اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پس از رایزنی‌های فشرده در سطح رهبران

ائتلاف بزرگ احزاب افغان با عنوان «اتحاد انتخاباتی» امروز اعلام موجودیت می‌کند

رهبران احزاب افغانستان از ایجاد و اعلام موجودیت یک ائتلاف بزرگ سیاسی با نام اتحاد انتخاباتی افغانستان خبر دادند.

ائتلاف بزرگ احزاب افغان با عنوان «اتحاد انتخاباتی» امروز اعلام موجودیت می‌کند

به گزارش فارس، به گفته رهبران احزاب بزرگ افغانستان پس از رایزنی‌های آنان امروز ائتلاف بزرگی در افغانستان اعلام موجودیت خواهد کرد.

به نقل از تلویزیون «طلوع نیوز»، رهبران احزاب «ائتلاف ملی»، «جمعیت اسلامی»، «جنبش ملی»، «جبهه ملی» و شماری از احزاب دیگر در حال رایزنی با «زلمی خلیل‌زاد» سفیر پیشین آمریکا در افغانستان و سازمان ملل، «علی احمد جلالی» وزیر کشور سابق افغانستان، «قیوم کرزی» برادر حامد کرزی و برخی دیگر از شخصیت‌های مطرح دیگر هستند تا آنان نیز در این ائتلاف شرکت کنند، اما ظاهراً تا کنون این گفت‌وگوها به نتیجه‌ای نرسیده است.

دومین شب نشست بین چهره‌های مطرح و با نفوذ سیاسی در افغانستان برای ایجاد یک ائتلاف بزرگ‌تر، در خانه «محمد محقق» در کابل برگزار شد.

«عطا محمد نور» والی بلخ و عضو ارشد جمعیت اسلامی افغانستان، «عبدالله عبدالله» رهبر ائتلاف ملی، «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، «احمد ضیا مسعود» رهبر جبهه ملی و «محمد محقق» در حال رایزنی با تیم خلیل‌زاد، جلالی و قیوم کرزی برای شرکت در ائتلاف اتحاد انتخاباتی هستند.

«محمد حنیف اتمر» عضو ارشد حزب «حق و عدالت»، «امرالله صالح» رئیس «روند سبز» و «محمدیونس قانونی» عضو مجلس نمایندگان در نخستین شب این نشست‌ها که در منزل عبدالرشید دوستم برگزار شد حضور داشتند، اما در نشست منزل محقق دیده نشدند.

در پایان این نشست که در پشت درهای بسته برگزار شد، عطا محمدنور، و عبدالله عبدالله و محمد محقق در یک نشست خبری حضور یافتند اما به نظر می‌رسد که چانه‌زنی‌های آنان در 2 شب رایزنی، هنوز به نتیجه نرسیده‌ است.

محمد محقق پس از این نشست به خبرنگاران گفت: اگر گفت‌وگوها با تیم خلیل‌زاد، علی‌احمد جلالی و قیوم کرزی به نتیجه برسد یا نرسد، ائتلاف اتحاد انتخاباتی افغانستان شامل حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، ائتلاف ملی، جبهه ملی، و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان روند سبز و برخی دیگر از گروه‌ها پنج‌شنبه اعلام موجودیت خواهد کرد.

عبدالله عبدالله نیز در همین خصوص گفت :«اگر گفت‌وگوها تا روز پنج‌شنبه به نتیجه برسند تیم خلیل‌زاد، علی احمد جلالی و قیوم کرزی نیز با ما خواهد بود و اگر نرسند هم گفت‌وگوهایمان ادامه پیدا می‌کند چون انتخابات مهم است و اظهار نظرها باید وجود داشته باشد.»

پس از اعلام موجودیت گام بعدی این ائتلاف معرفی نامزد ریاست جمهوری و 2 معاونش خواهد بود.

عطا محمد نور نیز در اظهاراتی گفت: «پس از اعلام موجودیت ائتلاف اتحاد انتخاباتی افغانستان، درخصوص گزینش و معرفی کاندیدای واحد انتخابات ریاست جمهوری و معاونانش تصمیم‌گیری می‌شود و فردی که شایسته باشد و بتواند برای کشورش مؤثر باشد و افغانستان را از بحران نجات دهد نامزد خواهد شد.»

تا حدود 2 هفته آینده، ثبت‌نام نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان آغاز خواهد شد و با نزدیک شدن به این زمان ائتلاف‌های مختلف در این کشور تلاش دارند تا حمایت احزاب، گروه‌ها و شخصیت‌ها را به دست آورند.

در همین راستا، در طول ماه رمضان نیز شهر کابل شاهد نشست‌ها و رایزنی‌های مختلفی بود که تاکنون نیز ادامه دارد. عطا محمد نور والی بلخ و از متحدان عبدالله عبدالله به دلیل اهمیت این نشست‌ها و مذاکرات مدت زیادی از وقت خود را در کابل گذارنده است.

خلیل‌زاد و جلالی هم که بین کابل-واشنگتن در تردد هستند، مدتی است وارد کابل شده و با جناح‌های مختلف مشغول رایزنی هستند.

برخی کارشناسان معتقدند که حضور خلیل‌زاد در این نشست‌ها مهم است زیرا وی با جناح‌های مختلف از جمله تیم دولتی در حال مذاکره است. اما برخی دیگر بر این باوراند که حضور خلیل‌زاد در پروسه انتخابات افغانستان به عنوان عامل آمریکایی، این روند را با مشکلات امنیتی و اجتماعی روبرو خواهد کرد.

خلیل‌زاد به عنوان یک آمریکایی افغان‌الاصل تلاش دارد که نقش آمریکا را در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مشخص کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول