بیمه‌ها یارانه‌ای است، سازمان تامین اجتماعی حساسیت زیادی به آنها نشان می‌دهد. بازرسان سازمان بیمه گاهی حتی کارمندان موقت و یا 2-3 روزه و پروژه‌ای را هم به عنوان کارمند نشریه‌ای ثبت می‌کنند و چند ماه بعد مدیرمسئول با جریمه‌های میلیونی روبه‌رومی‌شود.

آگهی‌های ثبتی و دولتی: هرچند که دو دوره افزایش مبلغ این آگهی‌ها را داشته‌ایم، اما متاسفانه به دلیل اینکه قیمت پایه بی‌نهایت کم بوده، مبلغ این آگهی‌ها کماکان ناچیز است، این درحالی است که کسی که شرکتی را ثبت می‌کند فقط یک بار هزینه آگهی می‌پردازد، پس می‌توان مبلغ این آگهی‌ها را افزایش داد.

تغییرات نشریات: 2 نوع مرجع به تغییرات نشریات رسیدگی می کنند،  اداره کل مطبوعات داخلی و خبرگزاری‌های وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات.

اگر ترتیبی اتخاذ شود که وزارتخانه در تهران برخی اختیاراتش را به استان‌ها تفویض کنند، نشریات از شر بوروکراسی‌های طولانی مدت هم در امان خواهند بود.

تمدید پروانه همکاری: انجام مراحل تمدید پروانه که سالانه انجام می‌گیرد، پروسه‌ای است که زمان و انرژی زیادی از مسئولان نشریات می‌گیرد، اگر این تمدید پروانه به جای سالانه، هر 5 سال یک بار باشد، بسیاری از این مشکلات برطرف می‌شود.

امکانات چاپی در استان: هر چند تبریز در زمینه چاپ هم در کشور نخستین بوده، اما امروزه در عمل چنین چیزی اتفاق نمی‌افتد. چاپ رول بسیار کم است و به دلیل نبودن رقابت، قیمت‌ها بالاست. چاپ روزنامه سراسری و چاپ رول در واقع در مرحله شعار باقی مانده‌اند.

تشکل‌ها: 3 تشکل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، انجمن صنفی مدیران مسئول و خانه مطبوعات، تشکل‌هایی هستند که مامن اصحاب رسانه هستند. البته انجمن‌ها هیچ درآمدی ندارند و تنها از طریق حق عضویت اعضا فعالیت می‌کنند. اما به دلیل اینکه خانه مطبوعات وابسته به ارشاد است، شاهد این هستیم که در زمینه سیاسی، اداری و مالی در واقع حیاط خلوت و اهرمی برای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و هیچ استقلالی ندارد. بهتر است ترتیبی اتخاذ شود که خانه مطبوعات هم مثل انجمن‌های صنفی نهادی مستقل شود تا بتواند به مشکلات رسانه‌ها راحت‌تر بپردازد.

ساختمان نشریات: در حال حاضر اکثر دفاتر نشریات کهنه و کلنگی است. خانه و ساختمان مخصوصی هم برای تجمیع محل نشریات وجود ندارد. اگر با مساعدت اداراتی مثل شهرداری یا تسهیلات ارزان قیمت ترتیبی اتخاذ شود که دفاتر نشریات به یک ساختمان مشخص منتقل شوند هم در بسیاری از هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، هم اگر مسئولی بخواهد تعاملی با نشریات داشته باشد، دسترسی آسان‌تری خواهد داشت.

مالیات: با اینکه در قانون به صورت شفاف آمده که نشریات معافیت مالیاتی دارند، اما تحویل ندادن به موقع اظهارنامه مالیاتی از طرف نشریه‌ای باعث جریمه شدن آن نشریه می‌شود. 

آزادی بیان: با توجه به عدم ظرفیت مسئولان استانی در مقابل انتقادها، شاهد شکایاتی علیه مطبوعات و برخوردهای ناشایستی در دادگستری هستیم. چرا که گاهی قاضی هیچ اشرافی به مسائل مطبوعات ندارد. از این رو بهتر است تشکل‌های مربوطه از یک حقوقدان برای این امر یاری بگیرد، همچنین برای شکایات علیه نشریات شعبه‌ای تخصصی وجود داشته باشد.

پایگاه‌های مجازی: هویت پایگاه‌های مجازی از دیگر مشکلاتی است که در دنیای امروز باید به آن پرداخته شود، برخی پایگاه‌های مجازی خیلی راحت توهین می‌کنند و یا باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند، بهتر است پایگاه‌های مجازی شناسنامه‌دار شوند و مانند نشریات هویت مشخصی داشته باشند.

انتهای پیام/60002/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول